Z klidu na stovku pod sekundu? Jde to i bez stlačeného vzduchu

5
Z klidu na stovku pod sekundu? Jde to i bez stlačeného vzduchu
Fotografie: ETH Zürich
  • Studenti curyšské univerzity ETH poprvé zrealizovali sen všech dragsteristů
  • Jejich elektrický prototyp Mythen zrychlil z klidu na 100 km/h dříve než za sekundu
  • Šlo to i bez trysky na stlačený vzduch

Vypadá to, že až Tesla konečně dokončí svůj notoricky zpožděný Roadster, tak slibované zrychlení z 0 na 100 km/h za 1,1 s už nebude takovým převratem, jako to donedávna ještě vypadalo. Už jsme vás informovali, že studentům švýcarského technologického institutu v Curychu se povedlo sestavit elektrické vozidlo, které pokořilo stovku za 0,956 s. A to konvenční cestou, i bez pomoci trysky na stlačený vzduch, kterou si chce v případě Roadsteru pomoci Tesla. Tento prvek, jehož funkčnost uznává i Mate Rimac, má totiž podle geniálního chorvatského konstruktéra zásadní nevýhodu. Po splnění své funkce při akceleraci se stává značnou mrtvou zátěží, navíc bude drahý. Švýcaři teď navíc ukázali, že to jde i jinak.

Kouzlo, kterým se studentům tento malý zázrak povedl, se totiž jmenuje výkonová hmotnost. A i když nový Roadster zvolil jinou, nutno dodat že zcela relevantní metodu, způsobil si tím jiný problém, který Rimac trefně pojmenoval v jedné ze svých facebookových glos: „Ano, Elonovi budou studené trysky bezpochyby fungovat skvěle. Jenže jak dlouho? Několik sekund? A vy pak budete všechen hardware kolem, co váží pár desítek kilogramů, vozit sebou po celý zbytek dne.“ Jistě, studenti postavili jednoúčelový speciál s dojezdem nejvýš několika kilometrů, zatímco Elon tvoří plnohodnotný automobil, který má být nejen pekelně rychlý, ale i pohodlný, bezpečný a použitelný na dlouhé cesty. Nicméně se jim povedlo, kromě historického rekordu, vytvořit i dva důležité vzkazy do USA.

Elon tak dlouho oslňoval čím dál nervóznější akcionáře vidinou auta, schopného zrychlit z klidu na stovku kolem sekundy, až tuto myšlenku zrealizoval někdo jiný. Někdo, kdo neměl k dispozici stovky loajálních konstruktérů, bohatý zdroj milionů na vývoj ani prakticky neomezené množství času. Navíc to udělal konvenčním způsobem; prostým přenesením síly skrz kolo na asfalt. A tím dal Muskovi cennou lekci. Třeba takovou, že by měl méně slibovat a více konat, případně že už přestává být celosvětovým enfant terrible, kterému projde naprosto vše. A možná také, že parta nadšených geeků může porazit o korporátní moloch, v nějž Tesla, která začínala také velmi geekovsky, mezitím nenápadně přerostla. Zdalipak si z toho vezme geniální Američan, který má zjevné problémy s přijímáním proher i rozpoznáváním skutečného zla, to správné ponaučení?

Diskuze ke článku
Karel Schmidt
Karel Schmidt
A tu formuli řídí od začátku pokusů studentky, což je pro nás takový pěkný bonus. Jde samozřejmě o onu výkonovou hmotnost, jak jinak.
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Pan Čermák neustále kroutí texty a informace tak, aby ukázal jak je Tesla špatná. Už si toho všímám delší dobu.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze