V Plzni vyjela první chytrá tramvaj. Co umí?

V Plzni vyjela první chytrá tramvaj. Co umí?
Fotografie: Škoda Group
  • Na testovacím polygonu na Borech byly prezentovány schopnosti chytré tramvaje, jež dokáže komunikovat s okolím a reagovat na různé situace na trati
  • Jedním z cílů automatizace dopravy je zvýšení efektivity a bezpečnosti, jen v Plzni jsou tramvaje až u 100 dopravních nehod ročně

Jak jsme se dozvěděli z tiskové zprávy operátora O2, který se podílí na projektu chytré tramvaje, v červenci 2024 začíná první taková tramvaj jezdit po testovacím okruhu v Plzni. Na vývoji technologie přitom spolupracuje konsorcium partnerů zahrnující INTENS Corporation, Škoda Group, CEDA Maps, Západočeskou univerzitu v Plzni a ČVUT v Praze v rámci výzkumného projektu DIDYMOS, který je financován z programu DOPRAVA 2020+ Technologické agentury ČR ve spolupráci s Ministerstvem dopravy.


Tramvaj Škoda 40T byla pro potřeby projektu vybavena speciálními jednotkami umožňujícími komunikovat s dopravní infrastrukturou a orientovat se v prostoru díky kamerám a LiDARům. To vše dohromady v kombinaci s aktuálními a velmi přesnými mapovými podklady umožňuje tramvaji reagovat na nepředvídatelné události, jako jsou překážky na trati či přecházející chodci. O2 se pak na projektu podílelo integrací jednotky pro C2X komunikaci. „Za využití 5G sítě dokáže tramvaj komunikovat s ostatními prvky na trase, upozorní řidiče například na blížící se vozidlo IZS, zajistí vozu přednostní průjezd křižovatkou, a cestujícím tak přinese vyšší bezpečnost i zpřesnění jízdních řádů,“ popisuje Martin Volný, jednatel společnosti INTENS Corporation, hlavní přínosy moderních technologií v tramvaji.

Kromě senzorů navíc má tramvaj Škoda 40T antikolizní systém ACS vyvinutý speciálně pro tramvaje. „Naším dlouhodobým cílem je vyvinout první plně autonomní tramvaj, která nejenže zvýší efektivitu a bezpečnost městské dopravy, ale také přispěje k udržitelnosti našich měst a zvýší komfort pasažérů. Vývoj autonomní tramvaje v rámci Memoranda o spolupráci na Autonomní Mobilitě je významný projekt, který vyžaduje zapojení odborníků z různých oblastí. Je příkladem efektivní spolupráce, která je nezbytná k dosažení našeho cíle. Samozřejmě vítáme velkou podporu státu a veřejného sektoru, která je klíčová pro vývoj a budoucí nasazení autonomních vozidel," uvedl Jiří Liberda, Digital Managing Director ve Škoda Group.

Pilotní testy přitom úspěšně proběhly na tramvajové smyčce u kampusu Západočeské univerzity v Plzni a zahrnovaly automatickou detekci překážky v průjezdném profilu tramvaje, rozpoznání vozu přijíždějícího ze slepého úhlu i upozornění na blížící se a následně zasahující vozidlo IZS. Kromě toho výzkumníci ověřovali také schopnost tramvaje automatizovaně detekovat a dále informovat okolní vozidla o nehodě.

Ministr dopravy Martin Kupka při prezentaci schopností chytré tramvaje v Plzni
Ministr dopravy Martin Kupka při prezentaci schopností chytré tramvaje v Plzni

Jedním z cílů automatizace dopravy je zvýšení efektivity a bezpečnosti, jak ilustruje i nedávná ukázka autonomní tramvaje v depu dopravního podniku Tampereen Ratikka, též v podání Škoda Group. Generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Ptáček k tomu dodává, že jen v Plzni dojde v provozu ročně v průměru ke 300 až 400 větším či menším nehodám. „Jen na tramvajích je to každým rokem okolo 100 dopravních nehod se škodou až 5 milionů Kč. Pokud by antikolizní systém dokázal tyto události eliminovat, nebude to jen o úsporách nákladů, ale především o snížení počtu zranění, ke kterým při nehodách bohužel často dochází,“ dodává Ptáček.

Součástí projektu bylo i obohacení stávajícího 3D modelu města Plzně o pilotní oblast s tramvajovou smyčkou. „Naše práce spočívala především ve vizualizaci dat z digitálního dvojčete tramvajového úseku nad 3D modelem Plzně a rozšíření tohoto modelu o vybrané 3D objekty z HD map, které budou využitelné nejen pro potřeby autonomního řízení, ale i další agendy města Plzně,” vysvětlil Karel Janečka z Fakulty aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni. Právě díky doplněnému modelu pak bude v budoucnu možné další testování autonomních systémů (i v automobilech).

Tramvaj s chytrými bezpečnostními prvky je přesně typ potřebné inovace, která je konkrétním výsledkem spolupráce technologických společností se vzdělávacími institucemi. Je to také další krok k tomu, aby byla doprava, nejen v Plzni, ale postupně i po celé České republice, bezpečnější, efektivnější a ekologicky šetrnější. Těší mě, že je český výrobce aktivní na poli inovací v dopravě, kdy nejde jen o vývoj autonomní tramvaje, ale také například o nedávno představený bateriový RegioPanter (více si o něm můžete přečíst v našem dřívějším článku, poznámka redakce), který bude sloužit na trati Ostrava – Studénka – Veřovice,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

K úspěšné demonstraci toho, co zvládne autonomní tramvaj, se vyjádřil i primátor města Plzně Roman Zarzycký, jenž byl u zrodu projektu z pozice předsedy představenstva Plzeňských městských dopravních podniků. „Mám radost, že se ve vývoji podařilo ujít kus cesty, a pevně věřím, že se autonomní tramvaj co nejdříve osvědčí i v ostrém provozu. Plzeň je průmyslové město a jako primátor budu průmysl 4.0 vždy podporovat,“ říká Zarzycký. Úspěšnému vývoji autonomní tramvaje přispívá i testovací polygon, který byl na Borech zprovozněn loni v létě. „Chytré křižovatky byly rozšířeny o další čidla pro zkoušky antikolizního systému, jenž autonomní tramvaj potřebuje. Pro Plzeň je důležité, že inovativní věci vznikají právě tady, protože tím dávají příležitost talentovaným Plzeňanům uplatnit se v oblasti vyspělých technologií. Autonomní mobilita tak zapadá i do ekosystému PINE, který podporuje technické vzdělávání a inovativní podnikání v regionu,“ vysvětluje radní města Plzně pro oblast Smart Cities a podporu podnikání Daniel Kůs, do jehož gesce patří i činnost Správy informačních technologií města Plzně, jež stojí za projektem testovacího polygonu pro autonomní mobilitu i za ekosystémem PINE.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze