Britskému Autocaru se povedlo vyzpovídat Marina Gjaju a od provozního ředitele divize elektrifikace Fordu padlo několik zajímavých informací – tou nejzásadnější bez pochyb je, že společnost již neplánuje ukončit prodej spalovacích vozů v Evropě během příštích šesti let, jak uváděla v roce 2021, a to kvůli „nejistotě“ ohledně poptávky po elektromobilech a legislativy (vládních pobídek). Podle provozního ředitele divize elektrifikace Fordu tak bude značka i nadále nabízet řadu hybridů s ohledem na klesající zájem o elektromobily.
Ford’s EV boss says their 2030 all-electric European plan was “too ambitious" https://t.co/2CN4vdZPXN pic.twitter.com/c7JEzK5lxq
— Autocar (@autocar) July 19, 2024
„Nemyslím si, že se můžeme do něčeho pustit naplno, dokud se naši zákazníci nerozhodnou, že jsou všichni pro, postupuje různým tempem po celém světě,“ uvedl Gjaja a na otázku, zda společnost přehodnocuje své ambice v oblasti elektromobility do roku 2030, dodal: „Myslím, že zákazníci nám sdělili, že je to příliš ambiciózní, to je to, co bych řekl – myslím, že každý v oboru to zjistil drsným způsobem. Řekl bych také, že realita vás dokáže přimět k tomu, abyste své plány upravili.“
Ford přitom nedávno odhalil nový model Capri, jemuž jsme se podrobně věnovali, a také pro příští rok chystá elektrické verze modelů Puma a Tourneo Courier. Pro Ford je však podle nejnovějšího rozhovoru důležité zachování flexibilní nabídky pohonných jednotek. Gjaja k tomu uvedl: „Vidíme, že zákazníci chtějí mít svobodu volby, aby si mohli vybrat správné hnací ústrojí a správné vozidlo pro svůj případ použití.“ Souviset by to mohlo i s tím, že prodeje elektromobilů v Evropě zpomalují, zatímco hybridy rostou, jak odhalila Evropské asociace výrobců automobilů.
Přesto je Gjaja i nadále přesvědčen, že společnost skončí u vysoce elektrifikovaného vozového parku – možná nakonec zcela elektrifikovaného. K tomu však dodává: „To je cíl, a je to za 10 let, nebo za 30 let? Nemyslím si, že by to někdo dokázal nyní říct.“