Zatímco klasickým testem již Toyota Yaris prošla, nyní jsme se zaměřili na průměrnou spotřebu, které dosáhne většina majitelů. Rozhodně nečekejte test, kdy jsme s vozidlem jeli v závětří za návěsem kamionu. Jezdil jsem průměrným tempem, využíval setrvačnosti z každého prudšího kopce a celkově jsem ujel 500 km (300 km po městě). Zbytek tvořily dálnice a okresní silnice. Ve voze byl vždy i spolujezdec, hrálo rádio a byla aktivovaná automatická klimatizace. Ačkoliv se jednalo o hybridní verzi, jejíž objem palivové nádrže činí 36 litrů, i tak se běžně jezdící řidič nemusí bát, že by na plnou nádrž ujel sotva 400 km.
Technické parametry Toyota Yaris (2020) Hybrid
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 3 490 × 1 745 × 1 500 mm, 1 080 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 85 (68 + 59) kW, 116 (92 + 80) koní |
Baterie | 0,76 kWh |
Nabíjení | |
Spotřeba | Kombinovaná: 3,8 l / 100 km |
Cena od | 505 000 Kč |
Smyslem bylo jezdit tak, aby jízdní styl odpovídal běžnému řidiči, co ráno pospíchá do práce, avšak v cestě mu často stojí dopravní zácpy. Právě ve městě se nejvíce ukazují výhody hybridního systému, kdy je vůz schopen čistě na baterie ujet i 2 km. To možná nevypadá jako nějak vysoká hodnota, jenže v potaz je nutné brát fakt, že ne vždy je možnost jet čistě na elektřinu a třeba Praha je značně kopcovité město. Spalovací motor se tak často dal do práce hlavně ve chvíli, kdy samotné baterie nestačily k tomu, aby se Yaris pohnul z místa. Stačilo pak ale kratší klesání a s troškou předvídavosti jsem s vozem ujel i 1,5 kilometru bez emisí a jakéhokoliv hluku.
A spotřeba? Ve městě vůz ukazoval 3,7 litru na 100 km, a to jsem se nesnažil o přehnanou ekologickou jízdu. Čistě teoreticky by tak šlo ujet přes 900 km, aniž byste museli tankovat. A popravdě, za jak dlouho ujedete takovou porci kilometrů? Plná nádrž by leckomu stačila i na pár měsíců. Dotyčný řidič by se ale musel vyvarovat okresním silnicím a dálničním úsekům. Zde se výhody hybridního pohonu často smazávají. Naštěstí u Toyoty Yaris není jízda mimo město až tak za trest, protože kdo nebude vozu vyloženě šlapat na krk, ten se dostane na dechberoucí hodnoty.
A jelikož jsem nechtěl zůstat u teorie, vzal jsem malý Yaris několikrát na dálniční projížďku a cestou zpět využil okresní silnice. V rámci jízdy po dálnici jsem vždy volil rychlost 125 km/h, přičemž konstantní jízdě často pomáhal adaptivní tempomat. Provoz ale často nedovolil jet zvolenou rychlostí a například zúžení na dálnici D5 hned před Prahou udělalo své. Na okresních silnicích se pak dalo jet vždy bez problémů zákonem povolenými 90 km/h, takže v tomto ohledu nebyl Yaris nikterak zvýhodněn. A jaké průměrné spotřeby se tedy dá dosáhnout v případě, že na dálnici nejste brzdou provozu a na okreskách jedete přesně tolik, co zákon dovoluje? Ačkoliv se jedná o hodnotu, kterou jsem neověřoval dotankováním naplno (přesný test spotřeby přinese kolega Marek Tomíšek), palubní počítač vozu ukázal spotřebu 4,4 litru na 100 km.
Spotřebou se vyrovná naftovým dvoulitrům
Výsledný dojezd vozu by tak na plnou nádrž činil 818 km, což by bohatě postačilo například k ujetí trasy z Prahy až do Košic bez jediného tankování. Malá hybridní Toyota tak dokazuje, že s trošku citlivější nohou na plynovém pedálu a s polovičním obsazením kabiny se dá na jeden zátah ujet opravdu velká porce kilometrů. Přitom je tohle autíčko koncipované hlavně do města, kde umí nabídnout největší výhody spojené s hybridní technikou. Je asi jasné, že Yaris nepatří mezi dálniční křižníky, ovšem pokud by se našel někdo, kdo by neměl jinou možnost volby, aktuální Yaris Hybrid s tříválcovým motorem o objemu 1,5 litru by dokázal posloužit stejně dobře, jako velké manažerské sedany s naftovými dvoulitry.
Foto: Roman Havlín