Hyundai uvedl už pátou generaci velkého SUV Hyundai Santa Fe, přičemž na českém trhu se během 23 let jejich výroby prodávaly i všechny předchozí. Jde tedy o dobře známý model, který se v průběhu času změnil z cenově výhodného modelu s prostou technikou v technicky i designově pozoruhodný produkt se špičkovými technologiemi. Nejnovější generace se chystá udělat pořádek v designu i nabídce pohonů. Karoserie se oblékla do výrazných hran tak trochu ve stylu Ioniqu 5, nechybí jí originalita, avšak přeci jen trochu připomíná majestátní Land Rovery či velké terénní Toyoty.
Koncept karoserie prošel zásadním řezem, který zcela změnil nejen vzhled, ale i užitečnost. Ta totiž těží z obřího vnitřního prostoru, který je podle automobilky největší ve třídě, a také nově koncipovanými pátými dveřmi. Ty jsou nově široké přes celý průřez auta a tak trochu jako v Audi Q7 zajišťují nejlepší možný přístup do velkého zavazadelníku. Zvenčí jsou pojaty naprosto originálně, kdy jsou nejen kolmé, ale místy dokonce mírně v negativním sklonu. To dává zádi nezaměnitelný vzhled, který na fotkách vypadá trochu příliš technicistně, ale s definitivním soudem si počkáme na živé setkání.
Každopádně design dává okázale najevo značné rozměry vozu, a to způsobem, který aktivistům z Poslední generace zaručeně zvýší tep. Majestátní dojem podporuje i fakt, že na voze není téměř žádná křivka a noční design ještě podporuje beztak značnou šířku. Téměř neklesající střecha zase vytváří prostor k praktičnosti, o čemž svědčí například základní objem zavazadelníku 725 l či možnost zcela sklopit do podlahy druhou i třetí řadu sedadel a proměnit interiér v pohodlnou ložnici pro dva. Prodloužený rozvor vytvořil všemi směry více místa pro posádku hlavně vzadu, ve třetí řadě pak napomáhají pohodlí například opěradla s nastavitelným sklonem.
Interiér rovněž připravil malou revoluci, protože zcela smetl do zapomnění baroko, na jaké byli zákazníci dosud zvyklí. Místo něj nastoupily velké rovné plochy, čisté linie a vzdušnost. Moderní pocity podporuje také veganské provedení salónu s koženkou a recyklovanými měkkými materiály, z nichž je vyrobena například stropnice spolu s koberečky. Spolujezdec si užije relaxačního sedadla s výsuvkou lýtkovou opěrkou, pro korejský trh dokonce se systémem aktivních vzduchových polštářů. Druhou řadu lze získat jako klasickou lavici, nebo dvě samostatná a nastavitelná sedadla s loketními opěrkami + nastavitelným sklonem opěradla. V tom případě je vůz pochopitelně jen šestimístný.
Přístup do vozu lze svěřit digitálnímu klíči v mobilu s čipem NFC a protokoly BLE a UWB. Klasické zpětné zrcátko se na pokyn, dejme tomu při kufru, zaplněném až po střechu, promění v monitor s kamerou vzadu. Nechybí radar sledující obsazení zadních sedadel, který upozorní řidiče při vystupování, dále bezdrátová nabíječka pro dva telefonu a USB-C s výkonem 27 W. Světovou novinkou je schránka UV-C v horní části spolujezdcova kastlíku, která ultrafialovým zářením dezinfikuje předměty denní potřeby, například mobily či peněženky.
Penzum bezpečnostních a jízdních asistentů plní nové generace již známých systémů varování před kolizí či vedení v pruhu. Mezi ty méně obvyklé patří inteligentní tempomat upravující rychlost podle navigačních dat či omezujících značek a obsahující asistent jízdy po dálnici, který hlídá bezpečnou rychlost i odstup od vpředu jedoucího vozidla a vedení vprostřed pruhu. Usnadňuje také jeho změnu. Panoramatický systém kamer a snímačů hlídá celé okolí auta včetně příčného provozu při couvání, samočinné parkování lze zase ovládat z vnějšku. Další novinkou, bohužel je pro Severní Ameriku, je doplnění obvyklého sledovače únavy ještě senzorikou sledující životní funkce řidiče.
Trochu zkrátka vyšla Evropa s pohony, nově se musí obejít bez dieselů a manuálních převodovek. A také konvenčních agregátů; motorizace zbyly v nabídce jen dvě. Obě spolupracují s přeplňovaným čtyřválcem 1.6 T-GDi a hybridním soustrojím. Klasický paralelní full hybrid nabídne systémových 230 koní, plug-in hybrid potom 265 k. Standardem a vlastně jedinou volbou se stane konvenční automatická šestistupňová převodovka s planetovými soukolími a hydrodynamickým měničem.
V Severní Americe a Koreji dojde ještě na přeplňovaný „dvaapůllitr“ T-GDi s osmistupňovou dvouspojkovou skříní, v některých jiných regionech se mohou těšit i na atmosférickou verzi tohoto motoru, tentokrát opět s konvenčním automatem a osmi převody. Evropa se dočká dodávek v první polovině příštího roku, v Koreji se dočkají už v aktuálním pololetí a v USA se vůz představí na salónu v Los Angeles, konaném 17. až 26. listopadu.
Technické parametry Hyundai Santa Fe (2023) HEV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 830 × 1 900 × 1 720 mm, 1 985 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 158 kW, 215 koní, točivý moment: 367 Nm |
Baterie | ? |
Nabíjení | |
Spotřeba | ? |
Cena od | 1 199 990 Kč |