Automobilový průmysl se mění. Mění se velmi rychle, což ostatně nepopírají ani samotné automobilky. Dokonce se mluví o tom, že momentálně bude automobilový trh čekat nejvíce změn od vzniku spalovacích motorů. Všudypřítomné technologie jsou jasným trendem a už zdaleka nejde jenom o to, jak moc luxusní dřevo bude zdobit váš interiér a do jaké kůže si budete opírat záda. Strategie automobilek se mění. Chtějí být více „zelené“ a ukázat světu, že jim na ekologii a přírodě jako takové záleží.
Co tím přesně myslím? Optimalizované výrobních procesy, větší důraz na recyklovatelné materiály a tak podobně. Však například takové BMW i3 používá v interiéru recyklované plasty. A rozhodně není samo. Zajímavou cestou se vydala i automobilka Volvo. Celkově se mi vize této menší švédské automobilky v čínských rukách velmi líbí. Je svoje, jde svojí cestou a rozhodně se nechce ohlížet ani doleva, ani doprava.
Udělat tak razantní krok, jako je nabídka pouze čtyřválcových motorů, byl poměrně velký risk, ale Volvu se to vyplatilo. V nové S60 si už nepořídíte naftový motor. Postupně se chce Volvo právě od naftových motorů oprostit. Ale to je jen jedna kostka z celé skládačky. Pokud máte rádi lodě, tak jste s velkou pravděpodobností už někdy slyšeli o Volvo Ocean Race. A věděli jste, že Volvo má i stejně pojmenovanou edici modelů?
Jeden takový jsme si vyzkoušeli, konkrétně šlo o Volvo V90 Cross Country Ocean Race. Nejprve si však pojďme říci, proč vlastně tento model vznikl. Volvo jím oslavilo zahájení závodu Volvo Ocean Race pro sezónu 2017–2018. Každý zákazník, který si automobil zakoupí, odvede částku 100 eur (2 590 Kč) na podporu vědeckého programu založeného při závodě Volvo Ocean Race, jehož smyslem je boj proti plastům zamořujícím oceány. Vznikne pouze tři tisíce kusů. Celkově tak na tento program poputuje 300 000 eur, tedy okolo 7,7 milionů korun.
„Je nám ctí, že můžeme podpořit vědecký program při závodu Volvo Ocean Race, který nám pomůže lépe pochopit, jak přispět k lepšímu zdraví našich oceánů, které představují úžasný přírodní zdroj,“ uvedl Stuart Templar, ředitel pro udržitelný rozvoj ve společnosti Volvo Cars. „Protože se jako společnost snažíme minimalizovat dopad naší činnosti na okolní svět, inovativní přístup tohoto projektu, jehož cílem je vypořádat se se zásadním ekologickým problémem, dokonale souzní s naší filozofií a s našimi cíli, mezi které patří v neposlední řadě také elektrická budoucnost.“
A jaký vůz vůbec je?
I edice Ocean Race přináší to, co si pod pojmem Cross Country zákazníci Volva představují, tedy především větší světlou výšku a samozřejmě pohon všech kol. Nový designový směr Volva se mi líbí a u Cross Country Race to rozhodně není jinak. O kvalitách designu ostatně svědčí i pohledy kolemjdoucích či časté navazovaní konverzace, jakmile jsem někde vystupoval. Možná podobnou věc čekáte při vystupování z BMW i8, ale i s Volvem se mi to stalo, a to hned opakovaně.
Elegantní design v tomto případě dokrášluje zmiňovaná edice. Ta přidává oranžové detaily nejen do exteriéru, ale i interiéru. Všimnout si tak můžete oranžové lišty na předním nárazníku či mezi koncovkami výfuku. V interiéru to jsou pak oranžové pásy. Ty mimochodem vypadají fantasticky. A pár dalších detailů najdete na sedadlech.
Od klasické verze Cross Country se edice liší v několika věcech. Tak například v kufru najdete voděodolnou tašku na vaše věci, dvojici USB portů, 12V zásuvku či lampičku. Samozřejmostí je gumová ochrana zavazadlového prostoru. Holt s Ocean Race se předpokládá, že občas k nějaké té vodě budete mít cestu. Velkou zajímavostí jsou koberečky vyrobené z materiálu Econyl. Že vám to nic neříká? Jde o tkaninu, která vzniká recyklací nylonu, například z rybářských sítí.
Klasickou variantu Volvo V90 Cross Country jsme na test měli už minulý rok. Ovšem tenkrát pod kapotou pracovala pohonná jednotka označovaná jako T6, tedy dvoulitrový benzin s výkonem 320 koní. Ocean Race neztratilo nic, co jsme u klasické varianty chválili. Krásný design, minimalistický interiér, zpracování a ani použité materiály rozhodně nejsou nic, co by vás v dané cenové relaci mělo zklamat.
Jedna velká novinka tu však je – Volvo on Call. Chvilku jsme si museli počkat, ale už i u Volva můžeme auto „managovat“ ze svého chytrého telefonu. Zjistíte, zda je auto zamčené a kde stojí či můžete podrobně evidovat své cesty. Kniha jízd už tak nemusí být noční můrou.
Jízdní vlastnosti by se daly zhodnotit dvojicí slov – klídek a pohoda. Ne že by motorizace D5 o výkonu 235 koní měla problém, ale sportovec Volvo není. Posadíte se do pohodlných sedaček, pustíte oblíbenou hudbu a jen tak se kocháte krajinou. To jde Volvu ze všeho nejlépe. Rodinného společníka si z Volva můžete udělat jedna dvě. Ostatně 560 litrů pro vaše zavazadla je slušná hodnota. A stísněně se rozhodně nebudete cítit ani v interiéru. Volvo V90 je taková oáza klidu. Proč si to myslím? O tom se více dočtete v podrobném testu.