Honda má Clarity Fuel Cell a Toyota zase Mirai, pozadu nechce zůstat ani Mercedes-Benz, který chystá vodíkový vůz na základě modelu GLC. Pohon na palivové články tedy není jen hudbou budoucnosti, ale můžete se zaposlouchat již dnes. Věděli jsme, že po vodíkové ix35 představí Hyundai další model. Dnes se na CESu ukázalo Nexo a my byli u toho.
Nexo již nevypadá jako bláznivý koncept, ale působí jako další SUV typu Tuscon. A je připraveno k výrobě. Postaveno je na nové platformě, která umožnila bezpečněji uchovávat nádrže na vodík a přitom ušetřit nějaké to kilo hmotnosti. Vzhledem k předchozí generaci by tedy Nexo mělo být lehčí, s více prostoru pro posádku a lepší aerodynamikou, zrychlením i úsporností. Lepší by tedy mělo být jednoduše téměř ve všem. Zaujmou třeba zapuštěné kliky, zajímavě designované přední světlomety a maska a vcelku ostře střižená záď.
Hyundai Nexo
Rozměry | 4 670 × 1 860 × 1 630 mm, 1 814 kg |
---|---|
Výkon | 120 kW |
Baterie | 1,56 kWh |
Dojezd | 666 km (WLTP) |
Ve srovnání s vodíkovou ix35 se zrychlení zlepšilo o 20 procent a maximální rychlost dokonce o čtvrtinu. Konečná akcelerace na stovku je za 9,5 vteřin. Říká se, že co je pod deset, je naprosto v pořádku. Špičkový výkon činí 120 kW. Nečekejte tedy hravé zrychlení jako u elektromobilů s akumulátory, ale výkon už je plně srovnatelný s běžnými spalovacími vozy. Mnohem důležitější je ale dojezd plných 800 kilometrů na jedno natankování, a to mluvíme o reálném cyklu spotřeby EPA. Natankování je pak otázkou pěti minut a jede se dál.
Nexo tedy spojuje dlouhý dojezd vozů se spalovacím motorem a rychlé natankování s lokálně bezemisním provozem a téměř neslyšným pohonem, který neotravuje posádku. A otravovat posádku nebude ani uvnitř, je tu totiž spousta hraček pro zábavu i pomoc. Do Nexa dostanete zcela nový balíček asistentů pro řízení včetně autonomního parkování. Stačí tedy jen vystoupit, otevřít aplikaci v mobilu a zaparkovat tak, jako nám to poprvé ukázal Mercedes-Benz třídy E.
Na dálnici se do rychlosti 145 km/h o vše postará asistent pro dálnici, který zvládne udržet vůz v pruhu a kontrolovat si rychlost. Půjde v podstatě o pokročilou společnou funkci adaptivního tempomatu a asistenta udržení v jízdnímu pruhu, která nyní bude využívat více senzorů a data z navigace.
Všechno to zní moc hezky, na papíře ale umí být šikovný každý. Hyundai se toho však nebojí a slíbil, že uvedení Nexa na trh proběhne hned zpočátku tohoto roku na vybraných trzích. Vzhledem k tristní infrastruktuře vodíkových čerpacích stanic je nicméně nepravděpodobné, že by se jedním z nich stalo i Česko.