Dálniční známka od příštího roku podraží, zůstanou elektromobily osvobozeny?

3
Dálniční známka od příštího roku podraží, zůstanou elektromobily osvobozeny?
Fotografie: Ministerstvo dopravy ČR
  • Celoroční dálniční známka bude od ledna 2025 dražší o 140 korun
  • Bezemisní vozidla nadále mohou na dálnice bez poplatku
  • Zvýhodněna jsou i hybridní vozidla s kombinovaným množstvím emisí do 50 g CO2/km

Ministerstvo dopravy před pár okamžiky vydalo tiskovou zprávu, v níž oznamuje navýšení cen všech druhů dálničních známek. Růst ceny se přitom poprvé řídí indexem růstu spotřebitelských cen a meziroční změnou délky dálnic v provozu. Výsledkem je, že jednodenní známka se od ledna 2025 zdraží o desetikorunu na 210 korun, roční pak o 140 korun, takže bude stát 2 440 korun. Pro naše čtenáře je jistě ale zásadní, že bezemisní vozidla nadále mohou na dálnice bez poplatku, a to díky evropské směrnici.

Mechanismus automatické valorizace všech sazeb časového poplatku jsme do zákona dali, abychom cenu za užívání dálnic dlouhodobě udrželi na stabilní úrovni, která odpovídá vývoji cen a rozsahu dálniční sítě. Naplní-li se příznivá makroekonomická predikce pro příští rok, nelze už očekávat zásadnější meziroční zvyšování cen. Důležité také je, že veškeré peníze z dálničních známek vracíme do výstavby a údržby dálnic, fakticky tedy těm, kteří je platí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. Doplňme, že nedávno jsme se z jeho úst také dozvěděli, že ČR chce odložit zákaz spalovacích motorů.

Srovnání výše dálničních poplatků od března 2024 a od ledna 2025


2024 2025 2025 CNG, LNG a biometan 2025 Plug-in hybrid 2025 Elektro a vodík
Roční 2 300 Kč 2 440 Kč 1 220 Kč 610 Kč 0 Kč
Měsíční 430 Kč 460 Kč 230 Kč 110 Kč 0 Kč
Desetidenní 270 Kč 290 Kč 140 Kč 70 Kč 0 Kč
Denní 200 Kč 210 Kč 100 Kč 50 Kč 0 Kč

Hybridní vozidla s kombinovaným množstvím emisí do 50 g CO2/km pak platí 25 % sazby časového poplatku. U vozidel v systému časového zpoplatnění poháněných zemním plynem nebo biometanem zůstane stávající míra zvýhodnění nedotčena, činí tedy 50 % sazby časového poplatku.

Jak dodává úřad, aktuálně má česká dálniční síť 1 340 kilometrů, z toho je bez povinnosti mít zaplacený dálniční poplatek 226 kilometrů. V roce 2022 přibylo na dálniční síti bohužel pouze 21,2 kilometrů, loni dokonce jen 15,4 kilometrů. Alespoň, že letos je v plánu zprovoznit dohromady přes 100 kilometrů nových úseků dálnic.

Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Ještě by se mohla zachovat Praha podobně, tedy čisté BEV vyjmout z placení parkování. To mi mimochodem dává větší smysl pro zdraví lidí, než ty dálnice.
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Dobré 2,5tisice k dobru 😎 k tomu za servis rocne dalších 6-8tisic k dobru a ještě za kilometr navíc i třetinová cena při nabíjení doma či i méně proti mému předešlému spalovaku. Nene EV jsou slepá cesta a nikam nedojedou a hoří...🤣

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze