Americkým automobilkám se na evropském trhu v poslední době příliš nedaří. General Motors se po evropském debaklu značky Chevrolet z Evropy kompletně stáhl v roce 2017, Ford na to šel jinak a zhruba ve stejné době se začal měnit z masového výrobce vozů, prodávaných s minimálními či nulovými maržemi, v dodavatele ziskovějších modelů. Proto také byla postupně zcela zlikvidována celá paleta výhradně evropských modelů, z níž poslední, Focus, opustí automobilový svět vezdejší v nejbližších týdnech. Americké vedení tak vzalo Evropanům jejich Fiesty, Mondea, C-Maxy, S-Maxy i Galaxy a místo nich jim nabídlo globální modely Puma, Kuga, Mustang a Bronco. Problém je v tom, že o ně Evropané nemají zájem.
Zjevná chyba ve strategii se zúročila; Fordu v Evropě postupně klesly prodeje na polovinu, propadl se z druhého na dvanácté místo a jeho tržní podíl se scvrkl z rovných sedmi na 3,7 %. Poslední kapkou do poháru hořkosti byla ztráta významného britského trhu, kde byl modrý ovál po dlouhé dekády neochvějnou jedničkou. Ještě v osmdesátých letech mu patřila více než čtvrtina trhu, dnes paběrkuje s 5,8 % a od úplného pádu jej zachraňují pouze dobré prodeje modelu Puma. Odvracejí se od něj i dealeři, kteří mu byli věrní po celé generace. Ostatně řadě z nich ani nic jiného nezbývá, protože Ford se rozhodl zredukovat počet britských autosalonů na polovinu. Dnes už jej v ostrovních prodejích začínají válcovat i čínské značky. Daleko za očekáváním totiž zůstaly i prodeje dvou nových „hero cars“, elektromobilů Explorer EV a Capri, postavených na platformě Volkswagen MEB. Ford proto napřesrok zruší 1 000 pracovních míst ve filiálce Kolín nad Rýnem, kde se vyrábějí.
V centrále značky si konečně všimli, že něco není v pořádku, a po třech letech obnovují funkci prezidenta Ford of Europe, kterou zastával naposledy v roce 2022 Brit Stuart Rowley. Nyní tuto funkci přebírá Američan Jim Baumbick. To je signál, že Ford se vrací ke strategii specifické evropské modelové nabídky. Baumbick je ostřílený fordař, ostatně v Německu dohlížel po konstrukční stránce na vývoj modelů Focus a Kuga. Jeho úkolem bude přivést značku zpět na vzestupnou trajektorii a prvním nástrojem k jeho dosažení bude zcela nový, „multienergetický“ model, který v roce 2027 vyjede z bran filiálky Fordu ve Valencii. Kdo by ovšem čekal návrat ke konvenčním modelům, bude zklamán; podle Autocaru půjde o SUV, velikostně mezi Pumou a Kugou, které má nahradit Focus. Inspirací mu je podobně velký T-Roc od konkurenčního Volkswagenu.
Podle Autocaru také není vyloučeno, že aktuální sliby Evropské komise omezit nákladovou zátěž při výrobě malých aut by mohly vést k obnovení úvah o náhradě legendární Fiesty, kvůli urychlení vývoje možná s využitím komponentů od tradičního partnera Volkswagen. Další modely, blížící se ke konci svého aktuálního života, budou důkladně přezkoumány stran parametrů nástupců. Týká se to především Kugy, která se vyrábí již šestým rokem. Jmenovitě dnes už nezbytné verze PHEV, která bude muset dostat mnohem větší trakční baterii než aktuálních 14,4 kWh, pokud chce obstát ve zpřísněných metodikách měření spotřeby i proti rychle sílící čínské konkurenci, která už dnes nabízí auta s lepšími parametry levněji.
