Na letošním 10. ročníku konference Čisté mobility v Senohrabech přednesl Ing. Lukáš Kadula, výzkumný pracovník Centra dopravního výzkumu (CDV), důležitou zprávu o dopravních nehodách bateriových elektrických vozidel (BEV) za rok 2023. Jeho vystoupení poskytlo detailní pohled na statistiky, příčiny a důsledky těchto nehod, čímž přispělo k lepšímu porozumění bezpečnosti elektromobilů na českých silnicích.
Statistika dopravních nehod
Podle dat Policie ČR bylo v roce 2023 vyšetřováno celkem 236 dopravních nehod s účastí bateriových elektrických vozidel. Ing. Kadula ve své prezentaci uvedl následující rozdělení těchto nehod podle kategorie vozidel:
- Kategorie M1 (osobní automobily): 222 nehod
- Kategorie N1 (lehká užitková vozidla): 11 nehod
- Kategorie L7 (čtyřkolky): 3 nehody
Z těchto 222 nehod osobních elektromobilů bylo celkem 99 způsobeno samotnými řidiči elektromobilů. Tato statistika ukazuje, že elektromobily, podobně jako konvenční vozidla, podléhají riziku nehod způsobených lidskou chybou.
Závažnost nehod osobních vozidel
- Smrtelná zranění: 2 nehody
- Těžká zranění: 3 nehody
- Lehká zranění: 34 nehody
- Bez zranění: 183 nehody
Je pozitivní, že při všech vyšetřovaných nehodách nedošlo ani jednou k požáru, což potvrzuje bezpečnostní standardy moderních bateriových elektrických vozidel.
Analýza také ukázala, které značky elektromobilů měly nejvíce nehod:
- Tesla
- Škoda
- Hyundai
- Volkswagen
- BMW
- Mercedes-Benz
- Nissan
- Renault
- Peugeot
Geograficky bylo nejvíce nehod zaznamenáno v Praze (29 %) a v Jihomoravském kraji (14 %), což může být způsobeno vyšší koncentrací vozidel a hustotou provozu v těchto oblastech.
1) Článek/autor vychází ze 2 stran mé prezentace na konferenci čisté mobility v Senohrabech (30. 5. 2024), kterou jsme dali na webu cistadoprava.cz (jako vždy) volně k dispozici
2) Název článku je absolutně zavádějící, řidiči vozidel Tesla „u nás“ určitě nejvíce nebourali (viz ročenka Policie ČR)
3) Nešlo o „detailní pohled“ na statistiky a příčiny – jednalo se o základní přehled s komentářem/informací o tom, že:
--- elektromobily reálně po silnicích jezdí (nejsou jen na skladech, protože je nikdo nechce (cit. dle několika článků)) a tak je přirozené, že jsou a budou figurovat v evidenci dopravní nehodovosti,
--- v krajském srovnání je znát (logická) disproporce mezi registracemi a nehodovostí zejména v hl. m. Praze a Středočeském kraji (ORP/kraj registrace nutně neznamená, že vozidla v daném kraji převážně/reálně jezdí)
--- Tesla figuruje mezi BEVs M1 (logicky) nejčastěji - je jich u nás nejvíce registrováno a také mezi značkami mají nejvyšší proběhy (viz některá z mých předchozích prezentací na této konferenci) - takže zde hraje roli i tzv. dopravní výkon, který je u vozidel této značky BEVs nejvyšší
--- o příčinách jsem nehovořil vůbec