Vyzkoušeli jsme, kolik kilometrů ujede Mitsubishi Eclipse Cross PHEV na nádrž benzínu
test

Vyzkoušeli jsme, kolik kilometrů ujede Mitsubishi Eclipse Cross PHEV na nádrž benzínu

Dlouhodobý test – část 1.
25

V první části dlouhodobého testu plug-in hybridu Mitsubishi Eclipse Cross PHEV jsem zkoušel, jak dlouho se dá jezdit na jednu nádrž benzínu za průběžného nabíjení. A to při běžných jízdách bez zastávek jen kvůli nabíjení. Ujel jsem na nádrž benzínu docela dost, ale stačilo to na český rekord?

Na začátku dlouhodobého testu plug–in hybridu Mitsubishi Eclipse Cross PHEV jsem si položil otázku, zda se podaří v běžném provozu a při mých běžných jízdách překonat rekord v dojezdu na jednu nádrž benzínu za průběžného nabíjení. Natankoval jsem tedy plnou nádrž a s autem začal běžně jezdit tak, jak jsem zvyklý.

Zmíněný a dosud platný oficiální český rekord s Opelem Ampera je 2 736 kilometrů bez tankování s průběžným dobíjením. Během toho padlo 31,2 litrů benzínu a 299,9 kWh elektrické energie. Bylo to ale při cílené rekordní jízdě v roce 2012, zatímco já to zkouším při běžných každodenních jízdách. Udělat to cíleně jako rekord by bylo s tímto autem, které má rychlonabíjení, jednoduché a šlo by v podstatě o to, jak dlouho mě bude bavit jezdit od nabíječky k nabíječce. Vzhledem k rychlonabíjení má ale Mitsubishi Eclipse Cross teoretické předpoklady rekord překonat i při běžných jízdách. Dokáže totiž i během krátké přestávky doplnit většinu kapacity trakční baterie.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV má ještě konektor CHAdeMO

Rychlonabíjení pomocí v Evropě již zastaralého konektoru CHAdeMO se nakonec neukazuje jako velká nevýhoda, jak jsem původně předpokládal. Dva konektory CCS místo kombinace 1× CCS a 1× CHAdeMO bývají zpravidla na ultrarychlých stanicích u dálnic a hlavních silničních tahů, což s plug-in hybridem nevyužívám často. Pouze občas při přestávkách na delších cestách, kdy si zajdu na toaletu a koupit občerstvení. Mám ale štěstí na stanice s konektorem CHAdeMO a uznávám, že je to velká výhoda. I během zastávky na 15 až 20 minut mám opět elektrický dojezd 20 až 30 kilometrů, což je na spotřebě znát.

Nevýhodou oproti jiným plug-in hybridům srovnatelné velikosti je pak menší dojezd na elektřinu. Například u Škody Octavie Combi iV nebo Hyundai Tucson PHEV, se kterými jsem také delší dobu jezdil, jsem míval elektrický dojezd o 15 až 20 kilometrů delší. To je právě při častých jízdách mezi satelitem (v mém případě Berounem) a Prahou hodně znát. Jezdím na různá místa v Praze, protože to jsou zpravidla tiskové konference a testovací jízdy na různých místech. Někde byla možnost nabíjení v okolí na AC nabíjecí stanici, ale ve většině případů taková možnost nebyla. A ani v okolí naší redakce na Smíchově nabíjecí stanice není. Takže po chytré lampě od PRE, kterou jsme měli před bývalou redakcí na Karlově náměstí, se mi trochu stýská.

Rychlonabíjení je u Mitsubishi Eclipse Cross PHEV velká výhoda

Když není možnost nabít v místě, znamená to že cesta tam je na elektřinu a zpáteční v hybridním módu na benzín. U zmíněných plug-in hybridů s delším elektrickým dojezdem bývala i část zpáteční cesty na elektřinu a když elektřina došla někde okolo Zličína, tak z kopce do Berouna už auto nespotřebovalo tolik benzínu. U Mitsubishi Eclipse Cross PHEV už jedu většinou z centra (do kopce) s vybitou trakční baterií. Tuto nevýhodu ale kompenzuje rychlonabíjení, protože zpravidla se cestou domů stavuji na nákup. A během něj nabiju baterii na cestu zpět do Berouna. Rychlonabíjení je zde výhodou nejen v podobě rychlého nabití baterie během krátkého nákupu, ale často bych bez něj ani nabíjet nemohl. Často se stává, že u obchodu je na nabíjecí stanici auto na konektoru Mennekes (byť častější to bylo, když měl Kaufland AC zdarma) a já mohu nabíjet jen díky možnosti využít DC.

Technické parametry Mitsubishi Eclipse Cross (2020) PHEV

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 545 × 1 805 × 1 680 mm, 1 970 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon138 (72 + 130) kW, 188 (98 + 177) koní, točivý moment: 332 Nm
Baterie13,8 kWh
Nabíjeníkonektory: CHAdeMO, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 2 l / 100 km
Cena od1 189 960 Kč

Kdyby Mitsubishi Eclipse Cross PHEV mělo trochu delší dojezd na elektřinu, bylo by rychlonabíjení velmi silnou zbraní. Protože průměrný dojezd s vysoce nadprůměrným nabíjením by vedl k tomu, že bych většinu jízd jel v elektrickém režimu. Takto je to ale spíše výhoda, která kompenzuje jinou nevýhodu, nicméně pro mě je to příjemnější kombinace hlavně díky mnohem širším možnostem nabíjení a možnosti využití stanice, kde již jeden druh nabíjení je obsazený.

Dlouhodobá spotřeba mírně pod 3 l/100 km

V tomto druhu provozu se spotřeba benzínu od začátku testu ustálila mírně pod hranicí 3 litrů na 100 km podle palubního počítače, což při kapacitě nádrže 43 litrů vychází na dojezd okolo 1 400 kilometrů. Je tedy jasné, že v tomto režimu zmíněný rekord při běžných jízdách překonat nelze. Musel bych mít nabíjení i v cíli. Kdo má nabíjení například doma i v práci a vzdálenost okolo 40 kilometrů (což je i délka mé trasy do redakce), může jezdit s téměř nulovou spotřebou benzínu, a tím pádem ujet tisíce kilometrů na jednu nádrž. V mém případě to ale zatím možné není. Píšu zatím z toho důvodu, že třeba za rok už bude situace úplně jiná a se stejným autem a při stejných trasách bych měl úplně jiný výsledek. Například Pražská energetika se po vybudování páteřní sítě chce zaměřit na zahuštění sítě pomalého nabíjení v Praze. A pokud si kupujete auto na několik let, pak vězte že spotřeba benzínu bude s většími možnostmi nabíjení klesat.

Když už nezbýval moc velký dojezd na benzín, potřeboval jsem jet na testovací jízdy do Bělé pod Bezdězem, což je 115 kilometrů jedna cesta bez možnosti nabíjení v cíli. Z celkových 230 kilometrů tedy bude 40 až 50 kilometrů na elektřinu. Přepínám auto do hybridního režimu, aby auto využilo elektřinu co nejefektivněji, tedy primárně pro průjezd Prahou. I tak se ale cestou zpět rozsvěcí „hladové oko“ a v Praze padá dojezd na nulu. Sice nabíjím během nákupu, ale to stačí jen na to, abych dojel do Berouna.

Pokud bych dělal cíleně rekord, snažil bych se nabíjet a jezdit do zastavení, ale při běžných jízdách chci být v klidu, a tak kapituluji. Tankovací stojan zastavuje cvaknutím při hodnotě 37,64 litrů, což znamená že by se teoreticky ještě dalo jezdit dál. Ale kdo by se chtěl při běžných jízdách nechat stresovat „hladovým okem“ a nulovým dojezdem? Mám ujeto 1 217 kilometrů, což znamená spotřebu benzínu 3,09 l/100 km.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

K tomu navíc Mitsubishi Eclipse Cross PHEV spotřebovalo 16,16 kWh/100 km podle nabíjení. Některé jízdy od plného nabití do opětovného plného nabití ale byly 100% na elektřinu, v příštím článku se můžete těšit na vyhodnocení právě tohoto režimu a reálné spotřeby elektrické energie, když Mitsubishi Eclipse Cross PHEV jezdí jako elektromobil, tedy bez použití spalovacího motoru.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

mitsubishi-eclipse-cross-2020
Klady
  • efektivní hybridní systém
  • rychlonabíjení
Zápory
  • kratší elektrický dojezd
Diskuze ke článku
Roman Wirgler
Roman Wirgler
Tak abych po každých 30 kilometrech zastavoval na 20 minut u nabíječky, tak to bych musel být magor. Je vidět, že to autorovi nevadí, asi má na všechno času až až, nebo ho nechce moc trávit s rodinou. Ale třeba s dětmi na výlet tímto stylem, tak ho sežerou. Navíc tom, že to žere 3 litry benzínu na 100 km a k tomu ještě každých 100 km skoro 17 kWk elektřiny, no to není žádný ekonomický zázrak. To se svojí "naftou" pojedu levněji a navíc mám po téměř 1000 km za 20 minut natankováno na dalších 1000 km. Takže ano, možná je to trošku "zelenější", ale jinou "výhodu" v tom nevidím.
Roman P
Roman P
Obecně mi hybridy příliš smysl nedávají. Chápu, že pro lidi, co si elektromobilitu chtějí okusit, to může být jakýsi "přestupní můstek", protože to auto v sobě kombinuje výhody obou světů. Myšlenka je též pěkná, většina cest po městě na elektřinu a když se jede dál, tak mám výhodu spalováka. Problém ale je, že stejně jako s ním jsou spojené výhody, tak stejně i nevýhody v podobě nutnosti servisovat obojí, vysoká hmotnost i výsledná cena. To nehraje do karet ani spotřebě, kde mi ani 3 litry + dalších 16kWh/100km (cca 2,5Kč/km) moc ekonomický smysl nedávají. A asi největší problém bude životnost té baterie, protože jak už víme, v hybridech se s nějakým thermomanagementem aspoň doteď nikdo moc nezabýval. A když se z +-16kWh baterky tahají ty výkony, co dá elektromotor, tak je pak její životnost podobná té u C-zera, Leafu apod., možná méně, jelikož je více přetěžována.
Ing. arch. Pavel Kyncl
Ing. arch. Pavel Kyncl
Naposledy upraveno: 5. 2. 2023 14:44
To srovnání čisté elektrického dojezdu se Škodou a Hyundai není úplně fér. Eclipse Cross má z nich jediný elektromotory na obou napravách. Za takové kvalitní 4 x 4 se prostě něco zaplatit musí. 4WD PHEV se s tím u Tusconu nemůže vůbec měřit.
Ing. arch. Pavel Kyncl
Ing. arch. Pavel Kyncl
Naposledy upraveno: 5. 2. 2023 08:21
1

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze