Švýcarsko končí s daňovými úlevami pro elektromobily

3
Švýcarsko končí s daňovými úlevami pro elektromobily
Fotografie: Volkswagen
  • Elektromobilů se bude daň týkat od 1. ledna 2024
  • Clo ve výši 4 % se vybírá z dovozní ceny
  • Dotování elektromobilů už podle Švýcarů není nutné kvůli prudkému nárůstu jejich podílu na celkovém dovozu a sbližování cen

Jak se lze dočíst na portálu švýcarské vlády, od 1. ledna 2024 budou e-vozidla podléhat automobilové dani. Spolková rada na svém zasedání 8. listopadu 2023 vzala na vědomí výsledky konzultace o zrušení osvobození od cla pro e-vozidla a schválila novelu vyhlášky o dani z motorových vozidel. Cílem Spolkové rady je napravit výpadky v daňových příjmech a zajistit vklady plynoucí do fondu dálnic a městské dopravy. Uvalení cla na e-vozidla je součástí koncepce rozpočtových úprav, kterou Spolková rada přijala na svém zasedání dne 25. ledna 2023.


Elektromobilů se tak bude nově týkat 4% daň, od níž jsou osvobozeny už od roku 1997. Cílem Spolkové rady bylo tehdy při zavedení osvobození od daně zejména vytvoření tržních pobídek pro rozvoj elektromobility. To už však podle jejího názoru není potřeba, neboť mezi lety 2018 až 2022 se roční dovoz elektromobilů do země zvýšil téměř šestinásobně z přibližně 8 000 na více než 45 000 vozidel. V první polovině roku 2023 pak bylo do Švýcarska dovezeno přibližně 30 400 e-vozidel. Ve srovnání s počtem o rok dříve (necelých 18 300) to odpovídá nárůstu o přibližně 66 % meziročně. Podíl e-vozidel na celkovém dovozu činil v zemi helvétského kříže v první polovině roku 2023 přibližně 23 % (loni cca 16 %). To však má za následek znatelný pokles příjmů z daně z motorových vozidel: pro rok 2022 to bylo asi 78 milionů švýcarských franků (téměř 2 miliardy korun) a letos Švýcaři očekávají výpadek přibližně 100 až 150 milionů švýcarských franků (2,5 až 3,8 miliard korun). Pokud by osvobození od daně pokračovalo, odhadovaný kumulativní výpadek daně za roky 2024 až 2030 by pak činil 2 až 3 miliardy švýcarských franků (51 až 76 miliard korun).

Po zrušení osvobození od 1. ledna 2024 budou e-vozidla podléhat běžné 4% sazbě cla na automobily pro osobní i nákladní dopravu. Clo se vybírá z dovozní ceny, nikoli z konečné prodejní ceny. Očekává se přitom, že pokračující snižování výrobních nákladů na e-vozidla zajistí cca od roku 2025 cenovou paritu mezi vozidly na fosilní paliva a elektromobily.

Spolková rada dle tiskové zprávy zastává názor, že osvobození od cla jako pobídka již není nutné vzhledem k prudkému nárůstu podílu elektronických vozidel na celkovém dovozu automobilů a sbližování cen. Uvalení cla na e-vozidla je navíc součástí koncepce rozpočtových úprav, kterou Spolková rada přijala na svém zasedání dne 25. ledna 2023.

Diskuze ke článku
Sandra
Sandra
Tak další země, jde elektromobilita pomalu skončí. Autíčka na baterky bez dotací nemají šanci existovat.
Jan Novák
Jan Novák
Tady je docela bokem popsaný hlavní důvod dotací ve vyspělých zemích - přiblížení cenové úrovně BEV a ICE. Jedině tak tam v těch chytřejších zemích mohli zjisit, zda mají BEV vůbec šanci. Přece jen Škoda Superb stála 900tis, Model 3 stál 1,5mio a na to bylo 200tis dotací. Dneska stojí Model 3 s dotací stejně jak Superb a prodává se stále líp, neboli je čas dotace ukončit a tím vyvinout tlak na výrobce, aby ceny dál snižovali již sami. DOtace jednoznačně ukázaly, že BEV se budou prodávat i když budou okolo 10% dražší, jak ICE - ale to už bude na volném trhu.

Dražší byly BEV samozřejmě primárně kvůli rozpuštění nákladů na vývoj.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze