Honda Clarity končí. Avšak vodík s logem Hondy nikoliv

Honda Clarity končí. Avšak vodík s logem Hondy nikoliv
Fotografie: Honda
  • Prodeje velké Hondy se prudce propadají
  • Přímého nástupce Honda neplánuje
  • Vývoj vodíkového pohonu však pokračuje

Japonský magazín Nikkei, jehož vydavatel mj. vlastní londýnské Financial Times, přinesl podle caranddriver.com informaci, že Honda Clarity definitivně skončí letos v srpnu. Jako důvod zazněly nízké prodeje a při pohledu na prodejní křivku, která od roku 2018, kdy se Clarity stala obrovským bestsellerem, každoročně klesá na polovinu až třetinu hodnoty předchozího roku, by se nebylo čemu divit. Z někdejších více než 20 000 kusů Clarity (nabízené kromě vodíkového pohonu i jako plug-in hybrid a v letech 2016–2019 i jako čistě bateriový elektromobil) se prodeje v USA (kromě Spojených států se Clarity prodává i v Kanadě, tam jsou ovšem prodeje marginální) za rok 2020 smrskly na 3 664 kusů a dosavadní letošní čísla naději na zlepšení nepřinášejí.

Druhý úhel pohledu ovšem nabízí jinou možnou verzi příběhu. Honda na vodíkový pohon nezanevřela a dále s ním počítá jako s jedním ze dvou pilířů ke splnění uhlíkové neutrality v roce 2040. A podle svých slov do něj nadále masivně investuje. Typ Clarity byl ovšem výrobně drahý, mimo jiné proto, že se model, exkluzivně určený pro severní Ameriku, vyráběl v Japonsku. A na trhu vydržel šest let, což je u Hondy, která své modely obměňuje rychleji než většina konkurence, vlastně plný životní cyklus. Navíc již bylo oznámeno, že se v březnu 2022 zavře továrna Sayama, kde se Clarity vyrábí. A proto končí i další dva modely; japonská verze Odyssey a Legend, které se tam vyrábějí rovněž.

Tak jako tak, Clarity, jeden ze tří sériově vyráběných vodíkových automobilů (v Evropě se neprodává, v USA je k mání pouze na leasing), v srpnu přestane sjíždět z výrobních linek. Ještě v roce 2022 budou probíhat pronájmy vyrobených vozidel a pak se výroba aut značky Honda s palivovými články opět na nějaký čas uzavře. Nebude to poprvé, mezi ukončením první generace Hondy FCX Clarity, která byla vůbec prvním komerčně dostupným vodíkovým automobilem, a náběhem druhé, si automobilka vzala dvouletý timeout. Každopádně se prý připravuje na uvedení prvního velkosériového elektromobilu, SUV s bateriemi GM Ultium, v roce 2024. Případně bude všechno jinak, Honda je totiž proslulá svými neortodoxními kroky.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze