Volvo V90 Cross Country Ocean Race
test

Volvo V90 Cross Country Ocean Race

Švédská nevěsta z té nejlepší rodiny
  • Speciální edice se vyrobí pouze 3 tisíce kusů
  • Auto si střihlo roli hlavního auta nevěsty
  • Nebeskou auru kazil snad jen dieselový motor

Volvo V90 jsme v redakci měli jak ve verzi Cross Country, tak dokonce i v dnešní speciální edici Ocean Race. Vedle faktů se vám budu snažit nastínit pocity a zážitky, které umí auto nabídnout. Vůz, jehož se vyrobí pouze 3 tisíce kusů, toho totiž nabízí mnohem víc než klasická V90 a je především o zážitcích. Na papíru se změn nemusí zdát moc, Ocean Race je ale unikátní, a to ne díky vyjímatelné baterce v kufru. Tohle auto totiž dokáže sabotovat expanzi dnes tak oblíbených SUV.

Začněme vzhledem. Na fotkách by se mohlo snad zdát, že jde o obyčejný kombík. Tahle téměř pětimetrová loď totiž naživo vypadá úplně jinak. Perleťově bílý lak Crystal White s šedým obložením karoserie v barvě Kaolin Grey a oranžovými prvky dodává vozu téměř andělskou auru. V testovacím týdnu si auto dokonce střihlo roli hlavního auta nevěsty a svou práci odvedlo s elegancí sobě vlastní.

Nerad bych kohokoli ošidil o informaci, čím je edice Ocean Race odlišná na papíře. Na inspiraci nejnáročnějším jachtařským závodem na světě poukazuje voděodolná taška v kufru nebo koberečky vyrobené z recyklovaných rybářských sítí. Voděodolného je toho však mnohem více, například potahy sedadel, rohože nebo podložka na podlahu zavazadlového prostoru.

V90 se tváří, že se v ní můžete ušpinit, avšak to by samozřejmě byla svatokrádež. Vůz útočí na SUV jejích vlastní zbraní. Tváří se, že je do terénu, špíny i nepohody, přitom do bahna by s tímhle 4 939 mm dlouhým, 2 052 mm širokým a 1 543 mm vysokým „poloSUV“ jel jen blázen, co chce za čištění bílého interiéru utratit průměrný plat běžného smrtelníka.

Když už jsme u těch peněz, pojďme si říct, že za každý prodaný kus Volvo pošle částku 100 eur (2 590 Kč) na podporu vědeckého programu založeného při závodě Volvo Ocean Race, jehož smyslem je boj proti plastům zamořujícím oceány. Protože vzniknou pouze tři tisíce kusů, lehkou matematikou se dostaneme k charitě s rozpočtem 300 000 eur, tedy okolo 7,7 milionů korun. Hezký detail a majitelům to může být v konečné částce auta úplně jedno.

Za tenhle „obrkombík“ zaplatíte v edici Ocean Race 1 849 000 Kč, což není málo. Když navíc v konfigurátoru kliknete tu a támhle, můžete pomalinku tasit z portmonky 2,5 milionu.

Dost už ale bylo čísel. Nastupuji do této verze úplně poprvé a mám docela zvláštní pocit. Určitě nemusíte do sedla „horolezit“ jako v SUV, zase ale při nástupu nepadáte někam dolů do neznáma. Příjemná výška auta zaručí pohodlný výstup a nástup, skutečná pohoda ale nastává až když se dveře zavřou. Kdo kdy v nějakém novém Volvu seděl, dá mi za pravdu.

Všichni kolegové k novým Švédům většinou přidávají podtitulek typu „severská oáza klidu“. A je to skutečně to první co vás napadne. Světlá kůže jakoby vás skoro prosila o zutí než nasednete – nedokáži si představit, jak mi na zadní sedačky naskáčou tři caparti v zabahněných botách. Interiér je ve srovnání s ostatními verzemi jiný především kontrastní oranžovou, která nevypadá vulgárně. Naopak se mi líbí, protože dělá ten obří blonďatý obývák zajímavější. Analogové budíky již dávno nahradil přehledný 12,3palcový displej a středu infotainmentu vládne pro „volvisty“ dnes již tradiční displej orientovaný na výšku.

Nejdřív se horizontální orientace může zdát zvláštní, ale v autech dává smysl. U mapy navigace potřebujete vidět především co bude dál, a ne jak se jmenuje potok o tři vesnice vpravo. Stejná situace nastává při zapnutí kvalitní 360stupňové kamery, která může krásně vyplnit celý displej. Interiér se zbavil všech tlačítek, takže se s infotainmentem radši pořádně naučte. Raději se nebudu pouštět do toho, jestli je dobré nahradit všechna tlačítka displejem. Jen si přisadím, že si zatím všichni moji známí zvykli.

Menší displej najdete dokonce i vzadu, takže pokud to ratolestem dovolíte, můžou se navzájem v létě provokovat tajným zapínáním vyhřívaných sedaček. Nádherná je panoramatická střecha, která ještě umocňuje pocit vzdušnosti a pohodlí. Určitě bych ji každému doporučil, pokud tedy neřeší nějakých nicotných 70 tisíc korun coby příplatek. Místa je všude skutečně hodně, řekl bych že víc než v XC90, kterému jsem tímto vyhlásil válku. Tahle bílá V90 ji totiž snad ve všem poráží, jdeme se totiž projet.

Jasně, Volvo vyrábí jen čtyřválce a není to žádný sportovec. To vážně nevadí – už jste viděli někoho závodit s jachtou zapojenou za autem? S tou se jízda přeci vychutnává. O to víc mě zaráží volba dieselového motoru. Varianta D5 s 235 koni, navíc v úpravě Polestar, samozřejmě jede a přitom nežere. Tohle ale není manažerský Passat. Určitě bych tedy volil benzin, ideálně hybrid T8. Ten si ale bohužel do Ocean Race naordinovat nemůžete.

Platforma SPA nyní slouží téměř všem modelům Volva. U prvního testovaného modelu XC90 to byla moje největší výtka. Podvozek mě úplně nepotěšil, avšak u XC60 to bylo již mnohem lepší a V90 je úplně nejlepší. Pokud se rozhodnete na to trošku šlápnout, podvozek vás podrží, speciálně pokud vezmete v úvahu, že řídíte plus minus dvoutunové auto.

Auto je díky karoserii nižší než XC90 jistější, méně se naklání, a přitom je pohodlnější. Díky menšímu odporu vzduchu si s naprostou jistotou plachtí 180kilometrovou rychlostí, jako byste jeli 80. Okamžitě jak usednete, chcete naložit děcka a jet na otočku do Chorvatska.

Volvo V90

Ten pocit uvolněnosti a hlavně bezpečnosti je opravdu návykový. Vyzdvihl bych velký barevný head-up displej, skvělé sedačky nebo naprosto špičkový audiosystém Bowers & Wilkins. Všechno jednoduše směřuje k vašemu pohodlí a klidu. Sám jsem se několikrát přichytil při tom, když jsem schválně minul odbočku, abych si ještě chvíli odpočinul.

Co bych tomuhle Švédovi vyčetl? Vážně není moc co, musíte jen správně vybírat. Jak jsem již říkal, klapot dieselového motoru autu nesluší, a to ani za cenu 7,5litrové spotřeby. Nemyslete si ale, že si koupíte 310koňový benzin a budete závodit. Auto pocitově moc nepojede a sportovní zvuk taky nečekejte. Tři litry spotřeby navíc bych ale stejně obětoval, především pro úplný klid na duši a hlavně pro uši. V tom je Volvo naprostý přeborník a o verzi Ocean Race to platí dvojnásob.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze