Mitsubishi Eclipse Cross PHEV
test

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Třímotorový společník do nepohody

Letos vstoupila na český trh nová generace modelu Eclipse Cross v plug-in hybridní variantě a nás zajímalo, jak japonský středně velký crossover vlastně funguje. Má smysl kupovat verzi, která kombinuje poměrně žíznivý atmosférický benzinový motor se dvěma elektromotory? Tato varianta se inspirovala větším Outlanderem PHEV, což by mohlo leccos napovídat o tom, jak dobré auto vlastně bude.

Nová generace Mitsubishi Eclipse Cross vypadá podstatně více futurističtěji než její předchůdce a celková délka vozu nyní dosahuje 4 545 mm. Námi testovaná specifikace pak vlastně obsahovala nejvíc, co se dá zakoupit. Není proto divu, že vůz lákal vyšperkovaným vzhledem pozornost okolí a také uvnitř jsem se cítil dostatečně pohodlně. V kabině je totiž místa dostatek a ani mohutnější postavy s výškou okolo 190 cm nebudou mít problém a příjemně si sednout na kteroukoli sedačku v autě. Zavazadlový prostor však nabídne skromnější objem 359 litrů, což je o 172 litrů méně než u klasické spalovací verze. To je největší daň za větší ekologičnost, kterou pocítí každý, kdo ve voze bude chtít převézt větší porci zavazadel a čtveřici cestujících zároveň.

Technické parametry Mitsubishi Eclipse Cross (2020) PHEV

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 545 × 1 805 × 1 680 mm, 1 970 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon138 (72 + 130) kW, , točivý moment: 332 Nm
Baterie13,8 kWh
Nabíjeníkonektory: CHAdeMO, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: ? l / 100 km
Cena od949 950 Kč

Po prostorové stránce si ale i tak skoro nelze na nic stěžovat a Eclipse Cross je v plug-in hybridním provedení skvělým společníkem nejen na nákupy. Jen to zkrátka není žádný velký stěhovák. Pohonné ústrojí se přitom skládá z 2,4litrového benzinového čtyřválce MIVEC a dvou elektromotorů. Převody zajišťuje jednostupňová převodovka s jedním fixním převodem a celkový výkon soustavy činí průměrných 138 kW. Přední elektromotor pak sám o sobě disponuje výkonem 60 kW (137 Nm), přičemž ten zadní dostal do vínku 70 kW (195 Nm). A jelikož nechybí pohon všech kol S-AWC, vůz se neztratí ani v terénu.

Potěší i kapacita baterií, které díky 13,8 kWh (300 V, 80 článků) nabídnou plně elektrický dojezd až 45 km, avšak silně záleží na okolním počasí a obsazení vozu. Nám se povedlo ve dvou lidech zajet nejvíce 38 km na jedno nabití, přičemž o teplotní komfort posádky se starala automatická klimatizace a s vozem jsme jezdili převážně po Praze. Jakmile ale došlo na dálnice, elektrický dojezd se začal rapidně snižovat, v tomto případě baterie vydrží maximálně 30 km, a to ještě musíte jet rychlostí do 135 km/h. Do této rychlosti byl totiž Eclipse Cross ochotný upalovat výhradně celkem potichu a hlavně bez emisí.

Největší přínos elektrického pohonu je tak hlavně ve městech, kde se dá jezdit i za 1,8 litru benzinu na 100 km. V případě čistě elektrické jízdy pak vůz vykazoval průměr 17,5 kWh na 100 km, což je na takto velký crossover vynikající hodnota. Námi testovaná verze pak navíc umožnuje sdílení provozní energie vozidla skrze technologii V2X. V překladu to znamená, že z nabitých baterií z auta můžete napájet spotřebiče až do výkonu 1,5 kW (Případně až 10 kW při použití specializované nabíječky). Vůz přitom umí jak běžné nabíjení skrze zásuvku Mennekes typ 2, tak i rychlodobíjení přes konektor CHAdeMO. V druhém případě se baterie vozu nabíjí na 80 % za 25 minut, přičemž se nám ale opakovaně stalo, že vůz po dobití na tuto hranici ukončil nabíjecí proces a vše vypnul.

Plug-in hybridní verze však není pro dynamičtěji jezdící řidiče. Může za to jen průměrný výkon, celkem poddajný podvozek i fakt, že pod plným plynem vůz začne „ždímat“ baterie extrémní rychlostí. Nejvyšší maximální rychlost jde zde sice elektronicky omezena na nepříliš vysokých 162 km/h, avšak po vybití baterií se atmosférický čtyřválec začne v plné síle hlásit o slovo a spotřeba se pak v průměru dostává klidně i na 10 litrů na 100 km. K tomu si přidejte zmenšenou palivovou nádrž s kapacitou 43 litrů a rázem máte pádné důvody k tomu, abyste s Eclipse Cross PHEV jezdili s lehčí nohou na plynovém pedálu a pravidelně jej dobíjeli.

Jinak je ale soužití s vozem naprosto báječné a za celý testovací týden, kdy panovala extrémní horka a sucho, jsme jen těžko hledali chyby, které by se daly testovacímu exempláři vyčíst. Vůz totiž dominoval právě v těch ohledech, v jakých by to každý správný motorista očekával. Není to pravověrný dálniční křižník, avšak díky propracované technice a úspornému režimu čtyřkolky se s vozem nikdo nemusí bát vyjet mimo městskou část. Na test pohonu S-AWC bohužel z časových důvodů nedošlo, ale jsme si jisti, že i v tomto ohledu by se Mitsubishi nenechalo zahanbit.

Tak či tak, vůz je svým způsobem unikát. Nabízí totiž hned dva elektromotory, jeho spotřeba je v hybridním režimu takřka bezkonkurenční a s novou generací výrobce zapracoval také na komfortu posádky. Navíc díky technologii V2X lze nabíjet v případě nějaké přírodní katastrofy i další domácí spotřebiče, což se rozhodně počítá, a konkurence to většinou nenabízí. Výrobce také nově garantuje po 8 letech stáří vozu (nebo po ujetí 160 000 km) minimálně 66 % původní kapacity baterie. Třešničkou na dortu je pak integrovaná 230V zásuvka v zavazadelníku. Ta poskytuje výkon až 1 500 W a má integrovaný měnič, takže stačí jen zapojit příslušný spotřebič.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

mitsubishi-eclipse-cross-2020
Klady
  • dostatečně sportovní vzhled
  • přítomnost technologie V2X
  • dostačující vnitřní prostor
  • vynikající průměrná spotřeba
Zápory
  • při sportovnější jízdě se baterie vybíjí enormní rychlostí
  • výrazně menší objem kufru
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze