Volvo XC60 D4
test

Volvo XC60 D4

Zaostřeno na technologie
3
  • Jako první Volvo pomáhá řidiči s úhybným manévrem
  • Jde o jedno z nejbezpečnějších aut na světě
  • Služba Volvo On-Call by měla ve voze začít fungovat v prosinci
  • Ve výbavě nechyběl sofistikovaný Pilot Assist

Když jsme poprvé Volvo XC60 viděli na autosalonu v Paříži, moc se nám líbilo, jinak jsme mu ale nevěnovali tolik pozornosti. Brali jsme jej jako mladšího bráchu velké XC90, a ti jsou většinou nedospělí, nezkušení a oblečení zdědili po starším sourozenci, a tak jim většinou nesedí. V oblasti aut to většinou znamená horší výbavu, slabší motory, méně kvalitní materiály a design naroubovaný z většího modelu. Menší švédské SUV je však pro automobilku extrémně důležité, na světě se jich totiž prodalo přes milion a u nás to bylo cca. 6 tisíc kusů. Volvo neponechalo nic náhodě a již teď můžu říct, že se mimořádně povedlo.

Zvenku poznáte XC60 od větší XC90 hned. I když vypadají na první pohled (především na fotkách) podobně, na silnici ihned zaznamenáte, že auto není tak těžkopádné a je kompaktnější a o dost nižší. I tak ale ve srovnání s předchozí generací ta aktuální dost vyrostla: do délky o celých 45 mm a do šířky o 11 mm, vy ale pocítíte především zvětšení rozvoru o 95 mm díky nové platformě SPA a posunu kol do rohů karoserie. Kde centimetry ubyly jsou již ve zmíněné výšce, konkrétně jde o úbytek 52 milimetrů.

Volvo XC60 – zaostřeno na technologie

V rámci exteriéru se chci pozastavit nad světly nesoucími již „profláklý“ vzor Thorova kladiva, důsLEDkem toho ale nová Volva bezpečně poznáte. Na výběr máte kombinaci LED a klasických žárovek nebo full LED světlometů. Dražší varianta dosvítí o 60 metrů dál do celkové vzdálenosti 420 metrů a navíc umí v noci doslova kouzla. V prémiové kategorii hrají prim a v noci vás bude vyloženě bavit jezdit. Díky kameře umí světla vystínovat chodce, okolní auta a dokonce rozpoznají tunely. Skutečně jsem se snažil auto ve tmě nachytat, nikdy se mi ale nepodařilo nikoho přímo oslnit (stejně jako v osobním životě). Vždy uvidíte perfektně a na světelnou show se velmi rychle zvyká, protože nemusíte při jízdě ve tmě pořád šátrat po zapínání dálkových světel. Zadní světla jsou seskládána pouze z LED diod a tvarem nepřipomínají model XC90, ale spíše kombi V90.

Co se týče našeho konkrétního vozu, ten měl nejnižší výbavu Momentum a sám vím, že ve výbavě Inscription nebo dokonce v paketu R-Design jde o mnohem svůdnějšího severského harcovníka. Momentum vypadá skromněji, především kvůli menším kolům. Jsem ale rád, že nemáme vždy tu nej nej výbavu, protože takto naddimenzovaných XC60 bude po světě jezdit nejvíce. Trochu balónové pneumatiky měly navíc pozitivní vliv na žehlení českých silnic.

Občas se nebudete moct zbavit pocitu, že jste na gauči vaší bohaté švédské tetičky.

Interiér: jsem z něj na káry

Uvnitř je už XC60 větší XC90 podobná více, všude zůstaly kvalitní materiály a ani u levnějšího modelu jsme nepřišli o švédské vlaječky. Jedna je na sedadlech, která pochází z řady 90 a zůstala tedy štíhlá, aby neubírala zbytečně moc prostoru. Ve výbavě Momentum jsou elektrická sedadla včetně bederní opěrky, pouze posun musíte postaru obstarat šátráním po páčce pod sedadlem. Druhou vlaječku potkáte u ventilační mřížky klimatizace. Do kovu vyříznutý emblém má navíc kompenzovat roztahování a stahování materiálu při výkyvech teplot a vlhkosti. Hodně mě překvapila barevná kombinace interiéru v kombinaci kůže a károvaného textilu. Volvo je nejspíš jediná automobilka na světě, ke které mi tato kombinace sedí a líbí se mi. Občas se ale nebudete moct zbavit pocitu, že jste na gauči vaší vzdálené bohaté tetičky ze Švédska.

Uprostřed bdí displej, který má stejně jako ve větším modelu 9 palců, ale běží na nejnovějším systému Sensus druhé generace. Zákazníci modelu XC90 si oťukali první generaci infotainmentu a zjistili, že jim některé položky a umístění softwarových ovladačů nesedí. Druhá generace proto po feedbacku dostala uhlazenější formu a lehké zjednodušení. Displej lze ovládat i v rukavicích a vytlačil téměř všechna hardwarová tlačítka. Fungujete na třech plochách, přičemž na první je nastavení a také zapínaní bezpečnostních systémů, na druhé klasické menu s výběrem mobilu, navigace a palubního počítače a na třetí ploše aplikace typu WikiLocations a Glympse, ale také například detailní záznamy o jízdě. Po připojení telefonu si auto se zařízením porozumí díky Apple CarPlay nebo Android Auto.

Volvo prozatím neumí z digitálního přístrojového štítu vytěžit maximum.

Digitální přístrojový štít můžete schrastit ve variantě 8 i 12,3 palce. Displej ukazuje rychlost vozu, otáčky motoru, stav paliva, změnu převodového stupně a pěknou navigační mapu uprostřed. V menu si ale nemůžete upravit vše podle svého a velký displej před řidičem tak trošku postrádal smysl. Konkurence především od Audi umí displej lépe využít a nakonfigurovat si zobrazované informace podle svého gusta. Podobně jako BMW prozatím ve svých modelech Volvo neumí z digitálního přístrojového štítu vytěžit maximum.

V prosinci by také konečně měla do vozů (pokud jste si službu objednali) dorazit služba Volvo On-Call, která byla trnem v oku všem zákazníkům v České republice. Vlivem poddimenzovaných serverů k nám totiž Volvo službu nedodávalo a příplatek byl k ničemu. Do měsíce by ale mělo dojít k napravení a telefon rázem bude umět předem ohřát nebo vychladit interiér, integrovat kalendář, evidovat knihu jízd (exportovatelnou do Excelu) a samozřejmě také odemknout nebo zamknout. Nejvíc nám ale služba dává smysl v kombinaci s plug-in hybridní motorizací T8. Pak budete moci kontrolovat nabíjení nebo nastavit čas pro využití levnějšího tarifu elektřiny.

V rámci aplikace Volvo On-Call by navíc měla být dostupná funkce doručení do vozu. Nákup, oblečení z čistírny nebo balíček z e-shopu díky této službě skončí ve vašem kufru, zatímco vy budete doma nebo v práci. Se skutečně sebevědomou službičkou však zatím v naší zemi nepočítejte.

Volvo bylo vždy známé svou pasivní i aktivní bezpečnostní výbavou a snaží si tento status ponechat. Zachráncem tohoto statusu je IntelliSafe, jehož vize je nulová úmrtnost ve vozech Volvo do roku 2020. Osobně si myslím, že by se vize měla upřesnit, i v tom nejbezpečnějším voze neovlivníte vnější faktory. Od roku 1970 však tým automobilky analyzoval celkem 43 tisíc dopravních nehod, ve kterých figurovalo více než 72 tisíc cestujících, takže severští chlapci nějaké zkušenosti přeci jen mít budou.

IntelliSafe je balíčkem bezpečnostních paketů, který máte v menší XC60 za příplatek (standardně u XC90) a spojuje klasické systémy jako je asistent pro jízdu v pruhu, adaptivní tempomat nebo nouzové brzdění. Z klasické plejády bych rád rozebral funkci Pilot Assist pro dálnici, který je derivátem poloautonomního řízení ostatních prémiových značek. Zatímco tam na vás asistent dohlíží, ve Volvu jakoby si funkci bral více na triko. Volant ztuhne a vaše úmysly bere spíše jako plán B, samozřejmě ale máte vždy poslední slovo. Na dálnici funguje perfektně, radši jej ale nezapínejte na menších cestách, kde pro stoprocentní práci ještě není připraven. Na dálnici adaptivní tempomat nezmatkuje, ale po zhruba 20vteřinové nečinnosti začne pořádně lamentovat nad tím, že nebude dělat práci za někoho jiného.

Ve městě funguje do rychlosti 70 km/h nouzové brzdění. Pokud vám zkříží cestu chodec, vůz upozorní řidiče. A pokud řidič nereaguje, vůz začne automaticky brzdit. Nehodě zabrání do rychlostí 45 km/h a v rozmezí 45 až 70 km/h alespoň zmírňuje následky. Systém zde ve srovnání s ostatními o sobě naopak nedává vědět a jakoby čekal až na krizovou situaci. Já osobně bych pro pocit většího bezpečí uvítal klidně dřívější zásah nebo alespoň upozornění.

Volvo XC60 je také průkopníkem zcela nového systému, který už ani mezi prémiovkami není tak běžný. V nouzové situaci totiž vůz pomáhá řidiči provést úhybný manévr. V případě, kdy hrozí čelní srážka s vozidlem, cyklistou, chodcem nebo velkým zvířetem a řidič začne úhybný manévr, vůz se stane takovým instruktorem školy smyku. Při úhybném manévru umí přibrzdit vnitřní kola pro lepší zatočení a následně přibrzdí vnější kola pro vyrovnání manévru. Současně také pomůže zásahem do řízení provést vyhnutí správně a bezpečně. Automatický instruktor funguje v rychlostech mezi 50 a 100 km/h. Opravdu jsem si chtěl tuto novinku vyzkoušet, zároveň jsem ale rád že jsem nemusel.

Motor je pojmenován jako D4 a ve skutečnosti jde o dvoulitrový dieselový čtyřválec. Jeho projev je hrubý, jak je u čtyřválcových dieselů zvykem. Odhlučnění kabina se snaží, seč to jen jde, vibracím a hluku se však především ve vyšších otáčkách vyhnout nelze. Naše varianta byla poladěna od dvorního úpravce Polestar, který si nedávno vyrobil vlastní supersport. Na pokyn pedálu plynu reaguje vůz velice briskně, především v režimu Dynamic, a 10koňové zlepšení výkonu na rovných 200 je znát. Nás to ale táhlo spíše k režimu Comfort, který k vozu sedí lépe.

Průměrně jsme jezdili pod osm litrů, čímž jsme dosáhli slušného dojezdu přes 700 kilometrů. My bychom ale samozřejmě brali variantu T8 kombinující benzinový agregát a elektromotor. Na tuto kombinaci se v redakci moc těšíme a můžete se na ni těšit i vy v klasickém testu.

Koho XC60 chytla za severský kus srdíčka jako nás, nějaká ta desetitisícovka nebude hrát větší roli.

Co je opravdu znát je zlepšení jízdních vlastností. U XC90 se mi naladění podvozku moc nelíbilo, vlastně byl mou největší výtkou. Velké SUV bylo těžkopádné jak vzhledem, tak jízdně, a s obojím si menší, přikrčená verze poradila bravurně. Nyní zvládá jízdu po silnici o mnoho lépe, nezalekne se nerovností na silnici ani svižné jízdy. Určitě za to mohly i větší pneumatiky. Podvozek byl dostatečně komfortní a zároveň se na něj dalo spolehnout.

Technické specifikace vozu Volvo XC60 D4
Objem motoru 1 969 cm3
Maximální výkon 200 koní
Točivý moment 400 Nm
Spotřeba 5,8 l / 100 km
Maximální rychlost 205 km/h
Objem nádrže 60 l
Objem zavazadelníku 505 l
Hmotnost 1 836 kg
Cena od 1 255 900 Kč

Celkově mě XC60 velmi překvapila, čekal jsem mnoho ústupků ve srovnání s vlajkovým modelem 90, ale nedočkal jsem se. Naopak mi přišlo, že ve Volvu XC90 sice trošku zmenšili, ale doladili podvozek i další nedokonalosti, a dodali ty nejnovější technologie. Švédi jsou si moc dobře vědomi, že postavili skvělé auto, a nechají si ho náležitě proplatit. Základní XC60 začíná na 1 255 900 Kč a je jasné, že s lepším motorem i výbavou půjdete stejně jako u všech konkurentů pořádně nahoru. Vzpomenout můžeme například na test BMW X3 M40i, jehož cena se vyšplhala až na úroveň takřka 2,4 milionu korun. V těchto kategoriích s lepšími výbavami a motory létají dost přemrštěné částky. Pokud ale chcete zůstat při zemi, Mercedes-Benz GLC začíná na 1 191 850 Kč a postarší Audi Q5 dokonce na 1 090 900 Kč. Věříme ale, že koho XC60 chytla za severský kus srdíčka jako nás, nějaká ta desetitisícovka nebude hrát větší roli.

Diskuze ke článku
Kensi Blye Deeks
Kensi Blye Deeks
zdravim,
tak já fakt nevim jaký jste teda měli motor k testu. v nadpisu d4, v článku d5. doporučuji to ujednotit
Libor
Od prosince jezdíme XC60 D4 Polestar (235 HP), provedení RDesign. Je to naše třetí XC60, změn proti staršímu modelu je mnoho. Auto je vynikající, jen to chce trošku si zvyknout na ovládání přes displej. Jízdní vlastnosti výborné, sedadla pohodlná a přitom podrží v zatáčkách (elektrické nastavení nejen polohy, ale i bederní opěrky a bočního vedení těla). Za nás jen pochvala a 9,9 bodů z deseti.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze