Lidé v Česku měli letos rekordní zájem o půjčování elektromobilů

1
Lidé v Česku měli letos rekordní zájem o půjčování elektromobilů
Fotografie: Ioannis Papadopoulos, fDrive.cz
  • Nejvíce byly oblíbené elektromobily Škoda
  • 5 % z celkového počtu zápůjček tvořily vozy na elektrický pohon
  • V  nabídce HoppyGo se aktuálně nachází 74 elektromobilů

Rekordní červencová čísla zajistila platformě pro půjčování aut mezi lidmi HoppyGo další úspěšnou letní sezónu. V Česku i na Slovensku došlo dohromady v období červen až srpen k meziročnímu růstu o více než 30 %. Nejvíce se o to zasloužilo půjčování dodávek a minivanů, které nemělo v historii platformy obdoby. Skokově rostla také nabídka elektromobilů a zájem o ně. V reakci na průběžné zvyšování pořizovací ceny automobilů, zdražování pohonných hmot a dalších nákladů HoppyGo také zprovoznilo kalkulačku pro výpočet, kolik stojí provoz automobilu. Předzvěstí úspěšné sezóny byly pro platformu HoppyGo patřící do inovačního centra Škoda X už jarní měsíce.

Už na začátku června měli uživatelé rezervováno meziročně o 35 % více vozidel než o rok dříve. Nahrával tomu i fakt, že více než polovina Čechů dle instantního průzkumu veřejného mínění agentury IPSOS vyrazila autem, vzrostl i počet těch, kteří k tomu plánovali využít automobil zapůjčený. Majitelé aut na HoppyGo si tak i letos vydělali za léto téměř 10 milionů Kč, konkrétně 9,1 milionů Kč, což je srovnatelné s létem 2022. Byť mezi značkami automobilů tradičně v létě vévodila (a dlouhodobě vévodí) Škoda, konkrétně modely Octavia a Fabia, netradičními vítězi byly dodávky a minivany. V první desítce nejpůjčovanějších automobilů se jich objevilo hned 7, nejčastěji byl půjčený jeden z Fordů Transit, nejvíce si pak vydělal majitel Mercedesu Vito (rok výroby 2012), a to téměř 100 tisíc Kč.

„Lidé v létě velmi oceňují variabilitu minivanů a možnost strávit v nich noc na cestách téměř kdekoliv. Díky výhodným cenám a šíři nabídky vozidel si u nás lidé půjčují dodávky pro účely stěhování, drobní podnikatelé pro občasnou přepravu zboží. A výraznou pestrost nabídky, na které si zakládáme, potvrzuje také rostoucí zájem o elektromobily. Dva modely Škoda Enyaq Coupé RS iV byly v oblíbenosti na nejvyšších příčkách spolu s dodávkami,“ vysvětluje manažer HoppyGo pro Českou republiku a Slovensko Jakub Erben. Letní úspěch elektromobilů je součástí dlouhodobého trendu výrazného růstu zájmu o elektromobilitu. V  nabídce HoppyGo se nachází 74 elektromobilů, což je meziročně o 42 % více. Představuje to 5 % ze všech dostupných aut ke sdílení na platformě. 5 % je také podíl zápůjček elektromobilů v rámci celkového počtu zápůjček a toto číslo ještě bude do konce roku růst.

Kromě toho se platforma HoppyGo rozhodla reagovat na průběžné zvyšování cen pohonných hmot i pořizovacích cen automobilů. V rámci šíření osvěty vyvinula speciální kalkulačku, která na základě několika nejdůležitějších parametrů majitelům snadno spočítá, kolik do automobilu musí ročně investovat. „Podobný typ kalkulačky jsme nikde nenašli, přitom málokdo si uvědomuje, co všechno vlastnictví auta obnáší. Chceme proto umožnit uživatelům jednoduše si vše ověřit bez složitých výpočtů. Pro využití kalkulačky navíc nemusí být uživatel registrován do naší služby. Může ji využít každý návštěvník webu,“ vysvětluje hlavní manažer HoppyGo pro ČR a Slovensko Jakub Erben.

Hodnota automobilu, rok výroby a průměrný roční nájezd. Kalkulačka HoppyGo už na základě těchto tří informací dokáže odhadnout, kolik peněz majitel do svého vozidla ročně vloží. Pro zpřesnění finálního výpočtu ale v HoppyGo počítají s dalšími 6 parametry, které jej ovlivňují. Patří sem náklady na palivo, amortizace (formou částky, o kterou se za rok snižuje hodnota automobilu), pravidelný servis, pojištění, nečekané opravy, administrativní zátěž (např. dálniční známky, parkování, STK). Počítá se také s náklady, jako je mytí vozidla, nebo cokoliv dalšího, co majitele automobilu napadne započítat. To je možné přidat mezi jiné náklady.

Diskuze ke článku
Nikita Radanovicz
Nikita Radanovicz
Moc bych se z toho neradoval. Nejčastěji stejně jde o to, že lidé po mediální masáži a různých názorech jsou zvědaví a chtějí se na vlastní pěst přesvědčit co to elektroauto vlastně obnáší, aby si udělali svůj názor, než vůbec začnou přemýšlet o jeho koupi.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze