Praha dostane svůj první Hypercharger. Elektromobil nabije za pár minut

Praha dostane svůj první Hypercharger. Elektromobil nabije za pár minut
3
  • PRE ještě letos v Praze spustí první nabíjecí stanici s výkonem 150 kW
  • V Praze PRE letos postaví rovnou dvě takto rychlé stanice
  • Stanici s názvem Hypercharger lze snadno rozšířit na 300 kW a lokalita zvládne výkon až 600 kW

Ještě letos se hlavní město dočká svého prvního Hyperchargeru, jehož maximální výkon bude činit v budoucnu až 300 kW a lokalita je připravena dokonce na 600kW výkon. Ultrarychlou nabíjecí stanici pro elektromobily postaví na podzim Pražská energetika. Startovat bude na výkonu 150 kW pro nabíjení přes konektor CCS. Takový výkon už dnes přes tento konektor umí využít Audi e-tron nebo Tesla Model 3. Další elektromobily budou přibývat. Důležité ale je, že stanice je snadno rozšiřitelná až na nabíjecí výkon 300 kW, který by mělo v budoucnu využít například chystané Porsche Taycan. Jeho baterie by se takovým výkonem měla do 80 % nabít za necelých 20 minut. 250kW výkon bude moci využít také Tesla Model 3. Elektromobily s menší baterií schopné nabíjet se takovým výkonem se pak budou nabíjet běžně například jen 5 až 10 minut a čas strávený na nabíjecí stanici už pak bude velmi podobný čerpání paliva u spalovacích aut.

První Hypercharger pro elektromobily v Praze!

Zrychlení až na 300 kW

Pro zrychlení stanice stačí pouze doplnit další dva 75kW power stacky, přičemž prostor pro ně zatím zeje prázdnotou. Bude také potřeba vyměnit nabíjecí kabel pro CCS konektor za vodou chlazený, což je pro takto vysoký výkon nutností. Doplňkově umí stanice nabíjet také výkonem 50 kW přes konektor ChaDeMo, který však používají prakticky už jen nové Nissany a je na ústupu. Nechybí také konektor Typ 2 pro AC nabíjení střídavým proudem s výkonem 22 kW, který ale zaujme novým způsobem připojení, kdy je koncovkou kabelu potřeba po připojení otočit pro úspěšné zapojení a uzamčení.

Stanici s názvem Hypercharger vyrábí německá společnost alpitronic a několik jich instalovala mateřská společnost EnBW v Německu. Půjde o první instalaci této stanice u PRE v Česku a společnost si tím stanici chce otestovat. Pokud se osvědčí, se stanicemi se pravděpodobně budeme setkávat častěji vzhledem k jejich pořizovací ceně kolem milionu Kč, která je jen o něco vyšší než u dnes běžně používaných stanic ABB Terra s maximálním výkonem 50 kW.

Hypercharger od PRE naživo

PRE postaví letos hned dvě superrychlé stanice

A kde takto rychlá stanice bude stát? PRE má v přípravě hned 4 lokality, jejichž přesné umístění ale zatím tají. Jako nejpravděpodobnější se jeví lokalita na pražském Chodově a druhé místo pak bude na severu Prahy nedaleko dálnice na Lovosice. PRE nainstaluje na jednu lokalitu tuto předmětnou stanici, na druhou pak jejího menšího sourozence, který nabídne také výkon 150 kW, ale v budoucnu už nebude možné stanici zrychlit. Obě stanice by měly být v provozu do listopadu. Pokud by však z nějakého důvodu stavba na těchto dvou lokalitách selhala, má PRE připraveny dvě náhradní, z nichž jedna je pražská a jedna brněnská.

Pohled do útrob Hyperchargeru od PRE

Místo s takto rychlou stanicí bude mít svůj vlastní 600kVA transformátor, který se jinak v síti PRE zcela běžně používá v městském prostředí. Díky tomu bude možné v budoucnu zvýšit nabíjecí výkon až na 600 kW, a to buď na jedné stanici, nebo instalací dvou 300 kW stanic. Mnohem větší smysl dává druhá varianta, protože osobní elektromobily schopné nabíjet se výkonem 600 kW nejsou zatím ve vývoji.

My jsme mohli Hypercharger jako vůbec první provizorně vyzkoušet. Zatím pouze velmi omezeně a ve skladu, kde čeká na své místo určení. Nicméně jak skrze Typ 2, tak skrze ChaDeMo jsme nižším výkonem vyzkoušeli nabíjení Tesly Model X pomocí čipu PRE a vše fungovalo na jedničku. Stanice ukazuje informace i česky a grafika je přehledná, displej pak obrovský a dobře viditelný.

Kromě PRE postaví v Česku ještě letos superrychlé nabíjecí stanice také e.on ve Vystrkově u dálnice D1 a chystá se také spuštění první 350kW nabíjecí stanice Ionity. Zatímco dříve tak bylo v Česku velmi rychlé nabíjení možné pouze na třech Tesla Superchargerech, postupně štafetu převezmou jiní poskytovatelé s hustější sítí a vyššími výkony.

Diskuze ke článku
Slávek
To budou mít baterky v autech velkou radost!
Piki
300 kW? A co bezpečnost? Četnost revize kabelu? Možné úmyslné poškození izolace?
Matthew
A v letnych horucavach moze ako bonus fungovat rucicka elektromeru ako ventilator :)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze