Tišší a čistší doprava. Praha startuje práce na elektrifikaci kopcovitých linek

1
Tišší a čistší doprava. Praha startuje práce na elektrifikaci kopcovitých linek
Fotografie: DPP
  • DPP zahájil výstavbu trolejové infrastruktury pro elektrifikaci linek 131 a 176, hotovo bude do června 2026
  • Nové bateriové trolejbusy nahradí dieselové autobusy v kopcovitých částech Prahy, jako je Hanspaulka nebo Strahov

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) informoval, že včera zahájil výstavbu infrastruktury pro elektrifikaci dvou klíčových pražských autobusových linek – 131 (Bořislavka – Hradčanská) a 176 (Karlovo náměstí – Stadion Strahov). Projekt, jehož hodnota přesahuje 616 milionů korun bez DPH, má být dokončen do června 2026. Po dokončení budou obě linky nahrazeny moderními bateriovými trolejbusy pod čísly 51 a 53.

Spuštění výstavby infrastruktury pro elektrifikaci linek č. 131 a 176 je dalším krokem na cestě k čistší a tišší dopravě v Praze. Nasazujeme moderní bateriové trolejbusy, které mohou jezdit i mimo trolejové vedení, takže není nutné stavět trolejové vedení po celé trase. Podporujeme tento směr nejen kvůli lepšímu ovzduší a menšímu hluku, ale i proto, že zvyšuje komfort cestování a posouvá pražskou veřejnou dopravu zase o kus dál. Zároveň jde o další důležitý krok k naplňování Klimatického plánu hlavního města Prahy, který má za cíl snížit emise a udělat z Prahy udržitelnější město,“ říká Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Nejde jen o výměnu vozidel. Je to strategický krok k čistší a tišší dopravě v Praze,“ uvedl Zdeněk Hřib, první náměstek primátora pro dopravu. Projekty se přitom zaměřují na kopcovité trasy, kde dieselové autobusy dosahují vysoké spotřeby a zatěžují okolí hlukem i zplodinami.

Linka 131 dostane přibližně 8 km jednostopého trolejového vedení mezi zastávkami Zelená a Bořislavka. Vznikne také nová měnírna U Matěje citlivě zasazená do okolního terénu. Trolejbusová infrastruktura zde pokryje asi polovinu trasy, přičemž trolejbusy budou zbytek dojíždět na baterie. Obyvatelé Hanspaulky a Baby přitom návrat trolejbusů vítají – vozidla zde v minulosti již jezdila. „Každý krok, který u nás pomůže zklidnit dopravu, snížit hlučnost a zlepšit kvalitu ovzduší, má pro nás mimořádný význam,“ řekl Lukáš Herold, starosta městské části Praha 5

Linka 176 se promění na trolejbusovou č. 53, s přibližně 65% pokrytím trasy trolejovým vedením. Napájení zajistí modernizovaná měnírna Hřebenka a nová měnírna na Strahově, která bude připravena i pro budoucí tramvajovou trať. Stavba využije aktuální dopravní omezení v ulicích Holečkova a Zapova pro minimalizaci dopadů na dopravu. „Budeme se snažit o co nejmenší zásah do života dotčených oblastí i občanů, ale zároveň prosíme o určitou míru tolerance — bez nezbytných omezení provozu totiž projekt tohoto rozsahu není možné realizovat,“ dodává Martin Janovský, výkonný ředitel společnosti Elektrizace železnic Praha.