Je to jedna z prvních pouček v manuálu každého elektromobilu: vůz se nesmí dobíjet taháním za jiným vozidlem. Byť je tato činnost za normálních okolností docela pošetilá, jistě řadě lidí vrtá hlavou, co jí vlastně doopravdy brání. A také už se našla řada pionýrů, co to nesměle vyzkoušela. Jenže dnes tu máme youtubery, kteří pro návštěvnost svého kanálu udělají téměř cokoliv. A tak došlo i na jeden originální pokus.
Pokud máte pocit, že už jste na youtube viděli, co to udělá s elektromobilem, je-li tažen jiným vozem (zpravidla nic), máte jistě pravdu. A taky si možná pamatujete, že elektromobil se při tažení skutečně dobíjí, ovšem zpravidla nevalným výkonem. Jenže kanál Warped Perception přišel podle insideevs.com s odpovědí na otázku, zda ve vysoké rychlosti dosáhne dobíjení lepších hodnot. A protože není nad hmatatelný důkaz, rovnou došlo k praktickému pokusu. Předem upozorňujeme, že nelegálnímu, čehož jsme si vědomi a neschvalujeme to, ovšem přinesl zajímavé poznatky, které se nikde jinde nedozvíte. Ostatně nešlo o žádný zločin, pouze o překročení nejvyšší dovolené rychlosti, při níž lze v USA táhnout jiné auto (55 mil za hodinu, čili 89 km/h).
Youtuber Rich (to znamená v angličtině bohatý, což nejúspěšnější youtubeři opravdu jsou, protože jim YouTube platí za možnost umisťovat do jejich videí své reklamy) vzal svou vlastní Teslu Model S a po krátkém propočtu i dostatečně odolné tažné vozidlo, schopné delší dobu snášet překonávání značné brzdné síly plně rekuperujícího elektromobilu. Je to totiž podobné, jako měl řidič Tesly celou dobu napůl sešlápnutý brzdový pedál. Volba padla na starší, ale pořád více než dostatečně výkonný osmiválec Mercedes-Benz E 55 AMG s jednou z nejodolnějších automatických převodovek, jakou kdo kdy vyrobil; 5G-Tronic, zde navíc s mechanickým přemostěním měniče.
@elonmusk Add a feature where Tesla’s can shoot out suction cups that will stick to the back of semi’s (Tesla semi) for a quick no-stop tow charge. Semi could get $ from the towing driver. Just like a plane refueling mid-air. See video below. $TSLAhttps://t.co/EGAiYEZekF
— Doc Op (@JBApckfan) June 20, 2021
Takže vybít baterii na zhruba 15 %, nasadit tažné oko na oba vozy, svázat je pořádným odolným popruhem a hurá na dálnici. A tam se rozjet na (nelegálních) 70 mil za hodinu, tedy 113 km/h, a udržovat tuto rychlost 40 kilometrů. A sledovat, co se stane. A co se tedy stalo? Nic mimořádného. Rychlost dobíjení řidič zvyšováním rekuperace postupně zvyšoval až na 65 kW a tento příkon pak zůstal stabilní. Vůz během celého pokusu neindikoval jedinou chybovou hlášku. Zjevně jej tedy bral jako standardní rekuperační brzdění (v čemž měl, technicky vzato, pravdu) a nijak neprotestoval. Rychlost dobíjení tímto poměrně náročným stylem sice nedosáhla hodnot, obvyklých na Superchargerech, ovšem 65 kW je stále víc, než si v Česku dopřáváme na většině stejnosměrných nabíječek.
Závěr si každý může udělat sám. My zdůrazňujeme, že zkoušet něco podobného na veřejné komunikaci je hazard, zejména v podobných rychlostech (v Česku smíte táhnout jiné auto nejvýše šedesátkou a na nejbližším sjezdu musíte dálnici opustit). Přesto ale bereme na vědomí další zajímavý poznatek. A sice že podobné zacházení je, přinejmenším u některých automobilů, nelegální zřejmě z jiných, než technických důvodů. Pokud se totiž stačí nabíjecí aparát i baterie uchladit, není zřejmě důvod mu bránit. Ostatně při sjíždění z hor může podobná situace nastat i v běžném provozu. Co se dozvíme příště?