Je to vůbec možné? Studentský elektromobil zrychlil z 0 na 100 km/h pod 1 vteřinu

Je to vůbec možné? Studentský elektromobil zrychlil z 0 na 100 km/h pod 1 vteřinu
Fotografie: ETH Zurich
  • Elektromobil z dílny studentů ETH Zurich a Univerzity aplikovaných věd a umění v Lucernu zrychlil z nuly na 100 km/h za 0,956 sekundy na vzdálenost 12,3 metrů
  • Vůz váží jen 140 kg, přesto nabízí výkon přibližně 331 koní

Jak oznámila ETH Zurich a Univerzita aplikovaných věd a umění v Lucernu v tiskové zprávě, jejich studenti překonali dosavadní světový rekord ve zrychlení se svém ručně postaveném závodním elektromobilu pojmenovaném mythen. Vozidlo zrychlilo z nuly na 100 km/h za 0,956 sekundy na vzdálenost 12,3 metrů.


Jak se uvádí v tiskové zprávě, členové Akademického motoristického klubu Curych (AMZ) jsou naprosto nadšeni. Po většinu roku trávili studenti z ETH Curych a Univerzity aplikovaných věd a umění v Lucernu každou volnou minutu prací na svém elektromobilu, který pojmenovali mythen, překonávali neúspěchy a znovu a znovu se vraceli k rýsovacímu prknu kvůli některým komponentům. Guinnessova kniha rekordů nyní potvrdila, že mythen překonal dosavadní světový rekord v akceleraci elektromobilů. Ve Švýcarském inovačním parku v Duebendorfu, přímo naproti dílně studentů, jejich závodní vůz zrychlil z nuly na 100 km/h za pouhých 0,956 sekundy a dosáhl tohoto výkonu na vzdálenost pouhých 12,3 metrů. Za volantem seděla Kate Maggettiová. Tím o více než třetinu překonala předchozí světový rekord 1,461 sekundy, který v září 2022 vytvořil tým z univerzity ve Stuttgartu.

Práce na projektu vedle studia byla velmi intenzivní. Ale i přesto byla kooperace s ostatními studenty velmi zábavná, když jsme neustále vytvářeli nová řešení a uplatňovali v praxi to, co jsme se naučili v hodinách. A samozřejmě je to naprosto jedinečná zkušenost podílet se na světovém rekordu,“ říká Yann Bernard, vedoucí oddělení motorů na Akademického motoristického klubu Curych.

Lehčí, silnější a s větší trakcí

Všechny součásti mythenu, od desek plošných spojů (PCB) až po podvozek a baterii, byly vyvinuty samotnými studenty a optimalizovány tak, aby co nejlépe plnily svou funkci. Díky použití lehkých uhlíkových a hliníkových voštin váží závodní vůz jen asi 140 kg. Motory v nábojích čtyř kol, které studenti sami vyvinuli, a speciální pohonná jednotka dodávají vozu působivý výkon 240 kW, tedy přibližně 331 koní.

Ale výkon není to jediné, na čem záleží, když jde o rekord ve zrychlení – klíčový je také efektivní přenos výkonu na zem,“ říká Dario Messerli, vedoucí oddělení aerodynamiky z Akademického motoristického klubu Curych. Běžné vozy Formule 1 to řeší pomocí aerodynamiky: zadní nebo přední křídlo tlačí vůz k zemi. Tento efekt se však projeví, až když vůz dosáhne určité rychlosti. Aby byla zajištěna silná přilnavost hned od začátku, vyvinul tým AMZ jakýsi „vysavač“, který vůz přidržuje u země pomocí sání.

Ostře sledovaný světový rekord

Tým AMZ již dvakrát vytvořil světový rekord ve zrychlení elektromobilů – v roce 2014 a znovu v roce 2016. V následujících letech jejich rekord překonal tým z univerzity ve Stuttgartu. Nyní je světový rekord opět ve švýcarských rukou a studenti ETH Zurich jsou přesvědčeni, že se ho v dohledné době opět nevzdají.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze