Mercedes chystá baterie na milion mil

12
Mercedes chystá baterie na milion mil
Fotografie: Farasys
  • Mercedes úspěšně otestoval baterie s životností 1,6 milionu kilometrů
  • Vyvinul je ve spolupráci s čínským startupem Farasis
  • Chce je začít brzy vyrábět

Mladá čínská společnost Farasis pracuje od roku 2018 na vývoji nové generace NMC článků, které by měly poskytnout násobně delší životnost a výrazně lepší nabíjecí rychlost, než je dnes standardem. Díky slibným výsledkům do firmy Farasis už v roce 2020 majetkově vstoupil Mercedes-Benz, který tak získal přednostní přístup k plodům vývoje. Technici firmy Farasis totiž představili NCM články nové generace, označené P75 a P73 NCM a zároveň oznámili, že při zrychlených prověrkách vydržely ekvivalent 1,6 milionu kilometrů a po 15 letech by si měly zachovávat minimálně 70 % kapacity. Kromě jiného to znamená, že články by měly vydržet minimálně 5 000 nabíjecích cyklů a umožnit nabití z 10 na 80 % SoC za 20 (P75), respektive 30 minut (P73).

Při jejich konstrukci byl, kromě obvyklého lithia, použit i kontroverzní kobalt, který v poslední době z baterií spíše mizí, avšak Mercedes ujišťuje, že má připraveny certifikované způsoby etického získávání obou surovin a především udržitelné výroby. Změnou oproti tradiční konstrukci je potažení separátorů polotuhým gelem, který omezuje potřebné množství elektrolytu a zároveň umožňuje vynikající prostupnost iontů a chemickou stabilitu.

Dalším přínosem nové konstrukce je i vylepšený tepelný management, využívající chlazení článků shora a nikoliv zdola, jak je dnes obvyklé. To má zajistit nejen lepší ochranu chladicího zařízení před mechanickým poškozením, ale také posádky při případném tepelném úniku. Články se totiž odvětrají směrem dolů a nikoliv vzhůru. Zahoření baterie se ovšem není třeba příliš bát, baterie plní standardy prevence tepelného úniku NO TP. Ovšem už dnes vykazují elektromobily o několik řádů vyšší odolnost proti požáru proti spalovacím vozidlům. Server Cleantechnica cituje výzkum pojišťovny AutoinsuranceEZ, podle nějž zažije požár 1,53 % spalovacích aut, ovšem pouze 0,025 % elektromobilů. Není ovšem specifikováno, kolika procenty se na výsledku podílejí tepelné úniky baterií.

Další výzkumy společnosti Farasis směřují v výměnným bateriím a také sodíkovým článkům. Ty se už v jejím podání představily v prvním sériovém autě JMEV EV3. Farasis ovšem dokončuje jejich významné vylepšení.

Diskuze ke článku
Jiri Jelinek
Jiri Jelinek
"požár zažije 1,53 % spalovacích aut" Tak tenhle vtip se vážně povedl, jakkoliv není přesně definováno, co znamená "zažít požár". Každopádně z každých 67 aut by jedno požár zažilo. Je mi trošku divné, že chodím, jezdím kolem stovek, možná tisíců vozidel a žádné ne a ne hořet. V naší zemi by to znamenalo cca 90 000 hořících vozidel, proboha kde jsou?
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Naposledy upraveno: 24. 7. 10:59
Držím palce Mercedesu, aby dokázal v příštích letech nabídnout zase lepší EV, protože nyní se asi trochu zasekli. Chybí mi tam klasické combi, jako bude nově u Audi A6 e-tron. Velikost baterií by měla taky povyrůst, ale chápu, že je všechno dopředu nasmlouvané a připravné, tedy to nelze změnit z měsíce na měsíc, když se objeví článek s lepší kapacitou či chemií a vůbec už nemluvít o tom, pokud se má článek ukládat do battery packu jinak kvůli chlazení apod.
Petr Diskuze
Petr Diskuze
pořád je to jen baterie se všemi svými neduhy - malá kapacita, váha, nabíjení

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze