Elektromobil s nejdelším dojezdem je z Mnichova. Na nabití ujel 2 573 km

3
Elektromobil s nejdelším dojezdem je z Mnichova. Na nabití ujel 2 573 km
Fotografie: Technická univerzita v Mnichově
  • Je to vzdálenost, jako byste vyrazili z Prahy vozem do španělské Granady
  • Za rekordem stojí studenti Technické univerzity v Mnichově

Studenti Technické univerzity v Mnichově (TUM) vyvinuli elektromobil s nejdelším dojezdem na světě. Na jedno nabití baterie ujeli více než 2 573 kilometrů. V rámci veletrhu IAA Mobility tým usiloval o nový světový rekord na mnichovském letišti. Test trval celých šest dní, během nichž tým spal na lůžkách v leteckém hangáru, jak informuje univerzita v tiskové zprávě.


Tým TUfast Eco v honbě za Guinnessovým světovým rekordem upravil vůz muc022, se kterým se již dříve účastnil soutěží efektivních elektromobilů. Mladí inženýři se soustředili především na aerodynamický design a lehkou konstrukci, také ale instalovali větší baterii o kapacitě 15,5 kWh.

Rekordní jízdu umožnilo mnichovské letiště, které poskytlo prázdný hangár pro letadla. A proč hangár? Aby mohlo dojít ke stanovení nového světového rekordu i za nepříznivých povětrnostních podmínek. Dosavadní rekordman přitom urazil „jen“ 1 608,54 km. Tuto vzdálenost se týmu Technické univerzity v Mnichově podařilo překonat už za čtyři dny. Protože však baterie na palubě muc022 stále nebyla vybitá, tým pokračoval v cestě. Na konci cesty, po 99 hodinách, ukazoval tachometr 2 573,79 kilometrů. Jen pro srovnání, je to asi, jako kdybyste vyrazili z Prahy vozem do španělské Granady. Výsledek je ale mimořádně zajímavý i z hlediska spotřeby energie, neboť znamená, že tým TUfast Eco spotřeboval na ujetí 100 kilometrů pouze 0,6 kWh. I extrémně úsporné sériové elektromobily přitom spotřebují cca 13 kWh na každých 100 kilometrů jízdy. Ovšem je nutné dodat, že průměrná rychlost muc022 během cesty za rekordem by při pouhém přepočtu činila asi jen 26 km/h, ale z důvodu střídání řidičů atp. byla pravděpodobně ještě nižší.

Gratulace od bavorského ministra vědy a rektora Technické univerzity v Mnichově

Tým se dočkal gratulace například od bavorského ministra vědy Markuse Blume, který mimochodem také studoval na Technické univerzitě v Mnichově: „Světový rekord pro TUM! Gratuluji týmu TUfast Eco k tomuto úžasnému úspěchu. Jsme na studenty hrdí. Tvoří jedinečného ducha TUM. A my jsme hrdí na naši špičkovou univerzitu, která vyžaduje a podporuje průkopnické myšlení. Na TUM se řídíme heslem: studuj a zkoušej. Výsledek: Mezinárodní inženýrské umění made in Bavaria. Světovým rekordem naši studenti neprokazují pouze sportovní ambice. Je za tím něco víc: Chtějí utvářet budoucnost mobility udržitelným způsobem.

muc022
Soutěžní vozidlo muc022 v honbě za světovým rekordem.

Ke gratulacím se přidal i prezident Technické univerzity v Mnichově Thomas F. Hofmann: „Elektromobil s nejdelším dojezdem na světě je z Mnichova! Na TUM podporujeme studentské iniciativy z nejrůznějších akademických oborů a vedle studia poskytujeme prostor pro kreativitu. Jsem obzvláště hrdý na to, že v tomto prostředí naše týmy dosahují stále znovu a znovu nejlepších výsledků. To také potvrzuje skutečnost, že ve výuce děláme spoustu věcí správně. Studentské skupiny přinášejí do kampusu další život a podporují talentované jedince, někdy již v průběhu bakalářského studia. Upřímně blahopřeji týmu TUfast Eco k překonání tohoto světového rekordu!

Tým TUfast Eco je úspěšný i na mezinárodních soutěžích

Kromě pokusů o překonání rekordů se tým TUfast Eco pravidelně účastní mezinárodních soutěží, jako je například Shell Eco Marathon. Zde testuje své odborné znalosti a soupeří s týmy z jiných univerzit v nejrůznějších oborech, jako je například autonomní řízení. „Příprava na rekord si vyžádala kromě studia i nespočet hodin práce. O to více nás těší, že jsme nyní držiteli světového rekordu. Muc022 uspěl již v několika soutěžích a nyní vše korunoval. Děkujeme všem, kteří nás podporovali,“ uvedl tým TUfast Eco.

Diskuze ke článku
Dalibor Dvorak
Dalibor Dvorak
Nehledě na praktickou nepoužitelnost cestovní rychlosti 26 km/h tady máme známý fakt, že s rychlostí poroste spotřeba energie kvadraticky - 5x větší rychlost bude 25x větší spotřeba energie a jsme na těch 13 kWh na 100km. Takže to auto ani není úspornější než jakékoli jiné...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze