Nedávno jsme testovali Volkswagen California, tedy menší obytný vůz, který patří do kategorie „mini camper“. U toho bychom si dokázali představit elektrickou verzi, byť na Californii na bázi Volkswagenu ID. Buzz si budeme muset ještě počkat. Neoficiální přestavby tohoto typu ovšem vznikají. Volkswagen má ale v nabídce i model Grand California, který je plnohodnotným obytným vozem, protože má uvnitř i sprchu a toaletu. Zároveň je Volkswagen pravděpodobně jedinou automobilkou, která sama vyrábí i obytný vůz v této kategorii, protože v ostatních případech jde zpravidla o přestavby dodávek na obytné vozy.
Volkswagen Grand California se vyrábí ve dvou verzích, které jsou označeny číslovkami 600 a 680. Tato čísla značí přibližnou délku v centimetrech. Kratší z nich má délku 5 986 mm a delší pak 6 836 mm. Obě jsou homologované do 3,5 tuny, tedy splňují podmínky pro osobní vozy z hlediska řidičského oprávnění i dalších náležitostí. Delší verze je ale těžší a má pouze 255 kg užitečného zatížení, zatímco kratší verze má 405 kg. I to je méně, než má standardní California, ale u delší verze to znamená, že je v podstatě jen pro dvoučlennou posádku. To tedy ukazuje, že už se spalovacím motorem se tyto vozy pohybují na hraně a pokud mají být do 3,5 tuny, není zde zatím prostor pro elektrický pohon, protože u toho by byla potřeba poměrně velká baterie a hmotnost by musela být přes 3,5 tuny.
Jediná šance tedy je finální schválení posunutí této hranice z 3,5 na 4,25 tuny u elektromobilů a obytných vozů. Faktem ale je, že určitá poptávka po obytných elektromobilech by byla, protože například po vydání našeho testu nabíjení Opelu Movano-E se objevil odkaz na tento článek v jedné facebookové skupině o obytných vestavbách s dotazem na možnost vestavby do tohoto vozu. Ten má ale kvůli velké 110kWh baterii nízké užitečné zatížení už sám o sobě, takže by se dala použít jen jednoduchá lehčí vestavba, ale rozhodně by nebylo možné do tohoto auta umístit veškerou výbavu, kterou má Volkswagen Grand California.
My testujeme kratší verzi Grand Californie, která je pro čtyřčlennou posádku, ale nejen z hlediska užitečné hmotnosti je spíše pro dva dospělé a dvě děti. Kromě výše zmíněného omezení v podobě doložnosti 405 kg má totiž i horní lůžko poměrně krátké, takže je vhodné spíše pro děti. Jinak ale jde o plnohodnotný obytný vůz se vším, co by měl mít. Spodní lůžko je orientované na šířku a díky výklenkům v místech, kde má osobní Volkswagen Crafter zadní boční okna, nabízí docela dost místa. Určité omezení tam ale je, protože já s výškou 192 cm jsem se dotýkal stěny na jedné straně hlavou a na druhé chodidly. Takže hraniční výška posádky je okolo 190 cm.
Ve výbavě vozu nechybí, kromě již zmíněné toalety a sprchy, lednice (dokonce s malým mrazákem), kuchyňský dřez a plynový vařič se dvěma plotnami. Plynem lze ohřívat i teplou vodu do sprchy a používat jej i pro vytápění, což ale v těchto dnech potřeba není, takže jsme to nevyzkoušeli. Je zde i nezávislá klimatizace, která ovšem funguje jen když je vůz připojený v kempu do zásuvky. Přídavná baterie by pravděpodobně nestačila, aby dokázala delší dobu napájet lednici s mrazákem a zároveň klimatizaci. Zde se již nabízí výhoda plně elektrické koncepce, protože vůz se 110kWh trakční baterií, kterou má zmíněný Opel Movano-E, by měl dostatek energie i pro přespání mimo kemp s plným komfortem včetně klimatizace. Volkswagen Grand California má navíc na střeše solární panel, který by mohl při kempování za slunečného dne ukládat do baterie energii, která by pak klimatizaci napájela přes noc.
Když už jsme u noci, je potřeba zmínit velmi chytře vyřešené zatmívání vozu. Všechna boční okna mají dvojí roletky, kde se shora vysouvá průhledná síť proti hmyzu a zespoda zatemňovací roleta. Je tedy možné použít podle potřeby jednu nebo druhou, případně kombinaci obou v libovolném poměru. Velká síť proti hmyzu se dá natáhnout i do bočních dveří auta. Takže o ventilaci je postaráno, když už nezávislou klimatizaci není možné bez připojení k externímu zdroji použít. Pokud jde o zatmívání, na přední boční okna se dávají zatemňovací látky pomocí magnetů, které jsou našité v okrajích a nacvaknou se na rám okna. Čelní okno kovový rám nemá (resp. má, ale je zakrytý plastem), takže není možné tento systém použít a není zde ani skvěle vymyšlené zatmívání, jako ve standardní Californii T6.1. Zatemňovací látka, která se zavěsí na stínítka a na bocích ji vyztužují tyče ale také funguje dobře, byť systém ze standardní Californie je podle mě uživatelsky přívětivější.
Zbývá zhodnocení spotřeby. Za první polovinu testu jsme ujeli 528 km a spotřeba byla 8,9 l/100 km. Je potřeba dodat, že jsem jel s lehkou nohou a rychlostí do 110 km/h po dálnici, protože spotřeba kolegů za předchozích cca 2,5 tisíce kilometrů byla 11,1 l/100 km. Vzhledem k vyšší spotřebě tohoto vozu je jasné, že baterie o kapacitě 110 kWh (jakou má zmíněný Opel o podobné velikosti) je minimum, aby auto bylo reálně použitelné. S baterií o kapacitě cca 35 kWh, kterou měl Volkswagen e-Crafter, by auto mělo nedostatečný dojezd pro účel, ke kterému je Grand California určená. Takže opravdu bez navýšení hmotnostního limitu, nebo bez baterií s lepší energetickou hustotou (ke kterým jistě vývoj také brzy dospěje) zatím není možné udělat použitelný elektrický obytný vůz této velikosti.
Co vás na tomto autě zajímá? Do komentářů můžete napsat svoje dotazy a my se pokusíme zjistit odpověď na ně. A budeme rádi i když napíšete, zda byste si pořídili obytný vůz s plně elektrickým pohonem, až legislativa a technologie něco takového umožní.