Opel Corsa-e jsme už v testu měli, je to elektromobil, který překvapí příznivou cenou a rychlým nabíjením. Jak je na tom ale v otázce spotřeby a z ní vyplývajícího dojezdu? A jak si vede v různých jízdních režimech? Na to se podíváme v tomto testu zaostřeném na spotřebu.
Opel Corsa-e – test
Technické parametry Opel Corsa-e (2019)
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 060 × 1 809 × 1 437 mm, 1 455 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 100 kW, 136 koní, točivý moment: 260 Nm |
Baterie | 50 kWh (45 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,5 kWh / 100 km, dojezd: 330 km |
Cena od | 879 990 Kč |
Opel Corsa-e má baterii o celkové kapacitě 50 kWh, jak si můžete přečíst v katalogu výše, z čehož je využitelných 45 kWh. To zajišťuje teoretický dojezd podle WLTP až 352 kilometrů a udávaná kombinovaná spotřeba dle WLTP je 16,5–17,5 kWh/100 km dle výbavy vozu. Cena startuje dle standardního ceníku na 789 990 Kč včetně DPH. Současná akční cena je ale ještě o 30 tisíc Kč nižší. Nejvyšší výbava Ultimate vyjde na 899 990 Kč a na ni je akční sleva dokonce 50 tisíc korun.
Palubní počítač Opelu Corsa-e ukázal spotřebu 15,7 kWh/100 km.
Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač Opelu Corsa-e ukázal spotřebu 15,7 kWh/100 km. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 19 °C.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 14,4 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to už 18,7 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h stoupla výrazněji na 24 kWh/100 km.
Reálná spotřeba vyšla na 42,1 kWh/100 km.
Za celý test spotřeby jsem ujel 201 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Jelikož test probíhal v teplotách do 20 °C, které zejména v ranních hodinách klesaly i pod 10 °C, spotřebu někdy navýšilo i topení. Celkově šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem cca 43 kilometrů a spotřeba tam byla 18,5 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky v podobném poměru, ale s mírnou převahou dálnic. Palubní počítač ukázal za celý test 18,7 kWh/100 km. Celkem Opel Corsa-e odebral 45,152 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 22,46 kWh/100 km.
Režim jízdy | Spotřeba | Teoretický dojezd |
---|---|---|
Město (ujeto 43 km) | 18,46 kWh/100 km | 243 km |
Mimo město (90 km/h) | 14,35 kWh/100 km | 313 km |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 18,65 kWh/100 km | 241 km |
Dálnice (130 km/h) | 24 kWh/100 km | 187 km |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 15,7 kWh/100 km | 286 km |
Celý test (201 km) podle nabíjení | 22,46 kWh/100 km |
Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 19 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 4 až 20 °C.
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 45 kWh.
Komentář autora:
Technika je stejná jako u jiných elektromobilů z dílny PSA. Mně ve všech z nich chybí možnost volby intenzity rekuperace pomocí pádel pod volantem, zejména pak absence nulové rekuperace pro plachtění. Oceňuji ovšem alespoň možnost volby mezi slabou rekuperací (D), která se k tomu plachtění blíží, a silnou rekuperací (B).
Celkově vozy PSA umí jezdit relativně úsporně, pokud nepotřebujete topit. I zde se mi ale potvrdilo, že topení spotřebu zvedá poměrně výrazně, je tedy nutné v zimě počítat s výrazně kratším dojezdem. To je vidět i na rozdílu v celkové spotřebě proti stejně velkému Peugeotu e-208 se stejnou technikou, kde jsem v zimním testu naměřil výrazně vyšší hodnoty spotřeby ve stejných režimech jízdy.
Lovcem dálničních kilometrů rozhodně Opel Corsa-e není, při 130 km/h už byste museli nabíjet často, ale na dálnice ani není určený. Jakožto hatchback segmentu B se nejvíce uplatní ve městě a okolí. Tam vás nebude trápit vyšší spotřeba a kratší dojezd při dálniční rychlosti, stejně jako zkrácený dojezd při nižší venkovní teplotě.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz