Toto jsou mistři efektivních jízd aneb neotřelý pohled do statistik

Toto jsou mistři efektivních jízd aneb neotřelý pohled do statistik
Fotografie: Formule E
  • ABB Driver of Progress je novou statistikou Formule E
  • Oceňuje piloty, kteří dokáží jezdit úsporně a přitom nejvíce předjíždět
  • Na špici dosavadního žebříčku se nachází překvapivé jméno

Aktuální ročník se přehoupl do své druhé poloviny a vedení série přichází se zajímavou statistickou novinkou nazvanou ABB Driver of Progress Award. Na jejím základě budou piloti oceňováni za mimořádně inteligentní přístup k závodům. Co si pod tím představit? Jakýsi kompromis nebo rovnováhu mezi dosahovanou rychlostí a efektivním nakládáním s energií v jednotlivých závodech a na to navázané zisky pozic. Předkládaná statistika zahrnuje hodnocení všech 8 uplynulých ePrix (bez Monaka). Žebříček bude nově sestavován také pro každý ze zbývajících závodů a na konci sezóny bude po sečtení jednotlivých výsledků jmenován celkový vítěz.

První polovinu sezóny si v této statistice nejlépe vedl André Lotterer z Avalanche Andretti. Svými dovednostmi a chytrostí dokázal získat 46 pozic, aniž by spotřeboval příliš mnoho energie. Hned za ním se umístili oba piloti Porsche Pascal Wehrlein a António Félix da Costa. Mezi druhým a třetím už je však velký rozdíl, zatímco druhý v pořadí ztrácí na lídra pouhé 3 předjížděcí manévry. Z nejužší špičky protagonistů letošního Poháru jezdců v první desítce hodnocení figurují i Nick Cassidy a Jake Dennis. Na opačném konci tabulky se naopak nachází nejzkušenějších piloti Edoardo Mortara nebo Sébastien Buemi.

Pořadí ABB Driver of Progress

P. Pilot Tým Počet získaných pozic
1. André Lotterer Avalanche Andretti 46
2. Pascal Wehrlein TAG Heuer Porsche 42
3. António Félix da Costa TAG Heuer Porsche 33
4. Lucas di Grassi Mahindra Racing 29
5. Oliver Rowland Mahindra Racing 28
6. Norman Nato Nissan Formula E Team 26
7. Maxmilian Günther Maserati MSG Racing 26
8. Nick Cassidy Envision Racing 26
9. Stoffel Vandoorne DS Penske 25
10. Jake Dennis Avalanche Andretti 20
11. Sacha Fenestraz Nissan Formula E Team 20
12. Sérgio Sette Câmara Nio 333 Racing 18
13. Jean-Éric Vergne DS Penske 14
14. Robin Frijns ABT Cupra 14
15. Mitch Evans Jaguar TCS Racing 13
16. Nico Müller ABT Cupra 13
17. René Rast NEOM McLaren 12
18. Sam Bird Jaguar TCS Racing 12
19. Dan Ticktum Nio 333 Racing 11
20. Kelvin van der Linde ABT Cupra 6
21. Sébastien Buemi Envision Racing 5
22. Jake Hughes NEOM McLaren 3
23. Edoardo Mortara Maserati MSG Racing 2

„Ve Formuli E není snadné postupovat vpřed skrze závodní pole,“ říká Alberto Longo, spoluzakladatel a šéf šampionátu Formule E. „Vyžaduje to trpělivost, rychlé reakce a klíčovou schopnost vyvážit efektivní a opatrnou jízdu vedoucí k úspoře energie, přičemž zároveň musíte bojovat o další místa. To jsou základní dovednosti potřebné k tomu, abyste byli efektivním jezdcem Formule E. Ocenění ABB Driver of Progress vyzdvihuje závodníky, kteří se prokáží jako lídři inteligentní, efektivní a dynamické jízdy.

„Šetření energie je ve Formuli E vším,“ souhlasí Maximilian Günther, současný pilot Maserati MSG Racing. A má pravdu. Hledání kompromisu mezi výdaji již omezeného množství energie, kterou mají jezdci k dispozici, a jízdou na plný plyn je věčný boj jich samotných i jejich inženýrů. Zásadní je přitom zároveň spotřebovat veškerou dostupnou energii tak, aby na konci ePrix nezůstalo v baterii vůbec nic. To, jak daný jezdec zvládá nakládat v průběhu závodu s energií, pak ve výsledku rozhoduje o tom, kdo se v cíli raduje a kdo odjede domů s prázdnou.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze