Minulému vedení Prahy se podařilo rozhýbat realizaci důležitých staveb posilujících sítě MHD. Kromě odstartované výstavby metra D zahájilo výstavbu řady nových úseků tramvajových tratí, ať už ve zcela nových stopách jako v případě tratě do Libuše, Slivence, Dědiny či tramvajového mostu mezi Dvorci a Lihovarem, nebo ve stopách dříve zrušených štrek. Takto vzniklo torzo nové tratě na Pakrác ukončené zatím u stejnojmenné stanice metra a podobná historická úloha čeká i plánované znovupropojení Vinohradské třídy a Václavského náměstí. Celým tímto rynkem tramvaje až do konce 70. let 20. století projížděly a pokračovaly dokonce oběma směry nejen do Vodičkovy a Jindřišské, kam se mají brzy znovu rozjet, ale i na Příkopy a do ulice 28. října.
Celý projekt má především odstranit největší slabinu pražské tramvajové sítě; té po zrušení tratí na zmíněném Václavském náměstí a v Opletalově ulici zůstalo jediné propojení východní a západní části v celém centru přes extrémně přetížené náměstí I. P. Pavlova. Tam se navíc koleje kříží se Severojižní magistrálou a jakýkoliv karambol v těchto místech znamená automaticky kolaps tramvajové dopravy, protože chybějí objízdné trasy. Druhotným účelem je vyhnat z Václavského náměstí většinu aut, za kterýmžto účelem se koleje vrátí k okrajům náměstí, tedy tam, kde ležely v letech 1884 až 1900 (poté byly elektrifikovány a přemístěny o něco blíže k sobě, v roce 1927 se přesunuly doprostřed na vyvýšené těleso, kde zůstaly dalších 53 let). Uprostřed náměstí pak vznikne promenáda.
Stavba naváže na již hotový kusý úsek kolem Národního muzea mezi Wilsonovou a Legerovou ulicí (dvě větve Severojižní magistrály), který bude po dokončení napojen nejen na Václavské náměstí, ale i na Vinohradskou. Na opačném konci se novostavba napojí na spojení mezi Vodičkovou a Jindřišskou a kromě odlehčení výše zmíněné křižovatky I. P. Pavlova také výrazně zlepší spojení Vinohrad s nejužším centrem. Následně se počítá s obnovením dalšího zrušeného úseku, tentokrát do Bolzanovy ulice, ovšem v nové stopě vedoucí přes park u hlavního nádraží přezdívaný Sherwood. S ním bude souviset i velká rekonstrukce prostranství před tímto nádražím, které silně utrpělo výstavbou Severojižní magistrály.
Realizaci stavby podle DPP vysoutěžila Eurovia CS s nabídkovou cenou 1,239 miliardy korun bez DPH, tedy o 13 milionů nižší, než se předpokládalo. Soutěže se zúčastnilo šest subjektů, včetně sdružení se zahraničními účastníky a rozdíl v ceně, která měla při rozhodování 80% váhu, činil mezi nejnižší a nejvyšší nabídkou přes 250 milionů. Dobu realizace, která ovlivnila zbylých 20 % rozhodování, nabídli všichni soutěžící stejnou – 1 095 dní, tedy přesně tři roky, zatímco požadované maximum činilo 4 roky. Stavba by měla začít na jaře příštího roku, první cestující by se tedy měli svézt kolem svatého Václava v roce 2027.