Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahajuje ostrý provoz s novými nízkopodlažními tramvajemi Škoda ForCity Plus 52T, které představují nejmodernější typ ve vozovém parku města. V pondělí 3. listopadu se do ulic vydá prvních sedm vozů, které budou nasazeny na linku číslo 12 z Lehovce na Sídliště Barrandov.
Výroba a dodávky první série dvaceti tramvají postupují podle plánu. Po úspěšném zkušebním provozu a schválení typu Drážním úřadem ČR v říjnu získaly první vozy průkazy způsobilosti a byly oficiálně předány do majetku DPP. Dopravní podnik se rozhodl všechny aktuálně dostupné vozy soustředit právě na linku č. 12, kde budou tvořit přibližně třetinu vypravených spojů.
V průběhu listopadu a prosince 2025 přibudou další tramvaje až do celkového počtu 20 kusů, které se postupně objeví i na jiných linkách vozovny Hloubětín. Dodání posledního vozu z první objednávky očekává DPP na začátku prosince.
Připomeňme, že Škoda ForCity Plus 52T Praha je zcela unikátní a exkluzivně vyvinutá tramvaj přizpůsobená specifickým podmínkám české metropole. Na první pohled se sice podobá bratislavským tramvajím 30T, jenže jde o koncepčně hodně odlišné vozidlo, s nímž má společných jen zhruba 15 % dílů. Zcela jinak jsou tu vyřešeny především podvozky, ovšem konstruktéři už pracují na tom, aby zmíněný revoluční typ pojezdu napasovali i na verzi s metrovým rozchodem, jíž plánuje nabízet do stále hojných tramvajových provozů, kde se na rozchodu 1 000 mm stále jezdí.





Pražská verze dostala 70 míst k sezení na čalouněných skořepinových sedadlech zcela bez podest a schodů a dalších 173 míst k stání. Dlouhá je 31 990 mm, široká 2,5 m a jezdí na normálním rozchodu 1 435 mm. Schopna provozu je jak na pražských 600 V stejnosměrných, tak na 750 V. Konstrukční rychlost byla nastavena na 80 km/h, provozní na 70 km/h, což je o deset km/h více než u 15T. Rychlou výměnu cestujících pak zajišťuje pětice dvoukřídlých dveří šířky 1 300 mm, jejich komfort pak klimatizace s ekologickým chladivem R290 (čistý propan). Dostala čistě elektromechanické brzdy nevyžadující údržbu hydrauliky a elektrodynamickou brzdu účinkující až do zastavení. Plánovaná životnost činí 30 let a provozní hmotnost je 48 tun.
Projekt pořízení tramvají Škoda 52T je významně spolufinancován z dotací Evropské unie prostřednictvím Národního plánu obnovy, a to částkou 1,19 miliardy korun bez DPH. Dopravní podnik doporučuje cestujícím, kteří si chtějí novou tramvaj prohlédnout a vyzkoušet, využít právě linku číslo 12, kde se vozy 52T trvale zabydlí.

zajímalo by mne, zdali nově uváděné tramvaje budou mít v zatáčkách s menším poloměrem alespoň o trochu nižší hlučnost než ty současné.