Curyšský dopravní podnik VBZ čelí v posledních letech kritice kvůli častým kolizím tramvají s chodci a lidmi na kolech. Pro švýcarskou společnost je typické, že ve veřejných prohlášeních mluví o vině tramvají, nikoliv neukázněnosti druhé strany a že volá po nápravě. Vrcholem byl letošní březen, kdy zemřeli tři lidé na následky sražení tramvají, nicméně už od prosince 2021 se pracuje spolu s Alstomem na konkrétním technickém řešení, a sice vnějším airbagu pro tramvaj. Ten už je ve stádiu praktické použitelnosti, jak dokazuje video z testu. Ostatně s nasazením do běžného provozu se počítá podle 20 minuten již letos v létě.
Fussgänger-Airbag für die Straba.
— RailAlfi 📯 (@Alfi32394654) April 18, 2024
Die Züricher testen da was, was in jede Straba gehört. pic.twitter.com/AfeE3WLSSr
Smyslem zařízení je zabránit, aby se sražené lidské tělo dostalo pod podvozek tramvaje, kde má v dnešních časech nízkopodlažních konstrukcí jen malou šanci přežít. Stejným účelům v současné době slouží nejrůznější pasivní zábrany, ty však zjevně nejsou příliš účinné. Airbag má ještě před kolizí vytvořit ochrannou zástěnu, která sražené tělo spolehlivě odstrčí. Nezabrání sice zranění, ale výrazně sníží pravděpodobnost fatálních následků. Zařízení se aktivuje senzorem v kabině řidiče.