Toyota Česká republika nedávno zveřejnila obchodní výsledky za minulý rok, který byl pro značky Toyota i Lexus velmi úspěšný. Jelikož je ale Toyota průkopníkem hybridů, zajímalo nás, jak si na českém trhu vede po této stránce. Výsledek nás příjemně překvapil. Nejprve se ale podívejme na historii značky Toyota v Česku. Letos totiž Toyota slaví 30 let na českém trhu.
Od roku 1993, kdy oficiálně vstoupila na český trh, se v Česku prodalo přes 150 tisíc nových osobních vozů s logem Toyota na kapotě. Spolu s užitkovými vozy (cca 15 tisíc) a vozy dceřiné značky Lexus to bylo 172 tisíc. Celkem v Česku aktuálně jezdí 183 tisíc vozů Toyota. Nejúspěšnějším modelem je Yaris (včetně verze Cross), kterého se prodalo 50 tisíc kusů před Corollou s polovičním číslem a RAV4, kterých bylo 20 tisíc. V rámci výročí pak Toyota přichází s 30% slevou na pakety výbav, zboží z obchodu shop.toyota.cz a originální příslušenství Toyota. Zakládá také Klub majitelů Toyot s velkým nájezdem.
V minulém roce si Toyota připsala 13 728 nových vozů v Česku, díky čemuž skončila na 4. místě mezi značkami s podílem 6,6 % trhu. Oproti roku 2021 tedy zaznamenala o 14,7 % více registrací. Zajímavé jsou ale již zmíněné podíly hybridních vozů. Když vezmeme celek včetně užitkových vozů, podíl hybridů u Toyoty za rok 2022 byl 45 % a letos je to zatím bezmála 50 %, takže tendence je vzrůstající. Toyota ale nemá v nabídce hybridní užitkové vozy, takže mezi osobními vozy je to ještě zajímavější. Tam byl loni podíl hybridů 65 % a letos je to 66 %. Dá se tedy říci, že drtivá většina osobních vozů značky Toyota jsou hybridy. Z toho jsou 4 % plug-in hybridů, což je ale dané hlavně nízkou alokací modelu RAV4 PHEV pro český trh a faktem, že prodej Priusu Plug-in zatím nebyl spuštěn.
Ještě zajímavější výsledky podílu hybridů jsou u prémiové značky Lexus. Ta skončila v registracích mezi prémiovými značkami na 5. místě s 881 registracemi. Téměř všechny Lexusy prodané za loňský rok ale byly hybridní, konkrétně 90 % z nich. Z toho byl podíl plug-in hybridů 21 %. Letos je podíl hybridů dokonce 95 % a z toho je 20 % plug-in hybridů. Můžeme tedy říci, že Lexusy, které spoléhají pouze na spalovací motor, se v Česku prodávají minimálně a jejich podíl stále klesá.
Letos bychom se pak měli dočkat i plně elektrického Lexusu RZ 450e, takže bude zajímavé sledovat podíl plně elektrických vozů. Stejně tak u Toyoty v případě modelu bZ4X. Je ale pravděpodobné, že u těchto aut budou počty prodaných vozů limitované alokacemi na český trh, stejně jako u RAV4 PHEV.