Jak se lze dočíst na portálu švýcarské vlády, od 1. ledna 2024 budou e-vozidla podléhat automobilové dani. Spolková rada na svém zasedání 8. listopadu 2023 vzala na vědomí výsledky konzultace o zrušení osvobození od cla pro e-vozidla a schválila novelu vyhlášky o dani z motorových vozidel. Cílem Spolkové rady je napravit výpadky v daňových příjmech a zajistit vklady plynoucí do fondu dálnic a městské dopravy. Uvalení cla na e-vozidla je součástí koncepce rozpočtových úprav, kterou Spolková rada přijala na svém zasedání dne 25. ledna 2023.
The Swiss Federal Council has decided to pull the plug on the country’s 4% import duty exemption on electric vehicles, saying that special tax exemptions are no longer necessary. Meanwhile Germany is also pulling back on EV subsidies saying the programme is no longer sustainable.… pic.twitter.com/FR6PP662Lr
— Net Zero Watch (@NetZeroWatch) November 10, 2023
Elektromobilů se tak bude nově týkat 4% daň, od níž jsou osvobozeny už od roku 1997. Cílem Spolkové rady bylo tehdy při zavedení osvobození od daně zejména vytvoření tržních pobídek pro rozvoj elektromobility. To už však podle jejího názoru není potřeba, neboť mezi lety 2018 až 2022 se roční dovoz elektromobilů do země zvýšil téměř šestinásobně z přibližně 8 000 na více než 45 000 vozidel. V první polovině roku 2023 pak bylo do Švýcarska dovezeno přibližně 30 400 e-vozidel. Ve srovnání s počtem o rok dříve (necelých 18 300) to odpovídá nárůstu o přibližně 66 % meziročně. Podíl e-vozidel na celkovém dovozu činil v zemi helvétského kříže v první polovině roku 2023 přibližně 23 % (loni cca 16 %). To však má za následek znatelný pokles příjmů z daně z motorových vozidel: pro rok 2022 to bylo asi 78 milionů švýcarských franků (téměř 2 miliardy korun) a letos Švýcaři očekávají výpadek přibližně 100 až 150 milionů švýcarských franků (2,5 až 3,8 miliard korun). Pokud by osvobození od daně pokračovalo, odhadovaný kumulativní výpadek daně za roky 2024 až 2030 by pak činil 2 až 3 miliardy švýcarských franků (51 až 76 miliard korun).
Po zrušení osvobození od 1. ledna 2024 budou e-vozidla podléhat běžné 4% sazbě cla na automobily pro osobní i nákladní dopravu. Clo se vybírá z dovozní ceny, nikoli z konečné prodejní ceny. Očekává se přitom, že pokračující snižování výrobních nákladů na e-vozidla zajistí cca od roku 2025 cenovou paritu mezi vozidly na fosilní paliva a elektromobily.
Spolková rada dle tiskové zprávy zastává názor, že osvobození od cla jako pobídka již není nutné vzhledem k prudkému nárůstu podílu elektronických vozidel na celkovém dovozu automobilů a sbližování cen. Uvalení cla na e-vozidla je navíc součástí koncepce rozpočtových úprav, kterou Spolková rada přijala na svém zasedání dne 25. ledna 2023.
Dražší byly BEV samozřejmě primárně kvůli rozpuštění nákladů na vývoj.