Volkswagen Grand California 600 (2024)
test

Volkswagen Grand California 600 (2024)

Jaká by mohla být s elektrickým pohonem?
2

Tentokrát jsme si do testu vzali trošku pro nás netradiční vůz, protože má spalovací pohon. Prozkoumali jsme plnohodnotnou tovární přestavbu Volkswagenu Crafter, která nese označení Grand California. Uplatnil by se zde elektrický pohon? Myslíme si, že rozhodně ano, v tomto testu se dozvíte proč.

Volkswagen Grand California se vyrábí ve dvou verzích, které jsou označeny číslovkami 600 a 680. Obě čísla značí přibližnou délku v centimetrech, kdy kratší (testované) provedení má na délku 5 986 mm, delší pak 6 836 mm. Obě verze jsou homologované do 3,5 tuny, splňují tedy podmínky pro osobní vozy z hlediska řidičského oprávnění i dalších náležitostí. Delší verze je ale těžší a má pouze 255 kg užitečného zatížení, zatímco kratší verze 405 kg. I to je méně, než má standardní California, ale u delší verze to znamená, že je v podstatě určená jen pro dvoučlennou posádku. To tedy ukazuje, že už se spalovacím motorem se tyto vozy pohybují na hraně a pokud mají být do 3,5 tuny, není zde zatím prostor pro elektrický pohon, protože u toho by byla potřeba poměrně velká baterie a hmotnost by musela být vyšší.

Technické parametry Volkswagen Grand California

Kompletní specifikace
Konstrukcedodávka, 5 986 × 2 040 × 2 971 mm, ? kg
PohonNafta, hnaná náprava: přední
Výkon130 kW, 177 koní, točivý moment: 410 Nm
Nádrž75 l
SpotřebaKombinovaná: ? l / 100 km
Cena od1 871 725 Kč

Jediným možným řešením je tedy navýšení zákonného limitu v rámci řidičské oprávnění skupiny B, se kterým půjde brzy řídit osobní vozidla do hmotnosti 4,25 tuny. Jedinou podmínkou bude požadavek na řidiče, který bude muset mít pro řízení takto těžkého vozidla řidičské oprávnění minimálně dva roky. Pokud by tedy současná generace modelu Grand California byla v elektrické podobě, od příštího roku by mohla dostat klidně baterii o kapacitě 150 kWh. To by bohatě postačilo na dojezd okolo 450 km i s tím, že by z této baterie mohlo být napájeno celé vnitřní vybavení. Toho je zde opravdu hodně a počítat mezi něj lze například sprchu, takřka plnohodnotné WC se splachovacím mechanismem, sporák, LED osvětlení, vnitřní multifunkční panel i dodatečnou klimatizaci pro zadní část vozu.

Testované provedení s označením 600 mohu s klidným svědomím označit za plnohodnotný obytný vůz se vším, co by měl mít. Spodní lůžko je orientované na šířku a díky výklenkům v místech, kde má osobní Volkswagen Crafter zadní boční okna, nabízí docela dost místa. Určité omezení zde ale je, protože osoby s výškou do 190 cm se zde vyspí pohodlně, avšak kdokoliv vyšší již bude pociťovat nedostatek místa. Ocenit musím velmi pohodlné a kvalitní matrace, které mají vespod gumovo-plastové rošty a ani hmotnost okolo 100 kg jednoho „ležícího“ není problémem pro kvalitní spánek. Nikde nic netrčí, nevrže a byl jsem mile překvapen z celkového pohodlí při přespání v zadní části vozu.

Ve výbavě nechyběla kromě toalety a sprchy ani velmi výkonná lednice s malým mrazákem s pěti stupni nastavení mražení. I v tomto případě by se hodil elektrický pohon, protože testovaný vůz měl příplatkové solární panely na střeše. Z těch šla energie právě do lednice, mrazáku a LED osvětlení v kabině. Kdyby ale solární panely chyběly, už by nastal problém. V případě elektrické verze ale takové starosti odpadají, jelikož z velké baterie se energie čerpá mnohem snáz. To samé platí pro zadní klimatizační jednotku. Ta je funkční jen v případě, že je vůz zapojen v kempu do 220V sítě. Jakmile ne, klimatizace není schopna běžet ani v případě, že je nastartován naftový motor.

I nejnáročnější pak potěší, že Grand California 600 nabízí v základu kuchyňský dřez a plynový vařič se dvěma plotnami. Plynem lze ohřívat i teplou vodu do sprchy a používat jej pro vytápění. Kdyby ale vůz využíval elektrickou koncepci a dostal zmíněnou 150kWh baterii, prakticky by se ve voze mohlo kempovat a bydlet s menšími omezeními i několik dní, aniž by posádka musela navštívit civilizaci. Jen pro sprchu a záchod je totiž vespod vozu instalována nádrž na vozu o objemu 110 litrů, což je vskutku dost. Nechybí ani nádrž na odpadní vodu, která pojme 90 litrů. Škoda jen, že vypouštění nádrže není řešené přes centrální panel uvnitř vozu a k výpustím se posádka musí dostávat celkem složitě skrze skříň pod vyklápěcí postelí.

Potřeba je zmínit i velmi chytře vyřešené zatmívání vozu. Všechna boční okna mají dvojí roletky, shora se vysouvá průhledná síť proti hmyzu a zdola zatemňovací roleta. Je tedy možné použít podle potřeby jednu nebo druhou, případně kombinaci obou v libovolném poměru. Velká síť proti hmyzu se dá natáhnout i do bočních dveří auta, takže o ventilaci je postaráno, když už nezávislou klimatizaci není možné bez připojení k externímu zdroji použít. A co pohon? Už bylo naznačeno, že testovaný vůz disponoval naftovým motorem. V tomto případě šlo o naftový dvoulitr TDI se dvěma turbodmychadly. Výkon 177 koní je z mého pohledu dostatečný jen v případě, že vůz není naložen věcmi a více osobami. Během testu jsem totiž mohl vyzkoušet rozdíl mezi prázdným a plně naloženým vozem a rozdíl byl znát.

Spotřeba se při takřka plně naloženém vozidle (dva cestující, dvě těžké sportovní tašky s nádobím, oblečením, plně natankovaná 110 litrová nádrž) pohybovala těšně pod hranicí 12 l na 100 km. Jakmile jsem pak vyrazil na dálnici, po ujetí trasy o délce 160 km cestovní rychlostí 135 km/h jsem evidoval 13,4 l na 100 km. V případě, že by zde byl elektrický pohon, dalo by se počítat se spotřebou okolo 30 až 35 kWh na 100 km. I tak by to ale s baterií o kapacitě 150 kWh vystačilo na dojezd nejméně 400 km, kdy už si řidič stejně potřebuje odpočinout vlivem náročného řízení. Volkswagen Grand California totiž není malé auto a za jeho volant by se měl posadit jen velmi zkušený řidič. Lehce mě pak zklamal výkon Bi-LED hlavních světlometů, u kterých bych čekal větší dosah světla a širší světelný kužel.

Elektřina by se náramně hodila

Pokud dorazí příští generace velkého Volkswagenu Grand California, budu pevně doufat, že v Německu zauvažují nad elektrickým pohonem. Je sice fakt, že se možná maličko stísní prostor nad hlavou kvůli bateriím v podlaze, ale to by byl asi jediný podstatný nedostatek. Ne každý se chce omezovat tím, že pro aktivaci důležitých palubních funkcí musí využít elektrickou přípojku v kempu. Občas neuškodí mít klid, svůj prostor a kempovat mimo obydlené oblasti (třeba někde v horách). A právě v takových chvílích by se vyplatilo pouze přepnout hlavní baterii vozu na systém pohonu vnitřních palubních funkcí a užívat si komfort, ticho a bezemisní provoz po dobu i několika dní.

Foto: Roman Havlín a redakce fDrive.cz

volkswagen-grand-california
Klady
  • dostatek prostoru pro dva dospělé a dvě děti
  • sprcha a záchod na palubě
  • široké možnosti uspořádání kabiny
  • přijatelný dojezd na plnou nádrž
  • velmi pohodlné zadní dvojlůžko
Zápory
  • slabší výkon LED světlometů
  • nedostatečný výkon v případě plně naloženého vozu
Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Ve 13,4l je asi 120kwh energie, to odpovida spotřebě EV spis okolo 50kwh/100km. Za 35 135kmh po dalnici asi nee.

Jinak auto super. Dokud okolo vašeho obytňáku s dětmi netancuje pet lidi v kapucích. Kdyz jsem uprostřed noci vystřelil kupředu, bylo mi jedno jestli tam někdo je nebo ne. Fakt dodnes nevím jestli byli zfetovaní a jen proste tančili a klepali klackem o popelnici nebo jestli nám šlo o něco víc….

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze