Tohle doma nezkoušejte. Dobíjení elektromobilu tažením na laně ovšem funguje

3
Tohle doma nezkoušejte. Dobíjení elektromobilu tažením na laně ovšem funguje
Fotografie: Tesla
  • Co se stane, když porušíte zákaz dobíjet elektromobil tažením za jiným autem?
  • Považuje to vůz za běžné rekuperační brzdění, nebo nějak zasáhne?
  • Je taková věc legální?

Je to jedna z prvních pouček v manuálu každého elektromobilu: vůz se nesmí dobíjet taháním za jiným vozidlem. Byť je tato činnost za normálních okolností docela pošetilá, jistě řadě lidí vrtá hlavou, co jí vlastně doopravdy brání. A také už se našla řada pionýrů, co to nesměle vyzkoušela. Jenže dnes tu máme youtubery, kteří pro návštěvnost svého kanálu udělají téměř cokoliv. A tak došlo i na jeden originální pokus.

Pokud máte pocit, že už jste na youtube viděli, co to udělá s elektromobilem, je-li tažen jiným vozem (zpravidla nic), máte jistě pravdu. A taky si možná pamatujete, že elektromobil se při tažení skutečně dobíjí, ovšem zpravidla nevalným výkonem. Jenže kanál Warped Perception přišel podle insideevs.com s odpovědí na otázku, zda ve vysoké rychlosti dosáhne dobíjení lepších hodnot. A protože není nad hmatatelný důkaz, rovnou došlo k praktickému pokusu. Předem upozorňujeme, že nelegálnímu, čehož jsme si vědomi a neschvalujeme to, ovšem přinesl zajímavé poznatky, které se nikde jinde nedozvíte. Ostatně nešlo o žádný zločin, pouze o překročení nejvyšší dovolené rychlosti, při níž lze v USA táhnout jiné auto (55 mil za hodinu, čili 89 km/h).

Youtuber Rich (to znamená v angličtině bohatý, což nejúspěšnější youtubeři opravdu jsou, protože jim YouTube platí za možnost umisťovat do jejich videí své reklamy) vzal svou vlastní Teslu Model S a po krátkém propočtu i dostatečně odolné tažné vozidlo, schopné delší dobu snášet překonávání značné brzdné síly plně rekuperujícího elektromobilu. Je to totiž podobné, jako měl řidič Tesly celou dobu napůl sešlápnutý brzdový pedál. Volba padla na starší, ale pořád více než dostatečně výkonný osmiválec Mercedes-Benz E 55 AMG s jednou z nejodolnějších automatických převodovek, jakou kdo kdy vyrobil; 5G-Tronic, zde navíc s mechanickým přemostěním měniče.


Takže vybít baterii na zhruba 15 %, nasadit tažné oko na oba vozy, svázat je pořádným odolným popruhem a hurá na dálnici. A tam se rozjet na (nelegálních) 70 mil za hodinu, tedy 113 km/h, a udržovat tuto rychlost 40 kilometrů. A sledovat, co se stane. A co se tedy stalo? Nic mimořádného. Rychlost dobíjení řidič zvyšováním rekuperace postupně zvyšoval až na 65 kW a tento příkon pak zůstal stabilní. Vůz během celého pokusu neindikoval jedinou chybovou hlášku. Zjevně jej tedy bral jako standardní rekuperační brzdění (v čemž měl, technicky vzato, pravdu) a nijak neprotestoval. Rychlost dobíjení tímto poměrně náročným stylem sice nedosáhla hodnot, obvyklých na Superchargerech, ovšem 65 kW je stále víc, než si v Česku dopřáváme na většině stejnosměrných nabíječek.

Závěr si každý může udělat sám. My zdůrazňujeme, že zkoušet něco podobného na veřejné komunikaci je hazard, zejména v podobných rychlostech (v Česku smíte táhnout jiné auto nejvýše šedesátkou a na nejbližším sjezdu musíte dálnici opustit). Přesto ale bereme na vědomí další zajímavý poznatek. A sice že podobné zacházení je, přinejmenším u některých automobilů, nelegální zřejmě z jiných, než technických důvodů. Pokud se totiž stačí nabíjecí aparát i baterie uchladit, není zřejmě důvod mu bránit. Ostatně při sjíždění z hor může podobná situace nastat i v běžném provozu. Co se dozvíme příště?

Diskuze ke článku
Bohumil Filip
Bohumil Filip
Hlavním důvodem bude spíše alibismus automobilky která raději tažení zakáže, než aby jej nechala povolený za splnění nějakých podmínek. Pokud máte v baterii ještě 10% a více, pak asi nebude problém. Problém nastane pokud vozidlo vybijete úplně. Baterie se u vypnutého vozidla sice trochu probere, takže můžete nastartovat a kousek popojet, ale už nemusí mít energii na vybuzení vynutí v motoru a rekuperaci. Takže při tažení prostě energii pomocí rekuperace nezískáte a baterie se dále vybíjí až vozidlo vypne. Zde je pak problém že nepůjde posilovač, může se uzamknout volant a také se uzamyká převodovka. Ten stálý redukční převod. Tím dojde buď k zablokování jednoho či více kol, nebo rovnou k závažné destrukci převodovky a možná i motoru.
Karel Schmidt
Karel Schmidt
Jako hlavní důvod vidím bezpečnost tažného lana. Běžná tažná lana mají udávanou maximální hmotnost tažného vozidla a počítají s nějakým zatížením tažením do kopce a rychlostí a střídáním zatížení pri běžné jízdě. Tady je lano zatěžováno větší silou, která by se musela spočítat a navíc trvale. Better safe than sorry. Když už se najde někdo, kdo mě odtáhne, proč bych dobíjel, když mě může dotáhnout až k nabíječce? Výrobci ale zakazují tažení úplně, a k tomu podle mě není důvod pokud fungují brzdy, i když pri sešlapnutí pedálu brzdy auto rekuperuje.
Josef L
Josef L
Naposledy upraveno: 23. 6. 2021 06:12
Podle mě tažení auta se zapnutou rekuperací je stejné jako jízda z mnohakilometrového kopce. Auto to má šanci poznat jen díky 3D senzorům, tedy zjistí že rekuperuje delší dobu a přitom nejede z kopce. Kolega má Enyaq a jezdí denně z 6 km kopce do údolí, převýšení je 600 metrů. Narekuperuje 4-6% z 58 kWh baterie.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze