Donald Trump po svém návratu do prezidentského úřadu rychle zaměřil svou pozornost na elektromobily, které během Bidenovy administrativy zažily výrazný vzestup. Pod exekutivním příkazem s názvem „Uvolnění americké energie“ zrušil podle informací webu eu.freep.com nezávazný cíl z Bidenovy éry, aby do roku 2030 tvořily polovinu nových prodaných vozidel elektromobily. Tento krok má podle Trumpovy administrativy podpořit svobodnou volbu spotřebitelů a omezit regulační zásahy. Trump rovněž nařídil přehodnocení přísnějších emisních norem, které požadují, aby výrobci automobilů do roku 2032 prodávali až 56 % elektromobilů. Proces však bude zdlouhavý, protože změny vyžadují nová pravidla Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA).
Konec pobídek brzdí politické překážky
Trumpovo nařízení zvažuje zrušení daňových pobídek pro nákup elektromobilů a programů financování nabíjecí infrastruktury pro elektromobily. To zahrnuje i zmrazení prostředků pro rozvoj nabíjecích stanic, které jsou klíčové pro další růst sektoru. Tento krok může zpomalit rozmach společností jako Tesla a dalších výrobců závislých na státní podpoře. Na druhé straně zrušení Bidenových politik není snadné. Kompletní odstranění daňových úlev na elektromobily nebo změna pravidel Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) vyžaduje schválení Kongresem a dlouhé procesy revize, včetně veřejných slyšení. Trumpova administrativa by tak mohla čelit odporu i uvnitř republikánské strany. Mnoho států, včetně Georgie, Severní a Jižní Karolíny nebo Tennessee, zaznamenalo masivní investice do výroby elektromobilů. Tyto investice vytvářejí tisíce pracovních míst a jejich ohrožení by mohlo narazit na odpor lokálních představitelů.
Cla na dovážené zboží zatím nejsou na stole
Navzdory očekáváním Trump nevyužil první den v úřadu k uvalení cel na dovážené zboží, včetně automobilů z Kanady, Mexika a Číny. Místo toho vydal memorandum nařizující přezkoumání obchodních deficitů. Trump však v inauguračním projevu zopakoval svůj plán zavést cla, která by podle něj „obohatila naše občany“.
Možné dopady na automobilový průmysl
Změny v politice elektromobilů vyvolávají obavy zejména v automobilovém průmyslu, kde již byly investovány miliardy dolarů do výroby elektromobilů. Guvernérka Michiganu Gretchen Whitmerová varovala, že kroky proti elektromobilitě by mohly poškodit místní průmysl. Podnikatelská komunita i zahraniční partneři se nadále obávají, že Trumpova politika, včetně potenciálních cel, by mohla zvýšit ceny a vyvolat obchodní spory. Trump také podepsal další exekutivní příkazy zaměřené na posílení bezpečnosti na jižní hranici a vyhlášení energetické nouze. Jak budou jeho kroky ovlivňovat ekonomiku a elektromobilitu v USA, se ukáže v nadcházejících měsících.