Hybridnímu pohonu se věnujeme v rámci seriálu o hybridech, kde se od historie hybridů postupně posouváme k rozdělení hybridních systémů, na které se můžete těšit v příštím díle. A rozhodně platí to, že není hybrid jako hybrid. Nejenže jsou velké rozdíly mezi jednotlivými úrovněmi elektrifikace, tedy od mild-hybridů přes full-hybridy až po plug-in hybridy, ale i v rámci jednotlivých kategorií. A mezi vozy, které mají opravdu unikátní systém pohonu, bezpochyby patří Mitsubishi Eclipse Cross PHEV, které nyní máme na dlouhodobý test.
Jde o vůz, u nějž kola pohání primárně přímo elektromotory, jež jsou umístěné na nápravách tak, jak to známe z elektromobilů. Jelikož zde není klasická převodovka, přináší toto řešení oproti běžné konstrukci úsporu hmotnosti, ale i zvýšení efektivity. Při jízdě po městě totiž auto nejezdí na nižší převodové stupně, které jsou méně efektivní, ale kola roztáčí pouze elektromotory. A když není dostatek energie v baterii, spalovací motor funguje jako pohon generátoru. Ve městě je tedy Mitsubishi Eclipse Cross PHEV sériovým hybridem, což umožňuje chod spalovacího motoru v optimálním režimu. Pouze když vyjedete mimo město a překročíte rychlost cca 80 km/h, může se připojit spalovací motor přímo na pohon předních kol pomocí jednoho stálého převodu, který odpovídá nejvyššímu převodovému stupni běžných aut. Kromě tohoto unikátního pohonu pak má Eclipse Cross PHEV oproti většině plug-in hybridů ještě jednu výhodu – možnost rychlonabíjení, byť „pouze“ konektorem CHAdeMO, který se v Evropě používá méně.
Technické parametry Mitsubishi Eclipse Cross (2020) PHEV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 545 × 1 805 × 1 680 mm, 1 970 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 138 (72 + 130) kW, 188 (98 + 177) koní, točivý moment: 332 Nm |
Baterie | 13,8 kWh |
Nabíjení | konektory: CHAdeMO, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 2 l / 100 km |
Cena od | 1 189 960 Kč |
Prvních 17 kilometrů dlouhodobého testu jsme jezdili jen po městě a čistě na elektřinu, přestože byly zejména po ránu poměrně nízké teploty. Testovaný kus je ale vybaven dostatečně výkonným elektrickým topením, takže může i v nižších teplotách fungovat na kratších trasách jako elektromobil, tedy bez spuštění spalovacího motoru. Spotřeba podle palubního počítače byla 28,4 kWh/100 km, ale podle nabíjení opět do plné kapacity vyšla na 39 kWh/100 km. Rozdíl může být způsobený tím, že se do spotřeby nezapočítává topení, stejně jako ztrátami při balancování baterie, které se při takto krátké vzdálenosti projeví výrazněji. Ale během dlouhodobého testu otestujeme i spotřebu elektřiny na delší trase.
Poté přišly i nějaké delší trasy, na kterých nestačila kapacita baterie a občas musel naskočit spalovací motor. Po jedné delší trase z Berouna do Psářů a zpět pouze s jedním krátkým nabíjením cestou zpět v Praze (během nákupu na AC) stoupla spotřeba mírně přes 4 litry na 100 kilometrů, ale po dalších jízdách a ujetí 460 km od začátku testu se ustálila na 2,9 l/100 km. Spotřeba elektřiny podle nabíjení vychází na 16,66 kWh/100 km, zatímco palubní počítač ukazuje 19,8 kWh/100 km. Jezdíme tam, kam potřebujeme, a nijak se neomezujeme nabíjením, což znamená že nabíjíme jen v případě, že auto stojí. Tedy nejčastěji doma nebo třeba během nákupu, když je u obchodu nabíjecí stanice. Je to tedy mimo jiní test toho, na jakou spotřebu a jaké náklady se dá s tímto vozem dostat při běžném používání člověka, který se pohybuje mezi Berounem (tedy v podstatě satelitem hlavního města) a Prahou, přičemž má doma možnost nabíjení.
Ptejte se a tipujte, kolik kilometrů ujedeme bez tankování
Ptejte se na to, co vás o tomto autě zajímá. Rádi to otestujeme a v rámci výstupů z dlouhodobého testu přineseme odpověď. Můžete také tipovat, kolik kilometrů ujedeme bez tankování benzínu poté, co jsme na začátku testu natankovali plnou nádrž. Dosud platný oficiální český rekord s Opelem Ampera je 2 736 kilometrů bez tankování s průběžným dobíjením. Během toho padlo 31,2 litrů benzínu a 299,9 kWh elektrické energie. Bylo to ale při cílené rekordní jízdě (v roce 2012), zatímco my jezdíme s Mitsubishi Eclipse Cross v běžném provozu. Podaří se nám i přesto ujet bez tankování víc kilometrů? Můžete tipovat v komentářích.
PHEV technologie Mitsubishi má jednu velkou výhodu před podobnými řešeními od Korejců nebo od koncernu. U nich PHEV tvoří baterka + benzínový motor malého objemu + turbo + filtr pevných částic + převodovka. Mitsubishi má jednodušší systém bez převodovky, turba a filtru pevných částic. zase má atmosférickou 2.4.
Díky absenci převodovky a turba je jeho benzínová a elektrická spotřeba vyšší. Ale zase méně komponent = méně možností, kde se může něco pokazit. Navíc tato technologie je ověřená skoro 10 lety provozu (první Outlandery tuším že 2012 nebo 2013). takže se jedná o spolehlivější systém.
Ale samozřejmě není dokonalý.
Od pořízení auta v 10/2021 do téměř konce 09/2022 jsem dohledal (z knihy jízd a z účetnictví):
Nákup benzínu v objemu 1 011 litrů.
Čerpání ČEZ veřejné nabíječky 1 000kWh.
Čerpání PRE veřejné nabíječky 150 kWh.
Čerpání po kamarádech a v ubytování (expertní odhad 150 kWh)
Nájezd necelých 18 000km.
Průměr 2 tunového SUV na 100km je 5,6 litru benzínu a zároveň 7,23 kWh..
Když si odmyslím čistou jízdu po dálnici, pak se dostávám na hodnoty (město a okresky):
Spotřeba benzínu 4,78 l/100km
Spotřeba elektřiny je 11,4 Kwh na 100km.
Přesnější údaje na českém internetu nenajdete :-P.
Komentář k článku: U verze, která má elektrické topení, tak topení dokáže zvednout spotřebu o cca 30 procent. Domnívám se, ž v tomto případě auto vůbec nevyužívá teplo z motoru. Dává to smysl, protože při většině jízd motor neběží dostatečně dlouho. V infotainmentu je to krásně vidět v historii spotřeby. Auto ukazuje spotřebu na pohyb a u toho spotřebu na topení. Při teplotách pod 10 stupňů dává smysl na prvních 5 minut spustit benzínový motor, rychleji se zahřeje interiér i baterie a pak dále pokračovat čistě na elektro.
Na dálnici dává smysl jezdit v režimu save a eco.
Jako náhradní auto jsem měl půjčenou RAV4 v náhradním Hybridu a ta dokázala být ve městě o 1-1,5 úspornější - je o 200kg lehčí a je kratší + má modernější techniku pohonu. ale zase nemůže parkovat na modrých zónách.
Pokud vám velikostně nestačí Tuscon PHEV a RAV4 PHEV je zase moc drahá (cca 1,4 mega), tak je Outlander PHEV super volba (cca 950 tis před rokem). Eclipse je menší, ale designově i interiérově modernější, byť za cenu menšího kufru.
po dálnici 130 moc nejezdím, motor je podtočený a netáhne.Dost často pozoruju "naštvání" majitele moderního vozu, když musí přidat a předjet tu francouzkou krabici :)
Nějak nevidím ten pokrok a výmluva, že je to dobrá spotřeba,
protože je to těžky mě nebere.