Reálná spotřeba elektřiny i benzínu plug-in hybridu Mitsubishi Eclipse Cross PHEV
test

Reálná spotřeba elektřiny i benzínu plug-in hybridu Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Zaostřeno na spotřebu
24

Automobilka Mitsubishi je jedním z průkopníků plug-in hybridního pohonu. Začala Outlanderem, který měl unikátní hybridní pohon, a později stejný systém pohonu dostal Elipse Cross PHEV. I u něj už jsme testovali, jaká je reální spotřeba, ale tentokrát jsme to vyzkoušeli podle naší nové metodiky pro plug-in hybridy, která je přísnější.

Plug-in hybrid Mitsubishi Eclipse Cross PHEV jsme již měli ve standardním testu, kde jej kolega jej nazval třímotorovým společníkem do nepohody, i v testu reálné spotřeby. Jelikož jsme ale tento vůz měli v dlouhodobém testu, udělali jsme test Zaostřeno na spotřebu znovu, podle přísnější metodiky, která zahrnuje i kombinovaný okruh s vybitou baterií na startu. Jak si s tím unikátní sériově-paralelní hybridní systém bez převodovky, který má tři motory, poradí?

Technické parametry Mitsubishi Eclipse Cross (2020) PHEV

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 545 × 1 805 × 1 680 mm, 1 970 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon138 (72 + 130) kW, 188 (98 + 177) koní, točivý moment: 332 Nm
Baterie13,8 kWh
Nabíjeníkonektory: CHAdeMO, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 2 l / 100 km
Cena od1 189 960 Kč

Jak se můžete podívat výše v katalogu, Mitsubishi Eclipse Cross PHEV má kombinovanou spotřebu dle WLTP 2,0 l/100 km a spotřebu elektřiny 17,4 kWh/100 km. Čistě elektrický dojezd pak dle stejné normy vychází na 45 kilometrů. V současné době je k dostání pouze výbava Instyle+, která podle standardního ceníku vyjde na 1 189 960 Kč včetně DPH, ale momentálně na ni platí akční cena 999 960 Kč.

Palubní počítač Mitsubishi Eclipse Cross PHEV ukázal spotřebu 2,1 l/100 km

Nedílnou součástí testu spotřeby je jednotný kombinovaný okruh, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač Mitsubishi Eclipse Cross PHEV ukázal spotřebu 2,1 l/100 km. To jej řadí mezi průměrně úsporné plug-in hybridy. Při minulém testu v příznivějších teplotách to ale stejný vůz zvládl úsporněji. Spotřeba elektřiny byla podle palubního počítače 19,2 kWh/100 km.

U plug-in hybridů v testu Zaostřeno na spotřebu nově vyhodnocuji i spotřebu na tomto okruhu s vybitou baterií na startu, protože to je samostatná disciplína a různé plug-in hybridy se liší v tom, jakou spotřebu mají po vybití baterie. Mitsubishi Eclipse Cross PHEV má výhodu v tom, že nejde o plug-in hybrid vycházející ze spalovacího pohonu, ale jde o od základů konstruovaný hybridní systém. Umí tedy fungovat efektivněji než většina plug-in hybridů, což je vidět na spotřebě po kombinovaném okruhu s vybitou baterií. Palubní počítač Eclipse Cross PHEV ukázal spotřebu 6,2 l/100 km, což na SUV této velikosti není špatná hodnota.


Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba 9,5 l/100 km, na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ to bylo 11,45 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h palubní počítač ukázal v průměru 12,3 l na 100 km. Musím ale dodat, že ve všech případech Ecliopse Cross PHEV při jízdě na benzín jel na vyšší výkon, než je potřeba, aby mohl energii ukládat do baterie. Tu by poté využil na čistě elektrickou jízdu a dosáhl výrazně nižší spotřeby, ovšem projevilo by se to až na podstatně delším úseku, než jaký u ostatních aut pro vyhodnocení spotřeby stačí.

Eclipse Cross PHEV takto ujel 49 km čistě na elektřinu.

Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Tento test elektrického dojezdu jezdím i s vypnutým topením/klimatizací, abych simuloval optimální teplotu a výsledky byly porovnatelné. Eclipse Cross PHEV takto ujel 49,7 km čistě na elektřinu, jejíž spotřeba byla podle palubního počítače 17,4 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba benzínu Spotřeba elektřiny
Město (ujeto 90,8 km) 1,36 l/100 km 11,27 kWh/100 km
Mimo město (90 km/h) 9,5 l/100 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 11,45 l/100 km
Dálnice (130 km/h) 12,3 l/100 km
Kombinovaný okruh (60 km, nabitá baterie) podle palubního počítače 2,1 l/100 km 19,2 kWh/100 km
Kombinovaný okruh (60 km, vybitá baterie) podle palubního počítače 6,2 l/100 km 13,9 kWh/100 km
Spotřeba při testu elektrického dojezdu (podle nabíjení) 17,4 kWh/100 km

Při testu na kombinovaném okruhu byla venkovní teplota okolo 15 °C a během testu elektrického dojezdu 14 °C. Teplota se během celého testu pohybovala mezi 9 až 20 °C.

Během testu dojezdu se podařilo ujet 49,7 km čistě na elektřinu.

Reálná spotřeba vyšla na 2,9 l/100 km.

Za celý test jsem ujel 420 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Na konci testu jsem celkem natankoval 12,14 litrů benzínu a během testu celkem nabil 63,61 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 2,89 l/100 km a 16,14 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.

Výsledky za celý test (420 km) Skutečná spotřeba
Elektřina 15,14 kWh/100 km
Benzín 2,89 l/100 km

Komentář autora:

Hybridní systém, který používá Mitsubishi Eclipse Cross PHEV, je založený na tom, že pro pohon slouží primárně elektromotory na nápravách, stejně jako u elektromobilů s pohonem všech kol. Na rozdíl od běžných plug-in hybridů tak Eclipse Crossr PHEV nepotřebuje převodovku. V nižších rychlostech (cca do 80 km/h) funguje spalovací motor pouze jako pohon generátoru a až ve vyšších rychlostech se dokáže připojit na přední nápravu jedním stálým převodem. Díky tomuto systému může spalovací motor běžet stále „na plný plyn“, kdy má nejvyšší účinnost. Energii, která zrovna není potřeba, posílá generátor do baterie, aby následně mohlo auto jet jen na elektřinu. Spalovací motor tedy běží v pásmu nejvyšší účinnosti a hybridní systém se snaží maximálně zkrátit dobu jeho chodu.

Právě kvůli výše zmíněnému principu byly hodnoty spotřeby benzínu (při jízdě s vybitou baterií) poměrně vysoké. Zkrátka chvilkově je spotřeba vyšší, ale při jízdě na delší vzdálenost by se průběžně vypínal spalovací motor a spotřeba benzínu by klesala. Efektivitu tohoto systému dokazuje, že i když jsem zrovna při tomto testu neměl tolik příležitostí k nabíjení mezi jízdami, spotřeba vyšla na velmi pěkných 2,89 l/100 km. Hodně k tomu pomohlo i rychlonabíjení, díky kterému jsem i při krátkých zastávkách (třeba na nákup) mohl rychle doplnit většinu baterie. To většina plug-in hybridů nedokáže. Ještě zmíním, že do spotřeby elektřiny palubní počítač zcela evidentně počítá i tu, kterou předtím auto vyrobilo rekuperací/uložením přebytečné energie ze spalovacího motoru. Jinak by na kombinovaném okruhu s vybitou baterií na startu nemohla být spotřeba elektřiny 14 kWh/100 km. Důkazem je, že i spotřeba podle nabíjení za celý test vyšla nižší, než ukázal palubní počítač za stejné období. Spotřeba benzínu ale souhlasila.

Zatímco větší Outlander PHEV měl vzhledem k velikosti auta nižší kapacitu baterie, u menšího Eclipse Cross s lepší aerodynamikou je kapacita baterie dostatečná, byť v současné době již pod průměrem. Rychlostí do 90 km/h se mi tedy podařilo ujet mírně přes 50 kilometrů čistě na elektřinu, což je o poznání méně než u srovnatelně velkého Hyundai Tucson Plug-in Hybrid. Drobnou výtku bych měl k tomu, že i když má Eclipse Cross PHEV možnost rekuperace pomocí pádel pod volantem, není možné rekuperaci vypnout úplně a docílit plachtění. Vždy tam mírná rekuperace zůstává. Celkově je ale Eclipse Cross PHEV jedním z nejdokonalejších plug-in hybridů, i přestože jeho technický základ vznikl před než 10 lety pod kapotou Outlanderu.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Naposledy upraveno: 16. 7. 09:22
Neustále se objevuje v příspěvcích požadavek dojezdu elektromobilu do Chorvatska, proto by bylo vhodné měřit spotřebu a čas "hybridu" při takovéto vzdálenosti. Třeba jako je "Výzva 1000 km". Na ježdění okolo komína a neustálé nabíjení malé baterky, je takto složitý systém pohonu zcela zbytečný.
Měli byste ukázat nelogičnost a komplikovanost takovýchto kočkopsů, protože spotřeba 12l/100 km se rovná spotřebě 100 kWh/100 km.
den
den
Naposledy upraveno: 16. 7. 11:44
Zkusil jsem spocitat ucinnost kombinaci spalovaci motor - baterka- elektromotor v tom to voze a vychazi mi ze je tam 10-20%. Nejak malo. Zachranit to muze jen pravidelne caste dobijeni. Jinak skoro zadna vyhoda oproti napriklad ciste spalovaci Mazde CX-5.

Po porovnani na carsized_com uz vim cim to je. Jsou skoro stejna rozmerove ale Mitsubishi ma asi obrovska zrcatka a je sakra tezky. :-)
den
den
Naposledy upraveno: 16. 7. 15:49
Nejak nesedi prvni radek v tabulce kde je 1.36l/100 km a ujeto 90km po meste.
Te neni mozny. Neco bylo v baterce.

A pak doplnim tvrzeni o efektivite 10-20%:
Kdyz prepocitam 1.36l s ucinnosti 40% (coz je sakra dobry) na elektrinu vychazi mi 4.4 kWh/100km - tohle to auto neda. Vzdyt to jezdi za 17 ciste na elektrinu. Muselo to vzit neco z baterky.
Pak kdyz vezmeme celkovy vysledek (420km 15,14 kWh/100 km + 2,89 l/100 km) a budeme pocitat sakra dobrou ucinnost 40% tak vychazi to 15,14 kWh/100 km + 9.24kWh/100km (z 2.89l) = 24.4 kWh/100 km ----
1. je to hrozna spotreba
2. je to o 7kWh vic nez ciste na elektrinu - pak tu ucinost 40% jsem asi prehnal, musi tam byt max 20%
to Mitsuishi je spatny spalovak a podprumerny EV
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Teda s ohledem na vývoj cen BEV a PHEV mě nějak význam pluginu pozbývá smyslu. Pořízení stejné, údržba mnohem dražší, baterka půjde do kopru rychleji než u BEV. Snad jedině mě napadá nové Tourneo PHEv, kde je i 230V a tím pádem máte velký dodávkový dojezd s kombinací bydliku bez potřeby plynu na vaření. Ale jinak 🤨

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze