Hyundai Santa Fe. Hybridní kubíky

Kompletní představení
Hyundai Santa Fe. Hybridní kubíky
Fotografie: Hyundai
  • Nové SUV střední třídy využívá v Evropě už jen hybridní pohony
  • Chlubí se nevšední prostorností a výrazným designem
  • Nabídne také prvky výbavy, jaké tu ještě nebyly

Hyundai uvedl už pátou generaci velkého SUV Hyundai Santa Fe, přičemž na českém trhu se během 23 let jejich výroby prodávaly i všechny předchozí. Jde tedy o dobře známý model, který se v průběhu času změnil z cenově výhodného modelu s prostou technikou v technicky i designově pozoruhodný produkt se špičkovými technologiemi. Nejnovější generace se chystá udělat pořádek v designu i nabídce pohonů. Karoserie se oblékla do výrazných hran tak trochu ve stylu Ioniqu 5, nechybí jí originalita, avšak přeci jen trochu připomíná majestátní Land Rovery či velké terénní Toyoty.

Protože v poslední době platí, že téměř všichni evropští špičkoví designéři prošli Škodovkou, i zde nacházíme rukopis Luca Donkerwolkeho, který je podepsán pod prvními generacemi Fabie i Octavie a dal novodobým Škodovkám tvář

Koncept karoserie prošel zásadním řezem, který zcela změnil nejen vzhled, ale i užitečnost. Ta totiž těží z obřího vnitřního prostoru, který je podle automobilky největší ve třídě, a také nově koncipovanými pátými dveřmi. Ty jsou nově široké přes celý průřez auta a tak trochu jako v Audi Q7 zajišťují nejlepší možný přístup do velkého zavazadelníku. Zvenčí jsou pojaty naprosto originálně, kdy jsou nejen kolmé, ale místy dokonce mírně v negativním sklonu. To dává zádi nezaměnitelný vzhled, který na fotkách vypadá trochu příliš technicistně, ale s definitivním soudem si počkáme na živé setkání.

Každopádně design dává okázale najevo značné rozměry vozu, a to způsobem, který aktivistům z Poslední generace zaručeně zvýší tep. Majestátní dojem podporuje i fakt, že na voze není téměř žádná křivka a noční design ještě podporuje beztak značnou šířku. Téměř neklesající střecha zase vytváří prostor k praktičnosti, o čemž svědčí například základní objem zavazadelníku 725 l či možnost zcela sklopit do podlahy druhou i třetí řadu sedadel a proměnit interiér v pohodlnou ložnici pro dva. Prodloužený rozvor vytvořil všemi směry více místa pro posádku hlavně vzadu, ve třetí řadě pak napomáhají pohodlí například opěradla s nastavitelným sklonem.

Interiér rovněž připravil malou revoluci, protože zcela smetl do zapomnění baroko, na jaké byli zákazníci dosud zvyklí. Místo něj nastoupily velké rovné plochy, čisté linie a vzdušnost. Moderní pocity podporuje také veganské provedení salónu s koženkou a recyklovanými měkkými materiály, z nichž je vyrobena například stropnice spolu s koberečky. Spolujezdec si užije relaxačního sedadla s výsuvkou lýtkovou opěrkou, pro korejský trh dokonce se systémem aktivních vzduchových polštářů. Druhou řadu lze získat jako klasickou lavici, nebo dvě samostatná a nastavitelná sedadla s loketními opěrkami + nastavitelným sklonem opěradla. V tom případě je vůz pochopitelně jen šestimístný.

Jedním z hlavních úkolů interiéru je jeho využití pro volnočasové aktivity. V tiskové zprávě se sice píše také o městském životě, avšak tato noticka u 4,9metrového auta zřejmě míří spíše za moře

Přístup do vozu lze svěřit digitálnímu klíči v mobilu s čipem NFC a protokoly BLE a UWB. Klasické zpětné zrcátko se na pokyn, dejme tomu při kufru, zaplněném až po střechu, promění v monitor s kamerou vzadu. Nechybí radar sledující obsazení zadních sedadel, který upozorní řidiče při vystupování, dále bezdrátová nabíječka pro dva telefonu a USB-C s výkonem 27 W. Světovou novinkou je schránka UV-C v horní části spolujezdcova kastlíku, která ultrafialovým zářením dezinfikuje předměty denní potřeby, například mobily či peněženky.

Penzum bezpečnostních a jízdních asistentů plní nové generace již známých systémů varování před kolizí či vedení v pruhu. Mezi ty méně obvyklé patří inteligentní tempomat upravující rychlost podle navigačních dat či omezujících značek a obsahující asistent jízdy po dálnici, který hlídá bezpečnou rychlost i odstup od vpředu jedoucího vozidla a vedení vprostřed pruhu. Usnadňuje také jeho změnu. Panoramatický systém kamer a snímačů hlídá celé okolí auta včetně příčného provozu při couvání, samočinné parkování lze zase ovládat z vnějšku. Další novinkou, bohužel je pro Severní Ameriku, je doplnění obvyklého sledovače únavy ještě senzorikou sledující životní funkce řidiče.

Hyundai Santa Fe (2023)
Kterým směrem půjde marketing, to naznačuje koncept off-roadového provedení XRT

Trochu zkrátka vyšla Evropa s pohony, nově se musí obejít bez dieselů a manuálních převodovek. A také konvenčních agregátů; motorizace zbyly v nabídce jen dvě. Obě spolupracují s přeplňovaným čtyřválcem 1.6 T-GDi a hybridním soustrojím. Klasický paralelní full hybrid nabídne systémových 230 koní, plug-in hybrid potom 265 k. Standardem a vlastně jedinou volbou se stane konvenční automatická šestistupňová převodovka s planetovými soukolími a hydrodynamickým měničem.

V Severní Americe a Koreji dojde ještě na přeplňovaný „dvaapůllitr“ T-GDi s osmistupňovou dvouspojkovou skříní, v některých jiných regionech se mohou těšit i na atmosférickou verzi tohoto motoru, tentokrát opět s konvenčním automatem a osmi převody. Evropa se dočká dodávek v první polovině příštího roku, v Koreji se dočkají už v aktuálním pololetí a v USA se vůz představí na salónu v Los Angeles, konaném 17. až 26. listopadu.

Technické parametry Hyundai Santa Fe (2023) HEV

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 830 × 1 900 × 1 720 mm, ? kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon169 (132) kW, 230 (180) koní, točivý moment: 350 Nm
Baterie?
Nabíjení
Spotřeba?
Cena od
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze