Tesla Model 3
test

Tesla Model 3

Jaká je na českých silnicích?
11

Jaké je auto, se kterým chce Elon Musk změnit svět? A hlavně – jak se s ním jezdí v Česku? Nahlédli jsme pořádně pod pokličku a snažili jsme se Teslu Model 3 zhodnotit bez ohledu na auru, která ji obklopuje. Jaká tedy je ve skutečnosti? Tady je náš verdikt.

Teslu Model 3 jsme si mohli vyzkoušet už několikrát, vždy však jen v USA a na poměrně krátkou dobu. Nyní jsme ale dostali možnost auto vyzkoušet pořádně na českých silnicích. Ve městech, mimo ně i na dálnicích. Na rozbitých i upravených površích. A dle očekávání jsou naše dojmy už trochu jiné.

Technické parametry Tesla Model 3 Long Range

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 694 × 1 933 × 1 442 mm, 1 730 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon258 koní
Baterie74 kWh, konektory: Supercharger, CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 523 km
Infotainment15,4" dotykový displej
Cena1 426 200 Kč

Tesla Model 3 – test

Vnější design: krásné malé eSko

O vnějším designu a vlastnostech se nemá smysl rozepisovat. Tesla Model 3 je velmi elegantní a pohledné auto, které se po stránce vzhledu jednoduše povedlo. Bere si to nejlepší od svých větších sourozenců, ale je kompaktnější a vypadá hravěji. Obzvláště ženám se líbí výrazně víc než větší Model S, se kterým má podobné tvary.

Možná i právě proto se za „Trojkou“ moc lidí neotočí, protože vypadá podobně jako jiné Tesly, které jsou na našich silnicích k vidění už mnoho let. Je jen menší a tím pádem méně výrazná. A možná je to dobře – elektromobil střední třídy, který vypadá elegantně, ale zbytečně na sebe neupozorňuje, tu chyběl.

Technika a výbava: dvě možnosti

Na test jsme měli k dispozici americkou verzi Long Range s pohonem všech kol, což znamená akumulátor s kapacitou 75 kWh. Papírový dojezd podle testovacího cyklu WLTP činí velkorysých 560 kilometrů, maximální rychlost pak 230 kilometrů za hodinu a zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,5 vteřiny. Cenovka takového vozu je 1,4 milionu korun a v současnosti jde o nejlevnější Model 3, který si můžete v Evropě pořídit – levnější verze na starém kontinentě Tesla neprodává. Naopak si ale můžete připlatit a za 1,7 milionu pořídit verzi Performance s lepším zrychlením, ale horším dojezdem. Ta vás na stovku vystřelí za 3,4 vteřiny a zastaví se až na rychlosti 261 km/h. Na německých dálnicích tak v pohodě předjedete většinu německých prémiových aut s omezovačem.

Už v základu dostanete výbavu, za kterou si u konkurence těžce připlatíte.

Tesla tradičně nedává moc na výběr, co se barev nebo výbavy týče. V této ceně je vlastně pouze jedna barva – černá. Pokud chcete jinou, připlatíte si dalších 50 tisíc korun. Vybírat však můžete celkem jen z pěti barev. V základu dostanete 18palcová kola, přičemž za 19palcová si připlatíte 40 tisíc. Ve verzi Performance si můžete pořídit i 20palcová kola za 80 tisíc. Pokud se vám nelíbí standardní tmavý interiér a chcete světlý s bílými sedadly, připravte si 26 tisíc korun. Už v základu ale dostanete výbavu, za kterou si u konkurence těžce připlatíte. Nechybí tak panoramatická střecha, prémiový audiosystém a 1 rok internetu zdarma.

Každý Model 3 má vestavěný veškerý hardware pro asistenta řízení jménem Autopilot. Pokud ale nemáte při koupi vozu dost peněz, můžete si jej aktivovat později doplatkem 80 tisíc (základní verze), respektive 186 tisíc (pokročilejší verze). To je zároveň jediná příplatková výbava, kterou si můžete zvolit. Tesla nic dalšího nenabízí.

I pokud si obohatíte svůj Model 3 o těchto pár prvků výbavy, přehoupnete se s kupní cenou nad 2 miliony. A to už má k lidovému autu opravdu daleko.

Kvalita zpracování: stále zaostává

Tesly jsou obecně známé svým nekvalitním zpracováním interiéru i exteriéru a zastaralou konstrukcí. Pokud chtěla Modelem 3 změnit svět, musela v tomto směru přinést zlepšení. Muskova automobilka se na luxusních Modelech X a S skutečně mnohé naučila a zlepšení opravdu přišlo. Interiér je lépe zpracovaný, lícování je lepší a celé auto působí solidněji. Ale pořád to nestačí.

Zatímco u testovacích aut přímo od Tesly si automobilka dává na zpracování velký pozor a s kvalitou jsme při testech v Las Vegas v lednu byli spokojeni, běžný kus, který jsme proháněli nyní po českých silnicích, je na tom hůř. Kapota je viditelně posunuta k jedné straně (na jedné straně je výrazně větší mezera než na druhé), v interiéru se opět objevuje známý neduh Tesel, kdy jednotlivé části stropní výplně nedoléhají, a lesklá výplň středového tunelu se velmi rychle poškrábe.

Tesla Model 3
Pořád se ani náhodou nemůže měřit s německými prémiovými automobilkami.

Tesla se také rozhodla skoncovat s pravou kůží a v Modelu 3 jsme tak nalezli jen umělou. Nevypadá špatně a dobře větrá, ale oproti pravé kůži v prémiových autech není tak příjemná a působí o poznání levněji. Je na vás, zda to u takto drahého auta překousnete.

Pokud odhlédneme od nepovedených sedadel, je úroveň zpracování auta a interiéru výrazně lepší než u dřívějších Tesel. I když se pořád ani náhodou nemůže měřit s německými prémiovými automobilkami a působí poněkud plastově a „nehodnotně“, ve srovnání s konkurenčními elektromobily v podobné cenové relaci je na tom velmi dobře.

Diskuze ke článku
Matej
Dobry den
Aku verziu ste testovali? aky poradove cislo VIN ma? podla nabijacieho portu a znacky to vyzera na Americku a jeden s prvych kusov. Tie neduhy ako sedacky a hluk su v Europskych verziach uz odstranene. Tesla dodava do EU uplne novy typ sedaciek a spracovanie je posunute uplne niekam inam ako tomu bolo na prvých americkych kusoch. Inak dakujem za peknu recenziu:-)
pj
to ji fakt jeste nikdo nedotahl v EU specifikaci z Vidne a nepujcil?
Lojza
Zpracovani interieru je na urovni dacie, to je hnus. Kdo je zvykly na D3 by musel jit hodne do konpromisu. Pro me je Tesla diky interieru neprijatelna. Vyplaznout 1.5 mega a cumet na umatlanej tablet to fakt ne. Hed up display, klimatizovane sedacky to je zaklad u mele kuze. Technika za me ok. Techniku Tesly a interier a zpracovani interieru od e trona.
Milan
Cena 1,3 - 2M podle specifikace, takže něco jako BMW3, pojďme si to srovnat.
Design je specifický a každý vnímá jinak, mě to přijde jako nafouknutý angličák s plastovou karoserií.
Technika jak bylo řečeno, konkurence se dotáhla a některá je dokonce i dál, což taky nevyznívá moc lichotivě.
Zpracování jak u auta za 250 tisíc, myslím si, že většina lidí za svých 1,5M bude chtít přeci jenom nějakou tu kvalitu, není to auto pro dělníky na stavbu a neřekl bych, že EU verze na tom bude o parník líp, aby se aspoň mohla dívat konkurenci na záda. Navíc, pokud je u elektroauta v dálniční rychlosti větší hluk, jak v klasickém spalovacím autě, tak jde vidět, jak moc se šetřilo.
Interiér opět katastrofa, ovládání na středové konzoli NENÍ a NEMŮŽE být intuitivní, protože řidič při JAKÉKOLIV změně musí odhlédnout od silnice a sledovat tablet. INTUITIVNÍ ovládání je takové, které děláte automaticky poslepu aniž by jste se dívali jinak, než na silnici.
Jizdní vlastnosti nejsou o akceleraci, ale o celkovém handlingu, který má opět Tesla, díky vysoké hmotnosti oproti stejně velkým autům, maximálně průměrný. A co teprve přehřívající se systémy a brzdy po chvilce spěchání. Co se týká jízdních vlastností, dost napoví čas na Nürburgringu, který má tato Tesla na úrovni Rapidu 1,2TSI, díky špatným brzdám a vysoké hmotnosti, přehřívající se baterce. Ano, uznávám, že 99,9% se na okruh nepodívá, ale říká to něco o tom, jak se to auto chová na své hranici a kde tu hranici má. Tesla bohužel dost nízko.
Dojezd začíná být slušný, ale díky absenci site nabíječek je to auto stale použitelné maximálně pro lidi ve velkých městech (Praha, Brno, Ostrava) a pro ty, co mají rodinný dům nebo garáž a ještě jedno rezervní auto. I člověk žijící v Praze se MUSÍ autu a jeho nabíjení přispůsobovat (na což několikrát upozornil například Honza Koubek při týdenních testech elektrických aut)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze