Jak oznámila ETH Zurich a Univerzita aplikovaných věd a umění v Lucernu v tiskové zprávě, jejich studenti překonali dosavadní světový rekord ve zrychlení se svém ručně postaveném závodním elektromobilu pojmenovaném mythen. Vozidlo zrychlilo z nuly na 100 km/h za 0,956 sekundy na vzdálenost 12,3 metrů.
New #WorldRecord! ETH students from @amzracing accelerate their self-built #Electric bolide from 0 to 100 in 0.956s, breaking the previous world record of 1.461 set by the University of Stuttgart. 🚀 🏁
— ETH Zurich (@ETH_en) September 12, 2023
More Info: 👉 https://t.co/eoFTK4ut1v pic.twitter.com/lSlQ1VmJbm
Jak se uvádí v tiskové zprávě, členové Akademického motoristického klubu Curych (AMZ) jsou naprosto nadšeni. Po většinu roku trávili studenti z ETH Curych a Univerzity aplikovaných věd a umění v Lucernu každou volnou minutu prací na svém elektromobilu, který pojmenovali mythen, překonávali neúspěchy a znovu a znovu se vraceli k rýsovacímu prknu kvůli některým komponentům. Guinnessova kniha rekordů nyní potvrdila, že mythen překonal dosavadní světový rekord v akceleraci elektromobilů. Ve Švýcarském inovačním parku v Duebendorfu, přímo naproti dílně studentů, jejich závodní vůz zrychlil z nuly na 100 km/h za pouhých 0,956 sekundy a dosáhl tohoto výkonu na vzdálenost pouhých 12,3 metrů. Za volantem seděla Kate Maggettiová. Tím o více než třetinu překonala předchozí světový rekord 1,461 sekundy, který v září 2022 vytvořil tým z univerzity ve Stuttgartu.
„Práce na projektu vedle studia byla velmi intenzivní. Ale i přesto byla kooperace s ostatními studenty velmi zábavná, když jsme neustále vytvářeli nová řešení a uplatňovali v praxi to, co jsme se naučili v hodinách. A samozřejmě je to naprosto jedinečná zkušenost podílet se na světovém rekordu,“ říká Yann Bernard, vedoucí oddělení motorů na Akademického motoristického klubu Curych.
Lehčí, silnější a s větší trakcí
Všechny součásti mythenu, od desek plošných spojů (PCB) až po podvozek a baterii, byly vyvinuty samotnými studenty a optimalizovány tak, aby co nejlépe plnily svou funkci. Díky použití lehkých uhlíkových a hliníkových voštin váží závodní vůz jen asi 140 kg. Motory v nábojích čtyř kol, které studenti sami vyvinuli, a speciální pohonná jednotka dodávají vozu působivý výkon 240 kW, tedy přibližně 331 koní.
„Ale výkon není to jediné, na čem záleží, když jde o rekord ve zrychlení – klíčový je také efektivní přenos výkonu na zem,“ říká Dario Messerli, vedoucí oddělení aerodynamiky z Akademického motoristického klubu Curych. Běžné vozy Formule 1 to řeší pomocí aerodynamiky: zadní nebo přední křídlo tlačí vůz k zemi. Tento efekt se však projeví, až když vůz dosáhne určité rychlosti. Aby byla zajištěna silná přilnavost hned od začátku, vyvinul tým AMZ jakýsi „vysavač“, který vůz přidržuje u země pomocí sání.
Ostře sledovaný světový rekord
Tým AMZ již dvakrát vytvořil světový rekord ve zrychlení elektromobilů – v roce 2014 a znovu v roce 2016. V následujících letech jejich rekord překonal tým z univerzity ve Stuttgartu. Nyní je světový rekord opět ve švýcarských rukou a studenti ETH Zurich jsou přesvědčeni, že se ho v dohledné době opět nevzdají.