Velká Británie chce dostat víc peněz z elektromobilistů. Možná nedostane nic

2
Velká Británie chce dostat víc peněz z elektromobilistů. Možná nedostane nic
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Vláda Velké Británie se chystá oznámit zdanění elektromobilů podle ujetých mil
  • To je obecně přijímaný model, podporovaný zhruba polovinou veřejnosti
  • Problém je ovšem v jeho podobě a načasování

Ministerstvo financí Velké Británie připravuje podle Autocaru zdanění elektromobilů ve výši tří pencí za míli (po přepočtu zhruba 0,52 Kč za kilometr). Je to logický krok, protože země, kde právě začíná prudce akcelerovat prodej elektromobilů a jejich tržní podíl už překonal 25 %, začíná pomalu pociťovat výpadek výběru spotřební daně z prodeje fosilních paliv. Tento model zdanění považuje 49 % Britů za spravedlivější, než současnou, pevně stanovenou silniční daň, pokud bude zaveden plošně na všechna vozidla a navíc zohlední jejich hmotnost.

Problém je v tom, že současný návrh britské šéfky státní pokladny Rachel Reevesové se týká jen elektromobilů, což řada zájmových organizací považuje za nešťastný a především předčasný krok. Velká Británie se totiž zavázala mít v roce 2050 nulové emise z dopravy, pročež v roce 2035 zakáže prodej spalovacích aut. Jenže tržní podíl elektromobilů nestoupá dost rychle, proto tamější vláda zavedla dotaci na nákup ve výši až 3 750 £ (103 tisíce korun) a tempo růstu se jí tím podařilo významně zrychlit. Ovšem stále ne dost a pokud bude navrhovaný systém zdanění zaveden už nyní, mohl by se růst navíc zase zpomalit. Ze zájmových organizací znějí komentáře o dvou státních rukách, z nichž jedna dává a druhá zároveň bere.

Aktuální labouristická vláda původně slibovala nový model zdanění podle ujetých mil plošně pro všechny automobily, navíc má mírně nadpoloviční podporu veřejnosti model, že by všechna auta platila stejně. Čtvrtina voličů ovšem podporuje nižší zdanění elektromobilů díky menšímu množství emisí. Návrh ministryně financů je ovšem třetí cestou, na kterou se snáší víceméně ze všech stran především kritika.

Jestli se Velké Británii podaří nový systém výběru daní zprovoznit tak, aby s ním byla většina obyvatel spokojená, bude to jistě významný signál pro další evropské vlády, hledající náhradu za tenčící se příjmy ze spotřební daně za fosilní paliva. Pokud se to ale britskému kabinetu nepovede, a soudě podle připomínek organizací jako tamějšího svazu výrobců automobilů, velkého autoklubu AA či poskytovatele nabíjecích služeb Pod, tento návrh je nepovedeným kompromisem, který by uspět nemusel.

Diskuze ke článku
Jiří Pravda
Jiří Pravda
Dokud je elektromobilita stále okrajovou záležitostí, dávat na ni daň v tuto chvíli je opravdové šílenství.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze