Součástí výběru automobilových novinek pro soutěž o titul Vůz roku 2019 (Car of the Year, COTY) je mimo jiné i test systémů autonomního brzdění (AEB). V dánském Tannisby se při letošním ročníku tradičního klání v této kategorii staly vítězi vozy Hyundai. V silné konkurenci byla nejlépe hodnocena nová generace Hyundai Santa Fe a vodíkový elektromobil Hyundai Nexo. Tyto vozy dokázaly jako jediné spolehlivě zastavit před certifikovanou překážkou z rychlosti 85, resp. 80 km/h.
„Aktivní bezpečnost vozu a ochrana cestujících, stejně jako všech účastníků provozu, je pro Hyundai prioritou. Na vývoji těchto důležitých systémů Hyundai dlouhodobě pracuje, a jsme proto velice rádi, že práci našich vývojářů a konstruktérů kladně hodnotí i porota soutěže Car of the Year,“ uvedl Jan Pohorský, specialista komunikace Hyundai Motor Czech.
„Soustava varování před nehodou a autonomního brzdění je významným příspěvkem k aktivní bezpečnosti provozu,“ připomíná Jiří Duchoň, šéfredaktor magazínu Automobil a jediný zástupce České republiky v porotě COTY, a dodává: „Zatímco před čtyřmi lety, kdy jsme v Dánsku s testy AEB začínali, bylo tímto systémem osazeno jen několik vozů, letos jím již disponovaly prakticky všechny.“
Systém autonomního nouzového brzdění, v Hyundai známý jako FCA (Front Collision-Avoidance Assist), automaticky aktivuje brzdy, pokud na základě signálů z předního radarového senzoru a čelní kamery rozpozná náhlé nebezpečné brzdění vpředu jedoucího vozu nebo možný střet s chodcem. Zpomalením vozu v nebezpečných situacích se minimalizuje poškození vozidla a riziko poranění řidiče nebo ostatních cestujících.
Z jaké rychlosti jednotlivé modely zastavily?
- Hyundai Santa Fe – 85 km/h
- Hyundai Nexo – 80 km/h
- Honda CR-V – 75 km/h
- Volvo V60 – 75 km/h
- Jaguar E-PACE– 70 km/h