Velká Británie začala dříve, než většina ostatních evropských zemí, prakticky řešit očekávaný výpadek ze spotřební daně z fosilních paliv. Ten má nastat kvůli stále rychlejšímu rozšiřování elektromobilů, proto tamější vláda logicky chce daňové zatížení přenést na ně. O jeho finální podobu se právě nyní podle Autocaru vede lítý boj, tvrdou kritiku návrh schytal už za to, že se má týkat, aspoň zpočátku, jen elektrických a elektrifikovaných vozidel, ačkoliv správné, logické a zřejmě také jednodušší by bylo podle názoru britských motoristů i jejich zástupců plošné zavedení pro všechny pohony. Nyní se do navrhované podoby pustila tamější Asociace správců vozových parků AFP.
Podle ní je totiž nový návrh, který od 1. dubna 2028 počítá s dodatečnou daní 3 pence (83 haléřů) za kilometr pro čistě bateriové elektromobily a 1,5 pence pro plug-in hybridy, nepřiměřený. Problém ovšem není ve výši daně, ale v technické realizaci sběru dat k jejímu vyměřování. Původní návrh na namontování sledovacího zařízení do každého dotyčného automobilu byl po silné vlně odporu rychle opuštěn, proto přišlo ministerstvo financí s alternativním návrhem, podle nějž by majitelé vozů předem odhadli a zaplatili daň a po roce by jim byl vrácen případný přeplatek.
Problém je ovšem ve způsobu zjišťování najetých kilometrů. Podle ministerstva by se totiž tachometry kontrolovaly na tamějších stanicích technické kontroly. Ty jsou ovšem podle Asociace už nyní přetížené a nápor nových kontrol by kapacitně nezvládaly. Nově by tam totiž musela jezdit i vozidla mladší tří let, která na technickou kontrolu jinak nemusí. Proto AFP tento způsob odmítá a ve veřejné diskuzi, kterou ministerstvo na toto téma otevřelo, proti němu vznáší námitky. Je logické, že nejhlasitěji se ozývají právě flotiloví správci, mezi něž patří i leasingové společnosti, protože právě na ně u pronajímaných vozidel dopadne povinnost zjišťovat a schraňovat data pro účely vyměření daně.
Leasingové společnosti samozřejmě o novou daň zvýší nájemné, problém je ovšem v tom, že v dříve uzavřených smlouvách nic takového nebylo a nájemcům starších vozů by dodatečně vznikly vícenáklady. U krátkodobých, klidně jednodenních smluv by zase společnostem extrémně narostla administrativní zátěž o neustálé ověřování najetých kilometrů a jejich nahlašování britskému registru řidičů DVLA, který je za výběr silničních daní zodpovědný. Zástupci společnosti Ayvens, největší leasingové firmy ve Velké Británii, proto navrhují využít alternativní řešení, například v podobě neutrálního výběru mýtného na jednotlivých silnicích. Potřeba je prý jednoduchost a nikoliv systém, který by nepřiměřeně zatížil plátce i vládu a mohl by zpomalit rozvoj elektromobility, který je ve Velké Británii už dnes pozadu.
