Ford se zbavil nudných vozů, ty ikonické se moc neprodávají. Co bude dál?

2
Ford se zbavil nudných vozů, ty ikonické se moc neprodávají. Co bude dál?
Fotografie: Ford
  • Ford nedávno v rychlém sledu ukončil skoro všechny tradiční evropské modely
  • Podle generálního ředitele Jima Farleyho totiž byly „nudné“
  • Propad prodejů to ale nezastavilo, takže automobilka chystá velký comeback

Fordu se stále nedaří najít správný recept na úspěch v Evropě a pokračuje pomalý pokles prodejů i tržního podílu. Za prvních pět letošních měsíců prodal modrý ovál v Evropě 185 404 aut, což znamená meziroční pokles o 1,5 % a tržní podíl 3,3 %. Nedávný bleskový přechod kompletní evropské nabídky na vozy typu SUV a SUV crossover totiž zjevně nezabral tak, jak si americký management automobilky, sídlící v Dearbornu, představoval. Evropané měli svoje Káčka, Fiesty, Mondea, Galaxy a S-Maxy rádi, jenže podle šéfa Fordu Jima Farleyho byly nudné, takže se musely všechny během krátké doby poroučet. Sice ještě zbývá klasický Focus, avšak i ten už má své dny spočítané a od okamžiku, kdy si v Evropě nekoupíte žádný Ford, který by nebyl minimálně crossoverem, už nás dělí jen týdny.

Problém je v tom, že americký recept „když se to neprodává podle Tvých představ, zruš to a nahraď to něčím zvýšeným“, aplikovaný navíc plošně, zjevně bez hlubšího porozumění specifikům evropského trhu, příliš nezafungoval. I když byl dříve aplikován i v USA. Problém byl ale, i přes Farleyho poněkud zjednodušující vysvětlení, především ziskovosti zmíněných ukončených Fordů. Všechny jmenované nahradily pouhé dva crossovery Puma a Kuga, které jsou podle Farleyho naopak ikonické. Jenže součet jejich kupců kupodivu neodpovídá počtu lidí, kteří kupovali tradiční evropské modely. Aby toho nebylo málo, prodeje nových elektromobilů Explorer a Capri, postavených na platformě Volkswagen MEB, zatím rekordy netrhají.

Neutěšenou situaci řeší evropští ředitelé, kterých je v poněkud spletité organizační struktuře automobilky více. Kolegové z Motor1 proto požádali automobilku o vyjádření. Neuspěli, dostali se však ke zprávě, podle níž Christoph Herr, který má na starosti Ford v Německu, Rakousku a Švýcarsku, slíbil zklamaným prodejcům značky důležitou změnu. Samotný Jim Farley totiž prý dal zelenou vývoji nových modelů, které by měly nepříjemně zející díry po tradičních Fordech, vyráběných dlouhé dekády, zaplnit. Souvisí to také se změnou stanoviska k plné elektrifikaci značky. Ta podle původních záměrů měla nastat do roku 2030, revidované plány však s omezeným prodejem spalovacích motorů počítají, a to právě až do roku 2035, případně déle, pokud Evropská unie změní svůj zatím striktní postoj k vozidlům, produkujícím lokální emise. Přezkum tohoto opatření je totiž plánován na příští rok a vzhledem k silnému tlaku automobilek není vyloučeno, že se změní.

Není však jasné, kdy první z anoncovaných nových Fordů dorazí, tím méně, jaké modely by to měly vlastně být. Ve hře je i dodatečná zástavba hybridů do dosud čistě elektrických aut. Vzhledem k čerstvosti informace a obvyklým vývojovým periodám se těžko dočkáme před rokem 2027, či spíše 2028. Jen pokud by došlo na zmíněnou dodatečnou hybridizaci dosud čistě bateriových modelů, mohli bychom se dočkat o něco dříve. Je na čase, protože Fordy už téměř nekupují ani Němci, kteří jeho evropskou odnož dříve měli za německou značku a byli jí docela loajální.

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Takže ze super Focusu MK1 udělali nudný MK2, ještě nudnější MK3..atd a pak ho zařízli, protože byl nudný. No tak tak nějak se dělá z ale 15% tržního podíku 3...
Jan Schoedlbauer
Jan Schoedlbauer
Cože, co chcete hybridizovat? Expl a Capri na čistě elektrické MEB platformě? :-)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze