Vodík hlásí významné novinky

8
Vodík hlásí významné novinky
Fotografie: Toyota
  • Stále se pracuje na vylepšení vodíkového ekosystému
  • Auta s palivovými články budou lehčí a levnější
  • Vznikají nové kapacity a metody výroby zeleného vodíku

Přinejmenším v užitkových autech se s vodíkem jako životaschopným alternativním palivem počítá i v nejbližší budoucnosti. Proto v této oblasti rovněž probíhá intenzivní vývoj, byť samozřejmě bez přetlaku peněz od investorů, jaký aktuálně zažívá elektromobilita. Proto se i zde rodí zajímavé inovace, byť ne v takové frekvenci. S velmi zajímavou přišla americká společnost Hyzon Motors, která sestrojila lehčí a modulární zásobníky vodíku pro užitkové vozy z kompozitních materiálů. Cílem této inovace je snížení hmotnosti i nákladů, už je testována v pilotních vozidlech a koncem roku se očekává praktické uplatnění.

Indická státní ropná společnost IndianOil zase deklarovala záměr vybudovat ve své rafinérii Mathura první indickou ekologickou výrobnu ekologického vodíku. Posloužit k tomu má vlastní větrný park v Rádžasthánu a do roku 2024 má elektrolyticky vznikat 25 milionů tun vodíku ročně. V tomto případě bude primárně použit jako palivo pro výrobu fosilních paliv, nicméně plány do budoucna hovoří o rozšiřování výroby a dalších způsobech využití.

Dotací ve výši 3,6 milionu eur (91 milionů korun) pomůžou holandské úřady společnosti PosHYdon v jejím projektu výroby zeleného vodíku přímo na Severním moři. Mořský větrný park bude pohánět malou vodíkovou elektrárnu a laboratoř na plošině, která bude jednak demineralizovávat mořskou vodu a následně z ní vyrábět opět zelený vodík. Ten bude následně smíchán s plynem a dopravován stávajícím plynovodem na pobřeží k dalšímu zpracování. Účel tohoto projektu je především výzkumný, proto vyrobí elektrolyzér o příkonu 1 MW nejvýše 400 kg vodíku denně.

Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
FCEV má pořád velkou slabinu, potřeba celkem veliké baterie... ale i na poli superkapacitorů je nějaký znatelný pokrok, třeba je jednou úplně vytlačí a to by pak byla jiná písnička. Zatím je to ale asi tak blízko jako ta revoluční malá, lehká, nestárnoucí a rychle se nabíjející vysokapacitní baterie která navíc půjde vyrobit ekologicky. Já vím... jdu snít dál...
Josef L
Josef L
Super, takže tato zelené výroba dokáže vyrobit 24 MWh elektrické energie denně (teoreticky když jsou podmínky) a tak vyrobí 400 kg vodíku na kterou by Mirai ujelo maximálně 40 000 km, zatímco běžné BEV by ujelo 1 200 000 km. Za mě plýtvání penězi vyrábět vodík z elektřiny a tankovat ho do aut. Jediná cesta je tedy vyrábět za potlesku ropných magnátů z ropy.
strejda longas
strejda longas
Tak asi nejzajímavější pohon je z vodíkové pasty, kterou tu nevím proč nezmiňujete.
Dalibor Skrivanek
Dalibor Skrivanek
Mám zdvořilý dotaz - už odnaučili vodík explodovat? Pokud ne je všechna snaha na ....

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze