Volvo V60 T8
test

Volvo V60 T8

Divoký klid za volantem

Volvo je známé svou bezpečností, na dnešní test mi ale přistál model V60 s výkonem téměř 400 koní. Jak to jde dohromady? To vám chvíli bude vrtat hlavou. Polehčující okolností je fakt, že jde o plug-in hybrid. Stejně ale v zatím nejmenším kombíku automobilky budí pohonná jednotka velký respekt. Vypadá to, že se zde elektromotor stará spíš o výkony než o úspornou spotřebu. Tak kde je pravda?

Vzhled: Thor v celé své kráse

Ten „menší“ kombík od Volva zas tak malý není, což vám dojde hned při prvním pohledu. Lehko byste si jej totiž spletli s větší V90, na rozdíl od ní ale V60 působí vzdušnějším a vyváženějším dojmem. Na vzhledu vás nic nepřekvapí, vepředu na vás číhají dvě Thorova kladiva, jak automobilka ráda nazývá světla s LED uskupením ve tvaru T. Dlouhá kapota a přikrčený vzhled končí v ostře seseklé zádi s vertikálně uloženými koncovými svítilnami.

Náš testovací kousek byl vyšperkován úpravou R-Design čítající jinak modelované nárazníky, pár leskle černých doplňků, větší výfuky nebo speciální kola. Auto působí přikrčenějším dojmem, protože R-Design se dotýká i podvozku, který je naladěn na tužší notu, a tak může být nižší. Silnou variantu T8 poznáte pouze podle označení na zádi. Že jde o plug-in hybrid zase prozradí nabíjecí port na levém předním blatníku.

Faktem je, že V60 vypadá, speciálně na 19palcových kolech, parádně a těžko byste na trhu hledali hezčí kombík. S délkou 4 761 mm, výškou 1 432 mm a šířkou 1 850 mm je o něco málo větší než konkurenční Audi A4 a BMW řady 3. Pocitově je větší možná ještě více než na papíře, což ale může dělat bílá barva a hranaté tvary. I když to není žádný drobek, do obří lodě V90 mu chybí 4 cm na výšku, 17 cm na délku a 3 cm na šířku.

Technika a výbava: poblázněný tatík od rodiny

Označení T8 na zádi samozřejmě znamená hybrid, a to hned ten nejsilnější. Pro model V60 totiž Volvo umí ještě nabídnout pohonnou jednotku T6 s výkonem „pouhých“ 303 koní. Ta naše „chlapácká“ T8 nabídne brutálních 390 koní. Skládá se především ze zážehového dvoulitrového motoru, baterie a dvojicí elektromotoru.

Naše „chlapácká“ T8 nabídne brutálních 390 koní.

Technické parametry Volvo V60 T8

Kompletní specifikace
Konstrukcekombi, 4 781 × 1 850 × 1 432 mm, 2 261 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon305 (223 + 65) kW, 415 (303 + 87) koní, točivý moment: 640 Nm
Baterie10,4 kWh
Nabíjeníkonektory: Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 700 + 56 km
Cena od1 586 900 Kč

První synchronní motor s permanentními magnety dává 85 koní a dodává točivý moment důležitých 240 Nm. Elektromotor je umístěn na zadní nápravě, váží 34 kilogramů a funguje nejen pro pohon, ale také pro případnou rekuperaci. Další elektromotor slouží především jako startér, umí ale také podpořit spalovací motor. Výkon má dalších 45 koní a točivý moment 150 Nm. Menší generátor váží pouhých 18 kg. Vše pak zpracovává osmistupňová automatická převodovka, která si musí poradit s výkonem 390 koní a točivým momentem 640 Nm.

Na stovku auto zrychlí za perfektních 4,9 vteřiny a maximální rychlost je opulentních 250 km/h. Skutečně skvělé hodnoty, vezmete-li v potaz velkou hmotnost 2 261 kg.

Mezi nápravami najdete baterii, která zabírá prostor tunelu mezi sedadlem řidiče a spolujezdce, pokud neotevřete loketní opěrku, tak si toho však nevšimnete. Má 11,6 kWh, kapacita se ale šetří kvůli životnosti, a tak můžete využít pouze 9,1 kWh. Dobrou zprávou je, že pro baterii Volvo nabízí prodlouženou záruku na 8 let nebo 160 tisíc ujetých kilometrů.

Interiér a infotainment: jiný model nepoznáte

Už jsem vystřídal snad všechna nová Volva, takže pro mě usednutí nebylo žádným překvapením. S příjemným ducnutím za sebou zabouchnete těžké dveře dodávající pocit bezpečí a hned se mi připomněly příjemné chvilky s Volvy XC90 a V90, která jsem již testoval. Malinko mě překvapil černý interiér, který zprvu působí trošku ponurým dojmem, víc se mi líbí světlé barvy připomínající skandinávský styl.

Jinak je zde ale vše velmi podobné, skoro až stejné. Kvalitní displej před řidičem, infotainment orientovaný na výšku a pocit obejmutí interiérem na sebe nenechá dlouho čekat. Pochválit musím materiály, na rozdíl od BMW řady 3 se zde nešetřilo na plastech, které nutně nejsou na očích. I na spodních dílech palubní desky tak najdete alespoň měkčené plasty.

Prostoru je zde spousta, až vás začne lanařit pocit, proč byste vlastně měli chtít obří loď V90. Model V60 působí jak zvenku, tak uvnitř skutečně dospěle a pokud máte jen dvě děti, možná si s V60 v klidu vystačíte. Slušný prostor je i pro zavazadla, převezete totiž 529 litrů bagáže.

Před řidičem najdete digitální přístrojový štít o velikosti 12,3 palce. Displej má krásně jemné rozlišení. Nedá vám však takovou možnost zobrazení. Můžete vlastně měnit jen velikost mapy a ostatní budíky se mění podle stylu jízdy. Režim Power tak ukazuje otáčky motoru, zatímco hybrid využití elektromotoru a zdůrazní vám, kdy již bude potřeba zapnout motor. Ve skutečnosti vám vůbec nebude vadit, že displej nejde víc nastavit. Ukazuje vše důležité a není potřeba s ním nějak více šachovat. Vadilo mi pouze trošku chaotické ovládání na volantu, na které si musíte zvykat. Minimálně poprvé určitě doporučuji si vše projít v klidu, když auto stojí. Před řidičem si ještě samozřejmě můžete dopřát i head-up displej. Zde je již všechno v pořádku, displej je přehledný, velký a dobře viditelný.

Co se týče infotainmentu, vertikální umístění 9palcového displeje mi skutečně dává smysl. Pohled 360stupňové kamery máte skvěle přehledný a dobře se v celém systému orientuje. Displej naštěstí dobře reaguje na dotyk, postrádá totiž jakýkoli hardwarový ovladač. Systém je rozdělen na tři obrazovky a ovládá se přes něj většina funkcionalit. Ještě že Volvo dodává vlastní hadřík, s otisky totiž budete bojovat takřka nepřetržitě. Nejspíš nejsilnější stránkou je hudební systém. Pokud zvolíte audiosystém vytvořený ve spolupráci s Bowers & Wilkins, dostane se vám skutečně výjimečného zážitku. Z 15 reproduktorů dostanete výkon 1 100 W, což by mělo stačit asi každému.

Když se nad tím tak zamyslím, infotainment jsem využíval minimálně. Většinu důležitých věcí zvládnete z volantu a infotainment přijde na řadu pouze v případě navigace nebo něčeho velmi specifického, třeba sklopení zadních opěrek. To důležité je, že zde najdete rozhraní Apple CarPlay a samozřejmě i konkurenční Android Auto. Přímo v systému je také integrované Spotify, pokud si telefon nechce spárovat.

Chytré systémy a funkce: bezpečí na prvním místě

Všechna prodávaná Volva mají dnes několik systémů pro ochránění posádky i jejího okolí. Asi nejdůležitější je automatické brzdění při všech rychlostech. Do rychlosti 60 km/h si dokonce automobilka věří tak, že systém předejde kolizím. Bez příplatku vůz také zvládne upozornit na nebezpečí s cyklistou, zvířetem i chodcem. V paletě základní výbavy je i systém ochrany před srážkou s protijedoucím vozidlem ve vedlejším pruhu, systém ochrany proti neúmyslnému sjetí nebo kontrola pozornosti řidiče.

Volvo V60 T8 systémy

Hlídání mrtvého úhlu je zde řešeno i s kombinací zásahu do volantu. V rychlosti 50 až 100 km/h vám auto pomůže také s vyhnutím se překážce. Největším plusem je ale nejspíš systém Pilot Assist, který umí naprosto převzít řízení na dálnici. Při zapnutí vám ztuhne volant a cítíte, že tady už nejste pánem. Pilot Assist umí rychlost korigovat díky spolupráci s mapovými podklady, díky tomu zvládá větší zatáčky a nechce po vás převzetí kontroly při sebemenší komplikaci.

Jízdní vlastnosti: nejklidnější sporťák na světě

Možná jedna z nejkontroverznějších kapitol tohoto testu se týká jízdních vlastností. Vlastně jsme se nedostali k tomu, že Volvo V60 je nejklidnější auto segmentu. Jakmile se za vámi zabouchnou ty těžké dveře, ruch velkoměsta zůstane ten tam a vy si jen plujete městem nebo krajinou a skvělý audiosystém k tomu přidává svoji notu. R-Design přidává trošku tužší podvozek, nejde vůbec o nic nepříjemného ale dostávám se tím k největšímu otazníku tohoto auta.

Volvo V60 T8

Proč výkon 390 koní? Určitě není na škodu zesměšnit Octavii RS, ale normálně na silnici výkon nevyužijete v podstatě nikdy. Zátah je krásně plynulý a řazení je víc než sametové. Až byste takový výkon netipovali, auto táhne pocitově asi jako 300 dieselových koní. Až zrychlení pod 5 vteřin vám vše připomene. Auto vás jakkoli nenutí přidávat plyn za žádné situace. A já chápu, že pro sebe chcete to nejlepší, ale určitě by vám nestačila motorizace T6 a 340 koní? Mně ano a klidně bych se obešel i bez tuhého podvozku a naopak si užíval klidnou jízdu.

Dojezd a spotřeba: bude to jen na vás

Klid a ticho ještě dotváří hybridní soustava, která umí jezdit také čistě na elektřinu. Vlastně na elektřinu bude jezdit kdykoli máte nabito a zvolíte režim Hybrid nebo Pure. Při plném nabití vám bude svítit dojezd 40 kilometrů (NEDC cyklus mluví o 56 kilometrech dojezdu). Pokud se budete snažit, je to i reálná hodnota. V případě mrazů a rychlejší jízdy počítejte spíš s 30. Je ale skvělé, že se nemusíte omezovat. Elektromotory mají dostatek síly, a tak spalovací motor potřebují až v krajních situacích. Několikrát se mi podařilo ujet zmíněných 30 až 40 km bez zapnutí motoru. Nabitou baterii můžete uchránit funkcí Hold, nebo ji dokonce dobít spalovacím motorem.

Použití spalovacího motoru je nesmysl, já jsem jej využil jen jednou pro dobití baterie před testy dynamiky. Nabíjení baterie totiž výrazně zvedne spotřebu. Pokud vůz stojí, při dobíjení si vezme 2,6 litru na hodinu. Při jízdě po městě jede zhruba za 16 litrů na sto a baterie se do plna dobije zhruba za 40 minut. Není to ale vůbec potřeba, po vybití baterie se totiž vůz stává plnohodnotným hybridním autem.

V praxi to vypadá tak, že prvních 40 kilometrů vůz využívá co nejvíce elektrickou energii a pak začíná pracovat i spalovací motor. I s vybitou baterií je ale spotřeba parádní, pokud nejezdíte okresní RZ. Jako u všech hybridů, i zde velmi záleží na stylu jízdy a naměřené hodnoty se můžou velmi lišit. U všech by ale měl být podobný průměr spotřeby na dálnicích. S vybitou baterií jsem se zapnutým tempomatem přesně na 130 km/h docílil spotřeby 7,2 litru. V centru města mi vybitá baterie zvýšila spotřebu na 8 litrů a okreska znamenala nějakých 6 litrů na sto km.

Pokud budete nabíjet pravidelně v práci nebo doma a do práce to máte do 20 kilometrů, spalovací motor zapnete maximálně o víkendu. Pokud nabíjet můžete tak maximálně v obchodním centru v neděli a nikde poblíž není stanice, počítejte se spotřebou zhruba 7 litrů v závislosti na jízdním stylu. Ale ani to není zrovna zlé na 400koňové kombi s hmotnostní přes dvě tuny.

Galerie

Zhodnocení: až moc blízko V90

Volvo V60 je vyspělý kombík, který bude dostatečně velký pro většinu rodin. Umí nabídnout stejně vyspělé technologie jako jeho větší bráškové, a to samé platí i o motorizaci. Nejvyšší varianta T8 je moderní, velmi rychlá, úsporná a … tak trochu zbytečná. Já bych dal přednost slabšímu plug-in hybridu T6. Který je o něco levnější, ujede stejně na elektřinu a sice nebude tak extrémně výkonný, ale zas možná o něco úspornější a všechno ostatní zvládne minimálně stejně dobře. Když jsem se ale tady rozplýval, že Volvo V60 je stejně dobré a vyzrálé jako V90, nese to s sebou jednu nepříjemnou věc. Větší V90 nabídne navíc v podstatě jen ten prostor, protože vše ostatní umí V60 také, za ten prostor si ale moc peněz nepřiplatíte.

Ze začátku se zdá všechno v pořádku. Velké Volvo V90 začíná v nejnižší výbavě Momentum na částce 1 299 900 Kč, zatímco menší V60 na slušných 982 tisících korunách. Model V90 má ale v základu motor D4 a automatickou převodovku. Pokud takovou kombinaci zvolíte u V60 (to se ještě dá koupit se šestistupňovým manuálem) zaplatíte 1 179 900 Kč. Ve stejné výbavě máte tady rozdíl mezi vozy 120 tisíc, což v takové cenové relaci nehraje až tak důležitou roli. Na vás tedy bude, jestli potřebujete obrovskou loď V90, nebo si vystačíte s perfektně vyladěnou V60, které nic nechybí.

Ta cenovka je nakonec největším mínusem testovaného kousku. Plug-in hybrid T8 si můžete koupit minimálně ve výbavě Momentum Pro začínající na 1 594 900 Kč. Náš R-Design cenovku posunul na 1 689 900 Kč a pokud přičtete příplatkovou výbavu, octnete se na částce 2 037 000 korun. Pokud ale zrovna tolik peněz v prasátku máte a toužíte je utratit za něco ušlechtilého, praktického a bezpečného, co je navíc dokonalým sleeperem, lepší možnost asi nenajdete.

volvo-v60-t8
Klady
  • spotřeba při klidné jízdě
  • dynamika
  • vzhled
  • pocit bezpečí a klid za volantem
Zápory
  • infotainment by snesl otočný ovladač
  • na displeji infotainmentu zůstávají otisky
  • cena
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze