V Praze byla úspěšně dokončena další fáze schvalovacího procesu nové tramvaje Škoda 52T. Vůz ev. č. 9503 během zkušebního provozu na lince 12 bez komplikací najel 20 398 kilometrů s cestujícími, čímž splnil klíčovou podmínku homologace stanovenou Drážním úřadem ČR. Limit 20 tisíc kilometrů podle Dopravního podniku hlavního města Prahy dosáhl už 2. září, tedy za pouhých 75 dní od nasazení do provozu.
Výrobce nyní vyhodnotí průběh zkušebního provozu, připraví potřebné protokoly a dokumentaci pro Drážní úřad a provede dílčí softwarové úpravy vozidla. V této fázi už tramvaj 52T nebude každodenně vypravována do běžného provozu, nicméně pražská veřejnost se s ní bude nadále setkávat, především s vozem ev. č. 9505, na kterém Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ve spolupráci s výrobcem zajišťuje zácvik řidičů.





Domovem nových tramvají je vozovna DPP Hloubětín. Právě tam si zájemci budou moci jeden z vozů prohlédnout v rámci dne otevřených dveří 20. září 2025. O den později se pak tramvaj 52T zapojí do slavnostního průvodu u příležitosti 150 let městské hromadné dopravy v Praze. Na konci září (23.–26. 9.) se novinka představí i odborné veřejnosti na veletrhu TRAKO v polském Gdaňsku.
Připomeňme, že Škoda ForCity Plus 52T Praha je zcela unikátní a exkluzivně vyvinutá tramvaj přizpůsobená specifickým podmínkám české metropole. Na první pohled se sice podobá bratislavským tramvajím 30T, jenže jde o koncepčně hodně odlišné vozidlo, s nímž má společných jen zhruba 15 % dílů. Zcela jinak jsou tu vyřešeny především podvozky, ovšem konstruktéři už pracují na tom, aby zmíněný revoluční typ pojezdu napasovali i na verzi s metrovým rozchodem, jíž plánuje nabízet do stále hojných tramvajových provozů, kde se na rozchodu 1 000 mm stále jezdí.
Pražská verze dostane 70 míst k sezení na čalouněných skořepinových sedadlech zcela bez podest a schodů a dalších 173 míst k stání. Dlouhá je 31 990 mm, široká 2,5 m a jezdí na normálním rozchodu 1 435 mm. Schopna provozu je jak na pražských 600 V stejnosměrných, tak na 750 V. Konstrukční rychlost byla nastavena na 80 km/h, provozní na 70 km/h, což je o deset km/h více než u 15T. Rychlou výměnu cestujících pak zajišťuje pětice dvoukřídlých dveří šířky 1 300 mm, jejich komfort pak klimatizace s ekologickým chladivem R290 (čistý propan). Dostala čistě elektromechanické brzdy nevyžadující údržbu hydrauliky a elektrodynamickou brzdu účinkující až do zastavení. Plánovaná životnost činí 30 let a provozní hmotnost je 48 tun.
Podle plánů DPP by měl být proces homologace dokončen zhruba během dvou měsíců, po čemž bude možné tramvaje Škoda 52T zařadit do pravidelného provozu. Výrobce je průběžně dodává do Prahy a všech 20 vozů z první objednávky má dorazit ještě letos v prosinci.
