Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR se rozhodlo v rámci Národního plánu obnovy poskytnout živnostníkům a dalším podnikatelským subjektům dotace pro nákup elektromobilu, které jsou ovšem podmíněné sjednáním bankovního úvěru. Existují ale i další zvýhodnění, avšak o těch se zatím moc nemluví. Pojďme si je tedy společně projít. Zvýhodnění se netýká pouze elektromobilů, ale i dalších bezemisních či nízkoemisních motorových vozidel.
Pokud podnikáte a zvažujete koupi nového elektromobilu či jiného nízkoemisního vozidla, určitě vás potěší, že od 1. ledna 2024 do 31. prosince 2028 platí změna týkající se účetního odepisování majetku. Nyní můžete odepsat celý vůz do dvou let od jeho koupě. Po prvním roce je možné uplatnit odpis ve výši 60 % z pořizovací ceny a po druhém roce zbylých 40 % z pořizovací ceny vozidla. Do letošního roku legislativa nerozlišovala, zda jste si pořídili emisní/bezemisní vozidlo. Nízkoemisní vozidlo bylo úplně účetně odepsáno až po pěti letech, jako je to u běžného vozidla produkujícího emise. V legislativě jsou obsaženy i další výhody, které jsou tedy platné již delší dobu a týkají se zaměstnanců, jež využívají své služební vozidla nejen k práci, ale i k soukromému užívání. Od 1. července 2022 se změnil výpočet srážky ze mzdy za využívání služebního k soukromým účelům. Přibyla kategorie pro nízkoemisní vozidla umožňující provádět výpočet srážky ze mzdy už ne jako bývávalo zvykem dříve z 1 % z pořizovací ceny vozidla, ale už jen z 0,5 % z pořizovací ceny vozidla. Od začátku letošního roku byla k těmto dvěma kategoriím přidána třetí, kdy je pro bezemisní vozidla stanoven výpočet za použití 0,25 % pořizovací ceny vozidla.
Pořízení nízkoemisního a bezemisního vozidla přináší také výhodu například při cestování po dálnici, kam je pro bezemisní vozidla umožněn vjezd bez nutnosti mít dálniční známku. Nízkoemisní vozidla mají poplatek za dálniční známku oproti běžným vozidlům snížen. U nízkoemisních vozidel se však dále rozlišuje, zda jsou poháněna zemním plynem, případně biometanem či se jedná o hybridní automobil produkující emise do 50 g/km. Poplatky za pořízení dálniční známky od 1. března letošního roku jsou v níže uvedené tabulce. Kromě toho, že majitelé a provozovatelé bezemisních a nízkoemisních vozidel ušetří peníze na dálničních poplatcích, na mnoha místech jsou ušetřeni i placení poplatků za parkování. Nehledě na to, že se do budoucna zvažuje v mnoho městech zavedení bezemisních zón.
Současná cena | Standartní cena od 1.3.2024 | Cena pro vozidla na zemní plyn a biometan od 1.3.2024 | Cena pro hybridy s emisemi CO2 do 50 g/km od 1.3.2024 | Cena pro elektromobily od 1.3.2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Roční | 1 500 Kč | 2 300 Kč | 1 150 Kč | 570 Kč | 0 Kč |
Měsíční | 440 Kč | 430 Kč | 210 Kč | 100 Kč | 0 Kč |
10denní | 310 Kč | 270 Kč | 130 Kč | 60 Kč | 0 Kč |
Denní | - | 200 Kč | 100 Kč | 50 Kč | 0 Kč |
V neposlední řadě je důležité zmínit, že majitelé a uživatelé elektromobilů si mohou zažádat o poskytnutí speciální distribuční sazby C27d a D27d přímo určené pro majitele a provozovatele elektromobilů. Tyto distribuční sazby umožňují dobíjet v době od 18:00 večer až do 8:00 hod se zvýhodněnou cenou distribuce. K získání této sazby je potřeba doložit vlastnictví nebo užívání pomocí předložení velkého technického průkazu, leasingové či nájemní smlouvy.
to neni tak docela pravda
Co píše nám ČEZ
"Vymezení doby platnosti nízkého tarifu je v časové délce minimálně osmi hodin, v rozmezí mezi 18:00 a 8:00 následujícího dne (pozn. – vymezení a úpravy 8 hodinového rozpětí jsou v gesci příslušného distributora)."
Ano distributor může dát vám i víc než 8 hodin, ale ve skutečnosti není tak štědrý. A buď rád že neděli to na víc intervalu.
Je to max. 8 hodin, ale realita je presne 8 hodin, v dobe 22.00-6.00