Ve Vendryni havaroval elektrobus a ukázal na jeden velmi vážný problém

54
Ve Vendryni havaroval elektrobus a ukázal na jeden velmi vážný problém
Fotografie: HZS MSK
  • Na Třinecku sjel do příkopu elektrobus Škoda Perun s cestujícími
  • Díky profesionálnímu zásahu hasičů se událost obešla bez obětí na životech
  • Záchranáři ovšem zdvihají varovný prst – takhle už příště ne

Na první pohled to vypadá jako celkem banalita. Autobus sjel do příkopu a hasiči jej po vyproštění tří osob uvnitř vytáhli zpátky na silnici. Jenže bližší pohled, zprostředkovaný Hasičským záchranným sborem Moravskoslezského kraje, říká o zásahu na silnici III/4682 mezi Vendryní a Třincem něco docela jiného. Zatímco vyproštění tří téměř ležících osob, z nichž dvě musely být odvezeny do nemocnice, probíhal celkem standardním způsobem v režii hasičské jednotky ze stanice Třinec, velký problém nastal při zajišťování autobusu proti převrácení a jeho následném vyproštění. Vůz, ležící podvozkem na okraji vozovky, se totiž mohl kvůli těžkým agregátům na střeše každou chvíli převrátit.

Kromě původně povolané soukromé vyprošťovací služby musela být, více než tři hodiny po prvním ohlášení události, aktivována další jednotka z Frýdku-Místku se středním vyprošťovacím speciálem Tatra 815 a za další dvě hodiny nakonec i třetí jednotka z Ostravy – Zábřehu s těžkým vyprošťovacím speciálem Mercedes-Benz Actros Bizon, autojeřábem a kontejnerem s mobilní dílnou. Teprve pak se povedlo autobus zajištěný proti pádu velkými nafukovacími vaky díky podkládání kol večer dostat zpátky na silnici. Zásah tak trval celé odpoledne, avšak bylo zabráněno úniku provozních kapalin a pro hasiče, přinejmenším ty z Frýdeckomístecka, jde o premiéru. Elektrický autobus totiž dosud nevyprošťovali, při zásahu tak nasbírali spoustu cenných zkušeností.

Při vyprošťování zapadlého elektrobusu museli hasiči použít všechny dostupné kotvicí body

Jedna z nich je obzvlášť varující: dotyčný elektrický autobus nebyl na podobné zásahy vůbec konstrukčně připraven. Už samotná poloha trakčních baterií na střeše má zjevně svá úskalí. Neúměrně totiž zvyšuje těžiště, což znamená nejen zhoršené jízdní vlastnosti a stabilitu, ale také problémy v podobných situacích. Samozřejmě nechyběla vpředu ani vzadu tažná oka, avšak ta se hned zpočátku rychle utrhla, protože nebyla dimenzována na nouzové vyproštění. A do třetice chyběly jak kotvicí body k vyproštění, tak opěrná konstrukce pro vyprošťovací popruhy. To hasičům, kteří se (úspěšně) snažili vyprostit zánovní, velmi drahý elektrobus bez většího poškození, neuvěřitelně komplikovalo práci. A fakt, že si nakonec poradili, rozhodně není zásluhou konstruktérů elektrobusu.

Lze si totiž snadno představit řadu mnohem dramatičtějších situací, do nichž by se prostředek veřejné hromadné dopravy po nehodě mohl dostat, a které by kvůli zjevné absenci základních, dostatečně dimenzovaných záchranných prvků, nemusely skončit dobře. Je tedy zjevné, že se budou muset některé věci ať už v konstrukci, tak v příslušných normách, urychleně změnit. Ne vždy totiž budou k ruce vyškolení profesionální hasiči s kvalitní vyprošťovací technikou dostatečně rychle.

Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Nikdy jsem při čtení článků o elektrobusech nepochopil, proč nemají baterie v podlaze. Pokud jde o potřebnou výšku, tak se jedná o cca 15 cm. Baterie by také mohla být v zadním motorovém prostoru, který je volný. Je to těžká a strastiplná cesta něco změnit, hlavně v myšlení lidí.
Sebastian Basi Svátek
Sebastian Basi Svátek
Velké plus, že nevytekla do přírody nafta.
Tomas Dolejs
Tomas Dolejs
Naposledy upraveno: 9. 8. 2022 08:59
1. nepíše se vůbec o tom, proč řidič sjel z vozovky
2. jedná se o mestský autobus
3. silnice a stav povrchu vozovky nechám bez komentáře
4. odpovídá šířka vozovky dnešnímu standardu?
5. měla by se řešit příčina a ne důsledek
6. Pokud si odpovíme na tyto otázky, vůbec by k nehodě nedošlo
Jaromír Staráček
Jaromír Staráček
Naposledy upraveno: 8. 8. 2022 19:28
U autobusů vidím docela problém že pokud se takto autobus připlácne někam pravým bokem že je znemožněno dostat se ven dveřmi. Sice se dá rozbít okno do silnice ale stejně to je docela překážková dráha, okno je možná ve výšce očí...metr a půl vysoko... teď pokud k tomu ten autobus už hoří... asi není moc času... takže konstruktéři autobusu by měli uzpůsobit nějakou nouzovku východ do silnice, tedy že se například rychle vyhodí jedno sedadlo a z boku autobusu bude nějaká díra nouzový východ aby to bylo mnohem nižší než lézt z autobusu oknem...letadla mají východy a nafukovací skluzavky...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze