Už i ČEZ bude mít 150kW nabíjecí stanici. V pilotní fázi bude nabíjení zdarma

Už i ČEZ bude mít 150kW nabíjecí stanici. V pilotní fázi bude nabíjení zdarma
1
  • První nabíjecí stanice o výkonu 150 kW bude stát v ulici Duhová u pražské centrály skupiny ČEZ
  • Ze začátku bude nabíjecí výkon omezen na 80 kW
  • Po instalaci akumulačního systému bude stanice nabízet plný výkon
  • Dodavatelem stanice bude společnost ABB

Skupina ČEZ provozující aktuálně nejrozsáhlejší tuzemskou síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily uvede do provozu první vysoce výkonný stojan, který postupně umožní dobíjení výkonem až 150 kW. Jedná se o první fázi pilotního projektu, kdy stojan pro rychlé doplnění akumulátorů na pražské Duhové ulici bude v další fázi doplněn o systém akumulace energie.

Nabíjecí stanice ČEZ s výkonem 150 kW

Trendem se stávají častější odběry o menších objemech, uživatelé začínají jednoznačně preferovat co nejrychlejší dobíjení svých aut. U rychlodobíjecích stanic se v 1. pololetí letošního roku uskutečnilo téměř 90 procent veškerého objemu dobíjení – 730 996 kWh. V souladu se strategií rozvoje sítě veřejných dobíjecích stanic se proto v budoucnu chceme věnovat i výstavbě stanic o vyšších výkonech a aktuální 150kW instalace je prvním stojanem tohoto typu,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

V případě 150kW stanic z produkce společnosti ABB se jedná o řešení, které bude postupně přebírat roli infrastruktury pro rychlé dobití na hlavních silničních tazích a ve městech. Bez problému zajistí dobití během 15 až 20 minut i u nových vozidel s větším objemem akumulátorů pracujících s napětím jak 400 V, tak 800 V, která budou postupně přicházet na trh.

Při projektování a výstavbě vybraných stanic o výkonu 50 kW proto už dnes počítáme s jejich budoucí výměnou za výkonnější typy. Aktuální instalace nám navíc umožní v ostrém provozu vyzkoušet premiérovou kombinaci vysoce výkonné dobíjecí stanice s akumulačním systémem v podobě stacionární baterie. Lokalita na Duhové totiž nedisponuje potřebným příkonem a bez instalace akumulačního systému by na místo vysoce výkonnou stanici nebylo možné instalovat. Chceme si toto řešení nejen vyzkoušet v praxi, ale současně jím demonstrovat to, že při vhodně zvolené kombinaci technologií nemusí vždy výstavba stanic podobného typu znamenat riziko nadměrné zátěže pro distribuční soustavu. Využití stacionární akumulace proto připravujeme i na další lokality, které mají k dispozici omezený příkon,“ dodává Tomáš Chmelík.

Do doby instalace akumulačního systému bude proto výkon stanice omezen na úroveň cca 80 kW, po jeho instalaci bude stanice nabízet plný výkon 150 kW. V první fázi nebude dobíjení na této stanici zpoplatněno.

V České republice je aktuálně registrováno téměř 3 000 elektromobilů. V roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, loni 725 elektromobilů a letos do konce července 443 e-aut. Odhady dalšího vývoje hovoří počínaje příštím rokem o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta definitivně stávají běžnou součástí zejména městského provozu. Vyšší dojezd nových typů elektrických vozů v kombinaci s hustší sítí veřejných dobíjecích stanic také definitivně otevírají pro elektromobilitu cestování mezi městy.

Ultra-rychlé nabíjecí v Česku letos vybudují všichni hlavní hráči. Kromě ČEZu zprovozní dvě PRE, jednu E.ON a v září se chystá spuštění 350kW stanic Ionity u Berouna.

Nabíjíme elektromobil: rychlonabíjecí stanice ČEZ