Ministerstvo dopravy upravilo výši dálničních poplatků, která se neměnila od roku 2012. Proto je nynější navýšení platné od 1. března 2024 skokové, od následujícího roku se ceny budou valorizovat podle inflace. Základní roční poplatek bude i nadále platit jeden hospodářský rok, čili pokud si jej sjednáte 1. 3. 2024, bude platit do 28. 2. 2025. Nově se tedy bude platit 2 300 Kč místo stávajících 1 500 korun, známka je i nadále elektronická, takže se po jejím zakoupení nahraje do systému vaše registrační značka a kamerové kontrolní mechanismy ji podle toho vyhodnotí.
¨Od března 2024 změníme ceny dálničních známek. Nově bude možné zaplatit si jednodenní dálniční známku za 200 Kč, desetidenní bude stát 270 Kč, měsíční 430 Kč a roční poplatek bude ve výši 2300 Kč. Veškeré peníze utržené z dálničních známek vracíme do výstavby a údržby dálnic. pic.twitter.com/0PqW2KOrrU
— Martin Kupka (@makupka) May 12, 2023
Základní měsíční poplatek je ovšem naopak nižší; ze 440 Kč poklesl symbolicky na 430 Kč. V případě týdenního tarifu je sleva výraznější, konkrétně z 310 na 270 Kč. A úplnou novinkou je jednodenní známka za 200 Kč výhodná zejména pro jednosměrně tranzitující cizince, případně na cestu za babičkou na druhém konci republiky jednou za rok.
Velké změny ovšem nastaly u ekologických vozidel. Zatímco 50% sleva pro auta na CNG a bioplyn zůstává v platnosti, nejvíce mrzení zřejmě nastane mezi majiteli plug-in hybridů. Ty byly dosud osvobozeny, stejně jako všechna ostatní vozidla se speciální registrační značkou EL. Nově budou platit, byť sníženou taxu, konkrétně 570 Kč ročně, 100 Kč měsíčně, případně 60 Kč týdně nebo 50 Kč denně. Podmínkou nadále zůstávají normované emise CO2 do 50 g/km, smůlu tedy mají hybridy, které EL značku dostaly v době, kdy tato podmínka ještě neplatila.
Elektromobily jsou nadále zcela osvobozeny od poplatků, totéž platí i pro vozidla s vodíkovými palivovými články. V okamžiku zahájení prodeje vozidel spalujících vodík nastanou zřejmě další změny v nomenklatuře, které ale v tuto chvíli ještě neznáme. Osvobozeni jsou také držitelé průkazů ZTP či ZTP/P, musejí být ale ve voze přítomni a měli by být registrováni jako majitelé či provozovatelé auta. Ohledně osvobození veteránů zatím ministerstvo nevydalo přesné znění, lze ale předpokládat, že zůstane v platnosti to stávající, podle nějž jsou historická vozidla osvobozena jen s průkazem a speciální registrační značkou historického vozidla. Pokud tedy máte svůj veterán testován na původních značkách, máte zřejmě smůlu. Na definitivní závěr si ale ještě počkáme.