Na úvod je potřeba říci, že nešlo o náš první počin. Překonávali jsme náše vlastní české rekordy z roku 2021, kdy jsme s Mercedesem EQS ujeli 853 kilometrů a projeli 13 krajů. Tehdy jsme zároveň stanovili rekord v dojezdu elektromobilem za 10 hodin, který jsme z 610 km zvýšili na 640 km. Hned dva z těchto rekordů jsme nyní, ve stejném složení posádky (Marek Tomíšek, Miroslav Tomíšek) pokořili s vozem Kia EV3. Na jedno dobití jsme ujeli trasu o délce 857,9 km, která navíc protnula všech 14 krajů České republiky. Téměř 23 hodin trvající jízdu průběžně sledoval komisař Agentury Dobrý den, který následně oba naše úspěchy zapsal do České knihy rekordů.
Výzva, která stála za to
S vozem Kia EV3 máme dobré zkušenosti z Mistrovství ČR v EcoRally, kde aktuálně vedeme průběžné pořadí poháru spotřeby, a věřili jsme, že potenciál dojezdu tohoto modelu je výrazně nad oficiální hranicí uváděných 605 km. Nakonec se nám jej podařilo překonat o více než 250 km a pokořili jsme hned dva rekordy – počet projetých krajů ČR a celkový dojezd na jedno dobití, které od roku 2021 držel Mercedes EQS.
Dalším důvodem pro výběr modelu EV3 byla výzva překonat rekordy s kompaktním vozem, který je zároveň cenově dostupný pro větší okruh lidí. Chtěli jsme dokázat, že dlouhý dojezd u elektromobilů není jen záležitostí luxusních limuzín, ale že i dostupnější modely nabízejí impozantní výkony.
Trasa napříč Českou republikou
Rekordní trasa začala na dobíjecí stanici poblíž Pelhřimova, českého města rekordů – symboličtější místo pro start jsme si ani vybrat nemohli. Zároveň to bylo strategické v tom, že komisař to z Pelhřimova neměl na start daleko. Z Vysočiny pak vedla přes Jižní a Severní Moravu a dále obloukem, který protínal Pardubický, Královéhradecký, Liberecký, Ústecký, Karlovarský a Plzeňský kraj až do Jihočeského a následně Středočeského kraje a Prahy.
Často se nás lidé ptají, jestli jsme jeli jen po rovině. Odpověď je ale taková, že vzhledem k potřebě projet všechny kraje nebylo možné si vybrat rovinatou trasu. Česká republika je kopcovitá a několikrát jsme byli docela vysoko. Nejvyšší nadmořskou výšku jsme zaznamenali těsně před hranicí Moravskoslezského a Olomouckého kraje. Bylo to 876 metrů nad mořem.
Se zapečetěným dobíjecím konektorem jsme absolvovali jízdu o celkové délce 857,9 km, která trvala 22 hodin a 7 minut čistého času se spotřebou (včetně dobíjecích ztrát) 10,098 kWh/100 km. Auto ukazovalo 9,2 kWh/100 km. Při současné přibližné ceně elektřiny pro domácí dobíjení okolo 5 Kč za kWh tak jízda s EV3 dosáhla nákladů mírně přes 50 haléřů na 1 km – konkrétně 0,505 Kč/km.
Doprovodný vůz a technologie V2L
Právě kvůli funkci V2L (Vehicle to Load) jsme si jako doprovodný vůz pro naši jízdu vybrali vůz Kia EV9, který má navíc velkou baterii. Za jeho volantem seděl třetí důležitý člen rekordního týmu – Jan Švandrlík. Jeho úkolem bylo na nás počkat s nabitým autem na rozhraní Jihočeského a Středočeského kraje, aby nás jistil v kritické části trasy. V tuto chvíli nám už Kia EV3 ukazovala kratší dojezd, než jsme potřebovali do Prahy, která byla posledním navštíveným krajem.








Nakonec jsme do Prahy v pohodě dojeli, byť už před Prahou nám auto ukázalo nulový dojezd a 0 % v baterii. Nakonec jsme ještě kroužili okolo stanice PRE v Chuchli, kde jsme jezdili cca 3kilometrový okruh. Po úplném vyčerpání kapacity EV3, se kterou jsme jeli až do úplného zastavení a „na nulu“ ujeli přes 50 kilometrů, jsme tak náš testovaný vůz z EV9 snadno dobili, abychom dojeli k nabíjecí stanici.




Tato technologie, která patří mezi základní funkci všech bateriových modelů Kia a Hyundai, umožňuje dobíjet přímo z akumulátoru vozu jiné spotřebiče, jako jsou elektrické grily, kávovary, nebo přímo další elektromobily, jako to bylo v našem případě. Značky koncernu HMG byly průkopníky této technologie, ale v současné době se sní setkáme i u některých modelů jiných značek, většinou čínských.
Co znamená 857 kilometrů v praxi?
Naměřených více než 850 kilometrů ujetých s EV3 bez nabíjení by pro představu teoreticky stačilo na cestu z Prahy k moři do Chorvatska nebo Itálie. V Chorvatsku například na ostrov Krk, nebo poloostrov Istrie. Do Itálie by to vyšlo například do Benátek.














Reálně bychom tímto stylem jízdy, tedy extrémně úspornou jízdou, nejeli například na dovolenou k moři. Zároveň ale víme, že bychom takovou trasu nejeli bez zastávky. A tento výsledek ukazuje, že při běžné jízdě s lehčí nohou by stačila jedna cca 30minutová zastávka na trase. A při úspornějším stylu jízdy by stačilo možná i 15 minut.
Definitivní konec mýtu o nízkých dojezdech
K našemu úspěchu se vyjádřil i Arnošt Barna, generální ředitel Kia Czech: „Celé posádce samozřejmě gratulujeme k překonání rekordů a těší nás, že si k této výzvě vybrali právě model EV3. Maximální dojezdy všech našich bateriových modelů se podle oficiální metodiky WLTP pohybují od 563 až do 625 kilometrů a redakce fDrive.cz dokázala, že úspornou jízdou je lze ještě výrazně překonat. Mýtus o nízkých dojezdech elektromobilů tak tímto považuji za definitivně vyvrácený. Pro naše zákazníky je tato událost rovněž další potvrzení, že EV3 dokáže obstát i v roli hlavního rodinného vozu a nemusejí se obávat ani dlouhých výletů do Alp či k moři."
Výsledky naší rekordní jízdy potvrdila Agentura Dobrý den, která vydává Českou knihu rekordů. České rekordy pak potvrdila oficiálními certifikáty, což je pro nás skvělé završení této výzvy.
Technické parametry Kia EV3 (2024) 81,4 kWh FWD
Kompletní specifikace| Konstrukce | crossover, 4 300 × 1 850 × 1 560 mm, 1 810 kg |
|---|---|
| Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
| Výkon | 150 kW, 204 koní, točivý moment: 283 Nm |
| Baterie | 81,4 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
| Nabíjení | rychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
| Spotřeba | Kombinovaná: 14,9 kWh / 100 km, dojezd: 605 km |
| Cena od | 1 024 980 Kč |

Naměřený dojezd by stačil například do Chorvatska
Musíte vědět co lidi píší jsou proti EV co si pomyslí a přesně tohle použijí proti tomu.
Přítěže je naprosto jasné že do Chorvatska s tím nedojedete, proč? Protože na dlouhý trasách jedete 90% po dálnici. A už vidím jak tahle krabice ujede 800 km pri dálničních 130.
A jasné auto za to nemůže. Auto vypadá dobře na i solidní velikost baterie takže po dálnici odhaduji že 350 km ujede asi v pohodě tedy podobně jako jiná auta. Žádný extra výkon to není. Je to stále plus mínus autobus stejný jako ostatní auta. Přijde mi že řešíte jestli jedno auto ujede o 5 kilometrů víc jak druhé. Je to podle mne hloupý tohle řešit.
Myslím že všichni čekáme až konečně dorazí jiné baterie protože také technologie NMC, LiFePo už naráží na své limity a jasně bude se stále zlepšovat ale je to podobné jako spalovací motor taky se ho stále výrobci vylepšují ale všichni víme že 5% je úplně k prdu a je vždy potřeba nějaké zásadní zlepšení víc jak 20-30%
A to přesně slibuji solid state baterie.
Které už jsem viděl například v nějaké verzi motorky kde ten nárůst byl opravdu přes 30% Ato je to co změní dojezd EV.
Ne hraní si tady na ekorelí a ještě se vychloubat že by to “teoreticky” dalo i do Chorvatska. Naprostý nesmysl.
Ano “teoreticky” mám doma milion prakticky nic.
Je to zavádějící lživé a jediné co tyhle články dělají je že dávají náboje odpůrcům EV.