Nedávný test hybridní verze s pohonem všech kol ukázal, že nová generace Santa Fe je velmi schopným rodinným SUV. Jen absence pořádně výkonné benzinové verze, která je dostupná na americkém trhu, zamrzí. Nyní je čas prověřit, jak si vedla v testu verze s pohonem přední nápravy. Vůz na snímcích dorazil ve výbavě Style Premium a snad každého při pohledu na nové Santa Fe zaujaly hranaté tvary. Ty v oranžovém laku karoserie vypadají ladněji než v případě tehdy testovaného bílého kousku. Mně se design vozu líbí, ale mnozí to mohou mít přesně opačně. Hlavně zadní část vozu, která je takřka vertikální, připomíná tvary Land Rover Defender současné generace. Zda se Korejci inspirovali britskými soupeři, nebo je to čistě náhoda, to nechám na vás.
Technické parametry Hyundai Santa Fe (2023) HEV 2WD
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 830 × 1 900 × 1 720 mm, 1 985 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 158 kW, 215 koní, točivý moment: 367 Nm |
Nádrž | 67 l |
Spotřeba | Kombinovaná: 6,9 l / 100 km |
Cena od | 1 199 990 Kč |
Zatímco záď je pak kontroverzní i díky tvaru a umístění LED světlometů, příď je mnohem uhlazenější a dá se říci, že i pohlednější. Zamrzí, že hlavní LED světlomety i v lepší verzi nenabízí technologii Matrix a řidič ovládá jejich sklon manuálně skrze malý otočný ovladač vlevo pod palubní deskou. To si mohl Hyundai odpustit, ale třeba to má svůj důvod. Výkon těchto světel je lepším průměrem, na špičku segmentu středně velkých SUV to vážně nestačí. Tím ale hlavní negativa končí, nové Santa Fe má velmi málo nedostatků. Mezigeneračně povyrostlo, proto má nyní na délku lehce přes 4,8 m. Jeho rozvor nyní činí 2 815 mm a na výběr je pěti/šesti/sedmimístné provedení. V kabině na posádku čeká nálož luxusních materiálů a v testované druhé nejvyšší výbavě Style Premium nechybělo vůbec nic.
Nejvíce cením dvě bezdrátové nabíjecí podložky pro mobilní telefony na začátku středového tunelu. Velmi šikovný prvek výbavy. Toužíte po krémově bílých křeslech s elektrickým ovládáním, výhřevem a odvětráváním vpředu? Ani to není pro Sante Fe problém nabídnout. V druhém spodním patře středového tunelu je zase klasický odkládací prostor, který má pogumované dno, a dále je tu i 12V zdířka. Komu by to bylo málo, stačí otevřít rozměrnou loketní opěrku, která nejenže má v sobě další prostornou kapsu, ale otevřít se dá i z druhé řady sedadel, a to díky dvojitému systému otevírání. Aby toho nebylo málo, pro cestující vzadu je připraven i speciální šuplík v předním středovém tunelu.
Moc cením, že navzdory digitalizaci se nová generace Santa Fe ubránila odebrání klasických kruhových ovladačů pro volbu teploty klimatizace. Sice je pravdou, že rychlost a směr ofuku ventilační jednotky se ovládá dotykově, ale alespoň něco. První dvě řady sedadel pak s přehledem pohltí každého, kdo měří do 190 cm a má do 110 kg. Moje pravé koleno nebylo utlačováno na pohled rozměrným středovým tunelem, centrální dotyková obrazovka palubního systému reagovala ihned, nabízela příjemnou grafiku a snad jen otravné bezpečnostní systémy dokáží zkazit pohodu na palubě. Možná bych si ale odpustil příplatek za prosklenou střechu se dvěma samostatnými okny/roletami.
Na první pohled je to sice módní prvek, avšak s jeho přítomností se omezí do jisté míry prostor pro hlavy zadních cestujících. Boční zadní okna mohou mít kromě zatmavení i manuálně ovládané stínící rolety, kdy v takovém případě není do vozidla vůbec vidět. Pochválit musím kvalitu zpracování, volbu materiálů a celkově se nové Santa Fe může směle měřit s prémiovými vozidly. U testované verze Hybrid lze počítat (v pětimístné konfiguraci) s kufrem o objemu 711 litrů a hodnota se nemění na závislosti pohonu všech kol, nebo jen těch předních. Jeho tvar je přitom krásně pravidelný, nakládací hrana trošku výše a po sklopení druhé řady sedadel vznikne královský prostor.
Hybridní verze s pohonem předních kol nabízí opět výkon 215 koní, točivý moment 367 Nm a dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h v čase 9,6 s, což je o 0,2 s rychleji než v případě verze 4WD. Přítomna je taktéž automatická převodovka se šesti stupni a v rámci jízdy jsem měl možnost využívat tři jízdní režimy (Eco, Sport a My Mode), avšak většinu času jsem jezdil právě v nastavení Eco. To příliš neomezuje výkon motoru, což bylo příjemným překvapením. Benzinový čtyřválec s objemem 1,6 litru, jenž nese obchodní označení T-GDI, měl kultivovaný projev a snad jen odhlučnění by mohlo být o něco lepší. Kdo snad doufal v to, že s předním pohonem půjde jet na dálnici rychleji než 180 km/h, ten nejspíše bude zklamaný. Tato cifra je limitem, přes který vás nepustí omezovač rychlosti.
Po stránce spotřeby jsem dokázal jezdit za 6,4 l na 100 km. To je o 0,4 l méně, než se mi podařil dosáhnout u provedení 4WD. Zde je vidět, že předokolka umí být úspornější, a to navzdory tomu, že jsem se s vozidlem často pohyboval na dálnicích. Naopak zamrzí, že pro novou generaci Santa Fe nelze pořídit adaptivní odpružení. V nabídce jsou 18" a 20" disky kol, takže volba je jasná. Kdo zvolí menší disky, můžete se těšit na plavnější jízdu. Naopak volba efektu v podobě „dvacítek“ přinese tužší jízdu na všech typech silnic. Dodat musím, že u hybridní verze se nachází vzadu víceprvková náprava a testované provedení obouvalo 20" kola. S nimi je jízda skutečně o něco tužší, ale bylo překvapením, že některé ostré nerovnosti vůz dokázal velmi dobře odfiltrovat.
S volbou verze, která má pohon přední nápravy, se jen připravte na to, že při prudším sešlápnutí plynu se dočkáte častého hrabání přední nápravy. Platí to hlavně na mokrém asfaltu, kdy ani nemusíte dávat plyn „až na podlahu“. Výkonu je zde dostatek a točivý moment taktéž není zrovna malý, takže vlastně ani není divu. Rovnou pak zapomeňte na výlety mimo zpevněnou silnici, kde stačí první hluboká bahnitá lesní cesta a Santa Fe tam může být déle, než by bylo zdrávo. Předokolka je naopak vhodná pro časté cestování po dálnicích, kde umí jezdit za 7 l na 100 km. Ani ve městě se korejská novinka neztratí, protože má dobré manévrovací schopnosti, nabízí velmi dobrý obraz parkovací kamery a hybridní ústrojí často dokáže vůz přemístit v elektrickém režimu o další dva kilometry.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz