Praha testuje svou supertramvaj: Škoda 52T začíná homologační maraton

Praha testuje svou supertramvaj: Škoda 52T začíná homologační maraton
Fotografie: Škoda Transportation
  • Dopravní podnik zahájil první fázi homologace nové tramvaje Škoda 52T
  • Bez cestujících musí najezdit 20 000 km, z toho polovinu se zátěží
  • Nová tramvaj je vyvinuta exkluzivně pro Prahu, má 70 sedadel bez podest, 173 míst k stání a konstrukční rychlost 80 km/h

Dopravní podnik hlavního města Prahy oznámil, že po provedení nezbytných technických zkoušek a ověřovacích jízd novou tramvají Škoda 52T ev. č. 9503 začala počínaje sobotou 26. dubna 2025 první fáze homologace tohoto typu vozidla pro provoz v ČR podle podmínek, které stanovil Drážní úřad ČR.


V první fázi bez cestujících musí tramvaj najezdit celkem 20 tisíc kilometrů, z toho první polovinu bez zátěže, druhou pak s různou zátěží. Homologační jízdy budou probíhat mimo jízdní řády v celé pražské tramvajové síti, v režimu 24/7 mimo nezbytné kontroly. Tramvaj přitom budou řídit proškolení řidiči DPP.

DPP i Škoda Group očekávají dokončení první fáze homologačních jízd v průběhu letošního léta. Tramvaj nicméně čeká ještě druhá fáze homologace, a to zkušební jízdy s cestujícími, kde Drážní úřad ČR stanovil nájezd dalších 20 tisíc kilometrů.

Připomeňme, že tramvaj Škoda ForCity Plus 52T Praha je zcela unikátní a exkluzivně vyvinutá tramvaj přizpůsobená specifickým podmínkám české metropole. Na první pohled se sice podobá bratislavským tramvajím 30T, jenže jde o koncepčně hodně odlišné vozidlo, s nímž má společných jen zhruba 15 % dílů. Zcela jinak jsou tu vyřešeny především podvozky, ovšem konstruktéři už pracují na tom, aby zmíněný revoluční typ pojezdu napasovali i na verzi s metrovým rozchodem, jíž plánuje nabízet do stále hojných tramvajových provozů, kde se na rozchodu 1 000 mm stále jezdí.

Pražská verze dostane 70 míst k sezení na čalouněných skořepinových sedadlech zcela bez podest a schodů a dalších 173 míst k stání. Dlouhá je 31 990 mm, široká 2,5 m a jezdí na normálním rozchodu 1 435 mm. Schopna provozu je jak na pražských 600 V stejnosměrných, tak na 750 V. Konstrukční rychlost byla nastavena na 80 km/h, provozní na 70 km/h, což je o deset km/h více než u 15T. Rychlou výměnu cestujících pak zajišťuje pětice dvoukřídlých dveří šířky 1 300 mm, jejich komfort pak klimatizace s ekologickým chladivem R290 (čistý propan). Dostala čistě elektromechanické brzdy nevyžadující údržbu hydrauliky a elektrodynamickou brzdu účinkující až do zastavení. Plánovaná životnost činí 30 let a provozní hmotnost je 48 tun.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze