Velké SUV Santa Fe plní v Evropě roli vlajkové lodě Hyundai, byť z globálního hlediska nad ním je v nabídce značky ještě větší SUV s názvem Palisade. Přibližně před rokem se představila nová generace s označením MX5, ze které jsme nedávno přinesli první jízdní dojmy. Poté jsme otestovali hybridní verzi s pohonem všech kol i stejnou motorizaci s pohonem předních kol. Nyní je na řadě Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid, který má pohon všech kol standardně.
Technické parametry Hyundai Santa Fe (2023) PHEV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 830 × 1 900 × 1 720 mm, 2 110 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 185 (118) kW, 252 (160) koní, točivý moment: 367 Nm |
Baterie | ? (13,8 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | palubní: 3,3 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 1,7 l / 100 km |
Cena od | 1 449 990 Kč |
Pokud jde o technické parametry, není v tuto chvíli potřeba zacházet do velkých detailů. Nová generace Hyundai Santa Fe se totiž představila již před rokem a tehdy jsme přinesli podrobné kompletní představení. Zároveň se o modelu obecně dočtete více v obou zmíněných testech hybridní motorizace. V tomto testu se tedy zaměřím primárně na to, jak v novém Hyundai Santa Fe funguje plug-in hybridní pohon. Ten má, stejně jako základní hybrid, pod kapotou zážehovou přeplňovanou šestnáctistovku o výkonu 118 kW. Stejný je i elektromotor, ale je zde samozřejmě jiná baterie, jež dokáže elektromotoru poskytnout větší příkon.
Plug-in hybrid má baterii o využitelné kapacitě 13,8 kWh, zatímco základní hybrid má pouze 1,49 kWh. Díky tomu má výkon elektromotoru u plug-in hybridu 72 kW (základní hybrid 48 kW) a maximální systémový výkon je 185 kW místo 158 kW u základního hybridu. Plug-in hybrid má ovšem také o 20 litrů menší nádrž na benzín, konkrétně 47litrovou. Přestože má plug-in hybrid o poznání větší výkon, zrychlení z nuly na stovku je podobné. Na 100 km/h se rozjede za 9,3 s, což je o pouhé 0,3 s méně než u základního hybridu a oproti verzi 4×4 je o půl sekundy lepší.
Zásadní rozdíl je tedy hlavně v dojezdu na elektřinu a z něj vycházející normované spotřeby benzínu. Dojezd na elektřinu v kombinovaném režimu je 54 km podle WLTP a v městském cyklu je to 65 km. Kombinovaná spotřeba dle stejné normy je 1,7 l/100 km. Těmito parametry, zejména pak dojezdem na elektřinu, Hyundai Santa Fe PHEV zaostává za konkurenty, kteří často slibují dojezd na elektřinu okolo 100 kilometrů a spotřebu benzínu okolo půl litru na 100 kilometrů. Zároveň čím dál častěji umožňují rychlonabíjení, zatímco Hyundai Santa Fe má palubní nabíječku o výkonu pouhých 3,3 kW, zatímco i menší Hyundai Tucson má více, konkrétně 7,2 kW při stejně velké baterii. Pojďme ale vyzkoušet, jak je to se spotřebou v praxi.
Moje první zjištění je, že rozdíl mezi letní spotřebou, kterou jsem zkoušel při prvních jízdních dojmech, a zimní spotřebou, jež zkouším teď, je opravdu velký. Hyundai Santa Fe totiž ani v plug-in hybridní motorizaci nemá dostatečně výkonné elektrické topení. V těchto nízkých teplotách těsně nad nulou tedy hned po startu naskočí spalovací motor i v případě, že je trakční baterie plně nabitá. Krátké trasy po městě tedy většinou jezdím v hybridním režimu s nastartovaným spalovacím motorem a až na delších trasách, poté co se auto vytopí, přijde ke slovu i plně elektrický pohon. Teplotu vyhřátého interiéru již elektrické topení udržet dokáže, případně auto na chvíli nastartuje spalovací motor a po zahřátí pokračuje zase v plně elektrické jízdě.
Režimy EV a HEV se tedy docela často střídají a abych mohl vyzkoušet plně elektrický dojezd, musel bych vypnout topení. Když jsem před krátkou jízdou po městě topení vypnul, Santa Fe PHEV ji zvládlo v plně elektrickém režimu s nulovou spotřebou benzínu, což dokazuje, že spalovací motor startuje pouze kvůli topení. Kromě tohoto krátkého vyzkoušení jej ale nevypínám, protože se snažím jezdit jako běžný uživatel. Pokud jde o jízdní vlastnosti, když po autě nechci nějaké sportovní výkony (na to Santa Fe opravdu určené není), jsou solidní. Podvozek je relativně komfortní a jízdní vlastnosti nejsou špatné na to, jak velké auto to je. Při snaze o sportovnější jízdu je ale vyšší hmotnost znát a rozměry auta také nepřejí svižné jízdě po klikatých okreskách. Zkrátka je to spíše komfortní křižník na delší trasy.
Prostornost je velkou výhodou
Prostornost auta je ale ukázková. Jde o jeden z mála plug-in hybridů, který má možnost i sedmimístného uspořádání interiéru. Pokud se spokojíte jen s pětimístným, máte zase k dispozici obří zavazadlový prostor, který je oproti kulatějším a menším předchozím generacím mnohem lépe využitelný. Prostornost interiéru je tak další předností Santa Fe. Na zadních sedačkách bych si sice dokázal představit i více místa, ale i při svých 192 cm se za sebe vejdu a před koleny mám pár centimetrů místa. To, že místa nemám více, beru jako daň za sedmimístný interiér, resp. obří zavazadlový prostor.
Vpředu pak jsou komfortní sedačky s kvalitně zpracovaným interiérem, který materiály a zpracováním působí prémiově. Sedačka řidiče je komfortní, pouze její boční vedení neoslní. Ale vzhledem k zaměření auta spíše na komfort to není velká vada na kráse.
Za celý test jsem s vozem ujel 246 km a auto jsem průběžně nabíjel, takže většina jízd byla s nabitou baterií. Při svižné jízdě po dálnici ukázal palubní počítač spotřebu 10,9 l/100 km, zde elektrický pohon příliš nepomůže a zpět z Prahy jsem jel s lehčí nohou, ovšem baterie už byla vybitá. To palubní počítač ukázal 7,6 l/100 km. Pak jsem ale jezdil spíše normálním stylem jízdy a doma jsem průběžně baterii nabíjel. Některé jízdy vyšly lehce přes litr na 100 kilometrů, kvůli již zmíněnému topení. Za celý test pak palubní počítač ukázal spotřebu 4,4 l/100 km.
Hodí se spíše do teplého počasí
Hyundai Santa Fe má efektivní hybridní systém, který známe například z Tucsonu, ale vzhledem k velikosti auta má menší baterii, a tedy i elektrický dojezd. Trochu škoda je i pomalejšího nabíjení, ale pokud máte možnost nabíjení doma a nejezdíte příliš dlouhé trasy, není to tak omezující. Největší slabinou je podle mě absence dostatečně výkonného elektrického topení, protože kvůli tomu startuje spalovací motor i ve chvíli, kdy je plně nabitá baterie a jedu trasu, kterou by auto zvládlo na elektřinu. Je to tedy plug-in hybrid, který se hodí spíše do teplejších států, u nás je potřeba v zimě počítat s vyšší spotřebou.
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz